Google Analytics Implementatie

Als je geweldige content maakt op jouw eigen website en andere online kanalen, wil je natuurlijk ook inzicht krijgen in de successen die er geboekt worden. Welke kenmerken hebben mijn website bezoekers? Welke pagina’s bezoeken zij op mijn site? Haal ik conversies uit mijn websitebezoekers? Hoe hoog is het conversiepercentage van de nieuwsbrief die je vorige week gestuurd hebt? Het zijn allemaal vragen waar je data voor nodig hebt, zodat je jouw online marketingstrategie bij kunt sturen om winstgevende optimalisaties te maken. IQ Leads kan jou helpen bij het implementeren van Google Analytics om alle online marketing werkzaamheden bij te houden en te analyseren.

Data & Analytics

Wekelijks monitoren wij jouw data om conclusies te trekken en plannen te maken.

Lees meer

Google Tag Manager

Het meten van specifieke gebeurtenissen en events op je website.

Lees meer

Google Data Studio

Een overzichtelijke rapportage van de prestaties van jouw website.

Lees meer

De mogelijkheden binnen Google Analytics

Google Analytics kan jou heel veel data geven over jouw bezoekers. Zo kun je zien vanaf welke kanalen jouw bezoekers zijn binnengekomen, welke pagina’s ze op jouw website bezoeken, met welke apparaten ze jouw website bezoeken, wat ze doen na het bekijken van een bepaalde pagina (of ze wegklikken of juist doorklikken en naar welke pagina ze dan doorklikken), hoelang ze op een bepaalde pagina blijven (sessieduur), hoeveel mensen na het bezoeken van bepaalde pagina’s een informatiebrochure hebben gedownload etc. Op basis van al deze data kun je jouw online marketing werkzaamheden bijsturen. Is er bijvoorbeeld een pagina die vaak bezocht wordt, maar waarbij de gemiddelde sessieduur erg kort is? Dan weet je dat je de content op die pagina moet verbeteren. Maar ook als je advertenties hebt draaien kun je in Analytics zien hoe goed (of juist niet) die advertentie werkt.

Hoe zetten wij Google Analytics voor jou in?

Nadat we een Google Analytics account voor je hebben aangemaakt, zullen we de Google Analytics trackingscode op jouw website implementeren, zodat Analytics de data op jouw website kan meten. Dit doen we voor onze klanten meestal via Google Tag Manager, maar kan natuurlijk ook op andere manieren. Vervolgens zullen we het Google Analytics account helemaal naar jouw wens instellen.

We maken binnen jouw Google Analytics account een property aan, waar we vervolgens middels filters of segmenten verschillende weergaven kunnen instellen om de datakwaliteit te verhogen. Hierdoor maken we een onderscheid in raw view en main view en eventuele andere weergaven met filters. Pas je namelijk de filters toe op de raw view (ook wel originele view), kun je de weg gefilterde data niet meer terugkrijgen. Uiteraard kunnen we ook doelen voor jou instellen. Samen bespreken we met jou wat jouw doelen zijn, zodat we dit voor jou binnen Google Analytics kunnen meten.

Main view
Binnen de main view zullen we gebruik maken van filters en segmenten, zodat binnen deze weergave een subset gegevens in het rapport wordt weergegeven. Zo kunnen we bijvoorbeeld binnen de main view jouw IP adres uitsluiten, zodat jouw bezoekje aan de site niet wordt gemeten door Analytics en hierdoor de data van hogere kwaliteit is. Ook maken we nog een derde weergave aan, waarbij we filters kunnen testen om deze vervolgens in de main view te implementeren.

Filters
Er zijn heel veel verschillende filters beschikbaar die we voor jou kunnen instellen. Zo kunnen we bijvoorbeeld binnen de main view het interne verkeer binnen jouw bedrijf uitsluiten en in een andere weergave kunnen we een activiteit van een specifiek subdomein opnemen.

Doelen
Binnen elke weergave kunnen we voor doelen instellen, zodat je bijvoorbeeld kunt meten hoeveel mensen zich hebben ingeschreven voor de nieuwsbrief, hoeveel producten er aan een winkelwagen zijn toegevoegd en hoeveel bestellingen er geplaatst zijn.

Segmenten
Buiten filters en doelen om, kunnen we ook segmenten binnen jouw account aanmaken. Deze segmenten kunnen bijvoorbeeld gebruikt worden als doelgroep voor een remarketing campagne. Een segment kan onder andere gebruikers bevatten die uit een bepaalde regio komen, of die een bepaalde pagina op jouw website hebben bekeken. Deze groep kun je dan retargeten met een campagne via het Google Display netwerk bijvoorbeeld.

Google Analytics implementeren door IQ Leads?

Natuurlijk kunnen we je ook helpen om de data uit Google Analytics uit te lezen, zodat dit omgezet kan worden naar bruikbare informatie. Op basis van deze informatie kunnen we concrete actiepunten opstellen voor de online marketing werkzaamheden. Bovendien kunnen we middels een op maat gemaakt dashboard rapportages sturen, zodat jij zelf ook de prestaties van jouw website kunt monitoren. Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? We helpen jou graag met het instellen en implementeren van jouw Google Analytics account.