Google Ads test met nieuwe zwarte Adlabels in zoekresultaten
In 2017 begon Google voor het eerst met testen van “ad labels” naast advertenties in Google Search. Maar wij zagen gisteravond iets opvallends: de kleur is anders! Wat dit betekent? Onze marketeers vertellen het je.
Sinds het begin heeft Google het gehouden bij een groene kleur. Op die manier worden de advertenties goed onderscheiden van de organische resultaten. Zoals hieronder goed te zien:
Hoewel ze dus al twee jaar een duidelijk onderscheid proberen te maken tussen de advertenties en de organische resultaten, lijkt het nu alsof ze van dit geloof zijn afgestapt. Gisteravond bleken wij namelijk in de nieuwste test van Google te zitten. Hierbij is het groene label “ads” vervangen door een dik gedrukt stukje tekst met “adv.” erin. Google wil het onderscheid tussen advertenties en organische resultaten dus verkleinen. Hieronder onze screenshot voor het zoekwoord: “Fiets kopen”:
Als Google Ads-partner voor meerdere bedrijven horen wij natuurlijk vaak de bekende tekst: “wij klikken nooit op Google Ads”. Blijkbaar is Google dit ook opgevallen en doen ze er steeds meer aan om advertenties binnen zoekresultaten te verbergen. Uiteraard met alle voorzichtigheid, aangezien Google de laatste jaren meerdere malen op hun vingers is getikt vanwege machtsmisbruik.
Zwarte advertentielabels: onze verwachtingen
Wij verwachten dan ook dat het verkleinen van het verschil tussen organische en gesponsorde resultaten een grote impact gaat hebben op de CTR (doorklikpercentage) en het aantal klikken op advertenties. Uiteraard is dit nieuwe advertentie-format nog in testfase en hebben we nog geen statistieken beschikbaar om dit hard te maken of analyses op te draaien. Wij verwachten dat er nog wel meer informatie en statistieken zullen volgen uit deze proef, dus volg ons blog om op de hoogte te blijven over de laatste updates.
Onder de loop
Is jouw SEA goed ingesteld?
Onze SEA specialisten hebben een SEA checklist gemaakt waarmee jij zelf de resultaten van jouw SEA inspanningen kunt beoordelen.
Linkbuilding Tips 4: Bekijk het aantal uitgaande links op een pagina
Elke pagina heeft in de loop der tijd zijn eigen waarde opgebouwd en verdeelt deze waarde weer over de linkjes die op de pagina’s staan. Zo kan het voorkomen dat een pagina een Domain Authority van 30 heeft en een Page Authority van 40. Een pagina met waarde dus. Maar als er op de pagina honderden links staan, wordt de waarde over al deze links verdeeld. Het is daarom belangrijk om op pagina’s te staan waar nog geen of weinig andere links staan. Zo neem je namelijk de meeste waarde van die pagina mee naar jouw website.
Linkbuilding Tips 5: Ga gastbloggen: schrijven voor andere websites
Het klinkt misschien gek om te schrijven voor anderen, want je wilt immers niet nog een concurrent toevoegen aan het internet. Maar het is een goede manier om kwalitatieve links naar jouw website te krijgen. Er zijn diverse websites waar je blogs of artikelen kan indienen. Webmasters zijn dol op goed zelfgeschreven content, omdat het hun zelf erg veel tijd kost om een goed artikel te schrijven. Jouw werk bespaart hun dus veel tijd. Op deze manier is het eenvoudig om kwalitatieve en waardevolle links te verzamelen. De enige voorwaarde die je jezelf moet stellen, is dat er in het artikel linkjes naar jouw website geplaatst worden die do-follow zijn, zodat de waarde aan de link wordt meegegeven naar jouw site. Bij no-follow stroomt geen waarde naar jouw website
Maar pas op: niet iedere backlink is een kwalitatieve backlink die jouw autoriteit vergroot. Voor het Google-algoritme is de ene externe link de andere niet. Een link van een website waar niets van waarde op staat behalve een link naar jouw pagina, zal door Google dan ook worden aangemerkt als een website van lage kwaliteit. En een backlink op de website van het tijdschrift Linda naar een pagina over jouw make-upmerk heeft voor Google meer waarde dan een backlink op de website van een beginnend beautyblogger. Natuurlijk word je niet zomaar door een grote website als de Linda gelinkt. Maar met genoeg linkjes van kleinere, inhoudelijk relevante websites bouw je ook autoriteit op.
Linkbuilding Tips 6: Varieer in linktypes
Je kunt als website-eigenaar verschillende type links verkrijgen. Bijvoorbeeld:
- vanaf een startpagina
- vanaf een ‘partnerpagina’: een pagina waar een bedrijf linkjes naar alle partners plaats
- via social media
- door een link in een artikel
- vanaf een forum
- via een link in een reactie op een blog
Linkjes vanaf startpagina’s zijn het makkelijkst te verkrijgen en linkbuilders zijn vaak geneigd om alleen via deze weg linkjes te verzamelen. Het is dan wel heel toevallig dat je linkjes hebt gekregen van alleen startpagina’s… Google vertrouwt dit soort strategieën niet, want het linkprofiel moet op “natuurlijke wijze” worden opgebouwd – door zulke goede teksten of infographics te creëren, dat andere websites vanzelf naar jou gaan verwijzen. Natuurlijk helpen online marketeers daar graag een handje bij, maar het linkprofiel moet er dan wel gevarieerd uit zien. Probeer dus ook links te vergaren van andere typen websites. Denk hierbij aan links op een forum, social media, links in een artikel of blog of een door middel van een reactie in een blog.
Linkbuilding Tips 7: Neem je autoriteit mee
Met linkbuilding bouw je autoriteit op. Elke link naar jouw website ziet Google namelijk als een aanbeveling van jouw diensten of producten. Hoe meer en goede linkjes je hebt, hoe meer autoriteit je volgens Google hebt. En na maanden- of zelfs jarenlang hard aan jouw linkbuilding te hebben gewerkt, heb je waarschijnlijk een hoge autoriteit opgebouwd. Maar stap je over op een nieuwe website? Bijvoorbeeld met een redesign of met een overstap van jouwbedrijfsnaam.com naar jouwbedrijfsnaam.nl. Dan wil je die autoriteit natuurlijk niet kwijtraken!
Vergeet daarom niet om oude pagina’s om te leiden wanneer er een nieuwe website de lucht in gaat of wanneer de linkstructuur van jouw oude website erg is veranderd. Als je oude pagina’s niet omleidt, gaan al je externe backlinks verloren en verlies je dus aan autoriteit. Ook zal de interne linkstructuur van je website niet meer kloppen, waardoor je autoriteit nog meer afneemt.