De featured snippet: dit moet je weten
De definitie van een featured snippet
Laten we beginnen met het antwoord op de eerste vraag. Wat is een featured snippet precies? Eigenlijk is een featured snippet een uitgelicht resultaat. Let wel, dit zijn niet betaalde vertoningen. Ze staan namelijk onder de resultaten van SEA, maar wel boven de ‘’gewone’’ SEO resultaten. Zo’n uitgelicht resultaat kan van alles zijn. Bijvoorbeeld een kort stukje tekst met informatie. Zoek je bijvoorbeeld naar een mooie film, krijg je dit als resultaat:
Je hoeft nergens op te klikken om achter de informatie te komen die je nodig hebt. Maar zoals je ziet, kan je wel meer informatie krijgen. De informatie wordt door Google automatisch uit de content van de website gehaald. Wanneer je een featured snippet wil krijgen, hoef je in principe niks extra’s te doen, maar zometeen meer over de ‘’hoe’’.
De soorten featured snippets
Je weet dus nu wat een featured snippet precies is, maar hoe ziet een featured snippet er precies uit? Met andere woorden, welke soorten featured snippets zijn er? Een heleboel! Daarvan wordt steeds maximaal één vertoond. De voorbeelden zijn:
- Een lijst
Zoals hierboven, een lijstje van mooie films. Maar dit kan ook een stappenplan of een rangschikking zijn. - Het antwoord op een vraag
Feitelijk net zoals hierboven, wat is een mooie film? Maar in dit geval gaat het om de definitie van een term. Bijvoorbeeld: wat is een featured snippet? Een featured snippet is een uitgelicht Google-resultaat met een kort en duidelijk antwoord. - Een filmpje
Een kort filmpje is een steeds vaker voorkomend resultaat in de featured snippet. Het is wel verstandig om, wanneer je kiest voor een filmpje, een uitlegfilmpje te maken. Laat bijvoorbeeld zien hoe je een fietsband plakt. Let er overigens wel op dat je je filmpje op YouTube hebt staan, anders werkt het niet en creëer je eerder een featured snik ‘t. - Een tabel
Een tabel is een mooie manier om een visueel antwoord te geven op een vraag. Bijvoorbeeld wanneer je een aardbeving op de Schaal van Richter wil vergelijken met frequentie.
Onder de loop
Is jouw SEO goed ingesteld?
Onze SEO specialisten hebben een SEO checklist gemaakt waarmee jij zelf de resultaten van jouw SEO inspanningen kunt beoordelen.
De voordelen van een featured snippet
Je weet nu wat een featured snippet is en hoe deze eruit ziet. Maar wat heb jij als ondernemer hieraan?
Je bent zichtbaarder
De featured snippet staat bovenaan de resultaten. Met andere woorden, je bent een stuk zichtbaarder voor de mensen die googelen.
Je website zit goed in elkaar
Doordat jouw website in de featured snippet terechtkomt, weet je dat je website goed in elkaar zit. Je komt namelijk niet zomaar in aanmerking.
Je bent beter dan je concurrentie
Je staat bovenaan de resultaten. Met andere woorden, je hebt je website beter ingericht dan je concurrentie.
Je hebt een hogere CTR
Toegegeven, doordat je de informatie kort en bondig houdt, hebben de meeste mensen alle info die ze nodig hebben. Toch zijn er ook genoeg mensen die nóg wat meer informatie willen. Ze klikken dan vervolgens door op jouw website. Daardoor heb je een hogere CTR (click through rate).
Zo maak je een featured snippet
Zoals je net al las, wordt de inhoud van de featured snippet door Google automatisch uit de content van de website gehaald. Je hebt dus helaas niet de mogelijkheid om zelf een featured snippet te maken. Maar je hebt wél de mogelijkheid om de kans hierop zo groot mogelijk te maken door je content te optimaliseren.
Doe onderzoek
Het is belangrijk om goed in kaart te brengen welke soort content voor jou de meeste kans heeft. Google daarom eerst jouw belangrijkste zoekwoord. Zie je een lijstje, zoals bij het filmvoorbeeld, dan is het verstandig om jouw content ook in te delen als lijstje. Zie je de betekenis van een term, schrijf dan een korte definitie op.
Zorg voor goede content
Dit is misschien een open deur, maar je moet wel goede en duidelijke content op je website hebben staan om kans te maken. Let op: sommige soorten content hebben meer kans dan anderen om een featured snippet te worden. Een aantal tips om de kans zo groot mogelijk te maken:
-
- Maak gebruik van vragen
Een ‘’hoe’’, ‘’wat’’ of ‘’waar’’ vraag heeft veel meer kans om te worden omgezet tot een featured snippet. Zoals in het voorbeeld hierboven, wat is een mooie film?
-
- Maak van deze vraag de H1
Om Google duidelijk te maken dat de website zich, in het voorbeeld, focust op films, is het verstandig om de H1 van de pagina dezelfde vraag mee te geven. Maak overigens ook gebruik van H2’tjes en H3’tjes.
-
- Wees zo duidelijk mogelijk
Een featured snippet is kort. Het heeft dus geen zin om uitgebreide en genuanceerde antwoorden te geven. Met andere woorden: wat is een mooie film? The Shawshank Redemption.
-
- Zorg dat je SEO op orde is
Dit is natuurlijk niet alleen belangrijk voor de featured snippet, maar in het algemeen. De featured snippet wordt vaak gehaald uit resultaten op de eerste pagina. Je moet dus wel hoog in Google staan om überhaupt kans te maken.