Google Search Console: lees hier alles wat je moet weten

Zo’n tien jaar geleden lanceerde Google de gratis webdienst Google Webmaster Tools. Het gaf webmasters meer controle en inzicht in de wijze waarop hun websites door Google werden gecrawled en geïndexeerd. In de daarop volgende jaren groeide de populariteit van het gratis hulpprogramma enorm. Naast webmasters begonnen o.a. hobbyisten, ondernemers, SEO specialisten, en app ontwikkelaars de tools te gebruiken.

Om deze reden verandert Google de naam van het hulpprogramma nu in Google Search Console. Ze hopen hiermee toegankelijker te worden voor iedereen met een website en interesse in zoekresultaten. Het perfecte moment om in te stappen dus! In deze blog vertellen we wat de Search Console jouw te bieden heeft. We belichten ook de belangrijkste functies van de dienst en hoe je deze gebruikt.

Google Search Console

Voordelen van de Google Search Console

Het succes van je website is sterk afhankelijk van het aantal bezoekers dat je weet aan te trekken. Daarom is het belangrijk dat je op een goede positie in de zoekresultaten van Google staat. Gelukkig heeft Google een aantal gratis hulpmiddelen om je hierbij te helpen. Een daarvan is de Google Search Console. Met dit hulpprogramma kun je er achter komen hoe Google naar jouw website kijkt en welke verbeteringen je kunt doorvoeren.

Zo kun je zien of alle pagina’s van je website wel worden bereikt door de spider van Google. Wanneer er ergens een fout zit, kan dit er voor zorgen dat belangrijke pagina’s niet worden geïndexeerd. Ook kun je zien welke zoekwoorden jouw bezoekers gebruiken om op je website te komen. Dit geeft je belangrijke inzichten en kan je helpen bij de verdere zoekmachineoptimalisatie van je website. Hieronder vertellen we hoe je deze functies gebruikt.

Website aan Google Search Console koppelen

Om je website aan de Google Search Console te koppelen, ga je eerst naar g.co/SearchConsole. Hier kun je jouw website toevoegen door de URL in te vullen en op “Property Toevoegen” te drukken. Vervolgens moet je het eigendom van jouw website verifiëren. Om dit te doen geeft Google je een aantal opties:

  • Upload een HTML-bestand
  • Voeg een HTML-tag toe aan de <head> van je website
  • Meld je aan bij je domeinnaamprovider
  • Gebruik je Google Analytics-account
  • Gebruik je Google Tag Manager-account

Gebruik meerdere methoden om je eigendom te versterken. Hiermee verzeker je dat je het eigendom behoudt in het geval er ergens iets fout gaat. Het is ook aan te raden om je website met-en-zonder www-voorvoegsel te verifiëren. Dit verzekert je ervan dat je alle fouten en problemen ontdekt. Zodra het eigendom is geverifieerd start Google met het analyseren van je website en kun je de Search Console gaan gebruiken. In de volgende paragrafen behandelen we de verschillende rapporten die de Google Search Console aanbied.

Zoekopmaak

Zoals de naam al een beetje verraad, zie je hier hoe jouw website in de zoekresultaten wordt weergegeven. Het uiterlijk wordt door een aantal factoren bepaald en is van grote invloed op de click-through-rate van je pagina’s.

Gestructureerde gegevens

Hier toont Google alle gestructureerde gegevens die het heeft aangetroffen op jouw website, inclusief fouten en problemen. Gestructureerde gegevens helpen Google bij het bepalen van de inhoud van een pagina. Hiermee kan Google rich snippets aanmaken die bij een zoekresultaat worden getoond.

Google Search Console

In het zoekresultaat hierboven worden rich snippets voor verschillende beoordelingscriteria weergegeven. Kijk regelmatig in de Google Search Console of er geen fouten zitten in je gestructureerde gegevens.

Gegevens markeren

Maak je nog geen gebruik van gestructureerde gegevens en wil je toch profiteren van rich snippets? Gebruik dan de “gegevens marketen-tool” in de Search Console zelf. Hier kun je op een eenvoudige en snelle manier je pagina’s van gestructureerde gegevens voorzien. Kies eerst een pagina die je wilt markeren. Vervolgens is het enkel een kwestie van tekst selecteren en deze markeren met een tag. Denk bijvoorbeeld aan data, locatie, of beoordeling. Het is ook mogelijk om een reeks vergelijkbare pagina’s in één keer te markeren.

HTML-verbeteringen

Op deze pagina vind je alle problemen met betrekking tot meta descriptions, page titles, en niet-indexeerbare content. Dit rapport is vooral handig om dubbele content op te sporen. Dubbele content is slecht voor je zoekmachine-optimalisatie, omdat Google niet weet welke pagina het moet tonen bij een bepaalde zoekopdracht. Een ander nadeel is dat alle linkwaarde wordt verdeeld onder de dubbele content, in plaats van één pagina.

Google Search ConsoleSitelinks

Sitelinks zijn automatisch gegenereerde links die onder het zoekresultaat van je website worden getoond. Het zijn een soort snelkoppelingen naar relevante pagina’s op je website. Als je bepaalde pagina’s niet wilt weergegeven, kun je deze hier uitsluiten.

Zoekverkeer

Wil je weten waar je bezoekers vandaan komen, welke domeinen er naar jouw website linken, of hoe je interne linkstructuur er uitziet? Onder het kopje “Zoekverkeer” vind ja alle antwoorden.

Zoekanalyse

Dit is een van de meest gebruikte rapporten binnen de Google Search Console. Het geeft je inzicht in het organische verkeer vanuit Google richting jouw website. Je vind hier de meest gebruikte zoekopdrachten, pagina’s, landen, en apparaten. Via een aantal filters kun je o.a. zien hoeveel bezoekers er komen vanuit desktop vs. mobiel, hoeveel bezoekers er komen via een afbeelding, en de gemiddelde positie in de zoekresultaten per individuele pagina.

Links naar uw site & Interne links

Er zijn verschillende websites en programma’s die het linkprofiel van jouw website in beeld brengen. Het “links naar uw site”-rapport in de Google Search Console biedt je een uitstekend gratis alternatief. Het toont de domeinen die richting je site linken, inclusief anchor tekst en de pagina waar naar wordt gelinkt. Zo is het in een klap duidelijk welke pagina’s populair zijn en welke pagina’s nog wat hulp kunnen gebruiken.

Conversieoptimalisatie - SEO Audit

In het “interne links”-rapport vind je een lijst met alle pagina’s van jouw website met het aantal interne links. Dit rapport is handig om pagina’s te ontdekken die weinig links hebben. Om beter te presteren in Google is het belangrijk dat je website één aan elkaar gelinkt geheel vormt.

Handmatige acties

In dit rapport wordt informatie getoond over mogelijke Google-penalty’s. Bij een Google-penalty wordt je pagina niet langer getoond in de zoekresultaten, of krijgt deze een lagere ranking. De hevigheid van de straf is afhankelijk van de overtreding die je hebt gemaakt. Verbeter daarom snel de punten waarop je bent gestraft en wacht tot de volgende indexering van Google om het effect te zien.

Google Search Console

Internationale targeting

Websites die zich richten op een internationaal publiek, moeten gebruik maken van de hreflang-tag om de taal en het geografische target van een pagina te bepalen. Wanneer deze tag niet correct wordt toegevoegd, kan dit problemen veroorzaken. Kijk dus van tijd tot tijd in de Google Search Console om na te gaan of alles nog goed staat. Voor websites met een .com, .net, of .org extensie kun je bepalen op welk land zij zich richten. Een .nl of .be extensie richt zich automatisch op Nederland of België.

Mobiele bruikbaarheid

Sinds 21 april gebruikt Google de mobiele vriendelijkheid van een website als ranking-factor. Via Google zelf kun je checken of je website aan alle eisen voldoet. In het rapport in de Search Console vind je alle mogelijke verbeterpunten voor je website. Denk hierbij aan een groter lettertype of het uit elkaar zetten van je buttons.

Google-index

In deze sectie kun je zien hoeveel van je pagina’s door Google zijn geïndexeerd. Pagina’s die je niet wilt indexeren kun je verwijderen en uitsluiten.

Indexeringsstatus & Geblokkeerde bronnen

In dit rapport vind je het precieze aantal pagina’s dat Google heeft geïndexeerd. Pagina’s die worden geblokkeerd door het robot.txt bestand of die achter een inlog staan, worden niet weergegeven. Dit betekent dat deze ook niet in de zoekresultaten van Google voorkomen. Neem daarom geregeld een kijkje in dit rapport om er zeker van te zijn dat alle pagina’s die je in Google wilt hebben, ook daadwerkelijk worden geïndexeerd.

Wanneer je iets vreemds ziet in de indexeringsstatus, kun je in het “geblokkeerde bronnen”-rapport precies zien welke pagina’s worden geblokkeerd door het robot.txt bestand.

URL’s verwijderen

Je gebruikt het robot.txt bestand om te voorkomen dat bepaalde pagina’s worden opgenomen in de zoekresultaten van Google. Wanneer een bepaalde pagina al is geïndexeerd, kun je in deze sectie de pagina uit Google verwijderen. Hiervoor moet je wel de eigenaar van de website zijn, of een gebruiker met volledige rechten. Zorg eerst dat de pagina in je robot.txt wordt geblokkeerd en vraag vervolgens verwijdering uit de index van Google aan. In het geval dat je een fout hebt gemaakt, kun je deze ten alle tijden ongedaan maken.

Crawlen

Om je pagina’s te kunnen indexeren, moeten deze bereikbaar zijn voor de spider van Google. In deze sectie vind je alle informatie over het crawlen van je website.

Crawlfouten

Het “crawlfouten”-rapport moet regelmatig worden gecontroleerd. Het toont alle fouten die de spider van Google tegenkomt bij het crawlen van je website. Je ziet in dit rapport precies hoeveel 404-pagina’s er per apparaat worden ontdekt. Wanneer je een fout hebt gecorrigeerd, kun je deze aanvinken in het rapport.

Google Search Console

Crawlstatistieken & Fetchen als Google

In het “crawlstatistieken”-rapport vind je hoeveel van je pagina’s in de afgelopen 90 dagen door Google zijn gecrawled. Ook zie je hoeveel en hoe lang er is gedaan over het downloaden van je pagina’s. Je wilt ervoor zorgen dat je pagina’s snel laden en zo klein mogelijk zijn.

Met “Fetch als Google” kun je precies zien hoe Google jouw website zien. Je kunt deze weergave vergelijken met de gewone browserweergave en controleren of deze overeenkomen.

Robots.txt-tester & Sitemaps

Met de robots.txt tester kun je wijzigingen doorvoeren in het robots.txt bestand. Vervolgens kun je deze direct testen binnen de Google Search Console.

In de sitemaps sectie, kun je de locatie van je sitemap aan Google doorgeven. Door op de knop “Sitemap Toevoegen/Testen” te drukken, kun je de huidige sitemap aanpassen, of een nieuwe sitemap toevoegen. Fouten of problemen in je sitemap worden in dit rapport getoond.

URL-parameters

URL-parameters zijn variabelen die aan een URL worden toegevoegd. Ze worden gebruikt om de inhoud van een pagina te filteren, te sorteren, of om bezoeken bij te houden. Een URL met URL-parameters ziet er als volgt uit:

http://sub.hoofddomein.nl:80/folder/pagina.html?id=123&sort=a#paragraaf-1

In het “URL-parameters”-rapport kun je aangeven of een parameter veranderingen aanbrengt aan de pagina content voor een gebruiker.

Beveiligingsproblemen

Indien je website is gehackt vind je informatie in het “beveiligingsproblemen”-rapport. Hier wordt informatie gegeven over het type probleem en mogelijke oplossingen.

Tot slot

Google heeft de Webmaster Tools omgezet naar de Google Search Console. Zoals de naamsverandering al aangeeft, zijn het al lang niet meer alleen webmasters die hier gebruik van maken. Wil je weten hoe Google jouw website ziet en deze indexeert? Neem dan regelmatig een kijke in de Search Console om te controleren of alles nog goed staat.

Wil je hulp met de Google Search Console, of wil je het koppelen met je Google Analytics-account? Neem dan contact op met een van onze specialisten. Zij werken iedere dag binnen de Search Console en kennen deze van top tot teen.

Download hier de whitepaper: “Analytics voor beginners”