De noindex tag: wat is het en hoe gebruik je 'm correct?
De noindex tag is een krachtig hulpmiddel binnen technische SEO. Wanneer je deze tag correct gebruikt, kun je voorkomen dat bepaalde pagina's in de zoekresultaten van Google en andere zoekmachines verschijnen. Dit kan nuttig zijn voor pagina's met gevoelige informatie, duplicate content of niet-relevante inhoud. In deze blog bespreken we alles wat je moet weten over de noindex tag, wanneer je deze moet gebruiken en hoe je fouten voorkomt.
Na het lezen van dit artikel weet jij:
Wat noindex betekent
Wanneer jij een noindex nodig hebt
Hoe je een noindex tag toevoegt
Wat betekent noindex?
De noindex tag is een instructie voor zoekmachines die aangeeft dat een bepaalde pagina niet geïndexeerd mag worden. Dit betekent dat de pagina niet wordt weergegeven in de zoekresultaten van Google of andere zoekmachines.
De tag wordt meestal in de -sectie van een HTML-document geplaatst en ziet er als volgt uit:
<meta name="robots" content="noindex">
Naast "robots" kan je ook specifieke zoekmachines targeten, zoals Google:
<meta name="googlebot" content="noindex">
Daarnaast kun je de noindex tag ook toepassen voor andere veelgebruikte zoekmachines:
- Bing:
<meta name="bingbot" content="noindex">
- Yahoo:
<meta name="slurp" content="noindex">
- DuckDuckGo:
<meta name="duckduckbot" content="noindex">
Als een van deze zoekmachines deze tag tegenkomt, zal de pagina niet worden opgenomen in hun index en dus niet in de zoekresultaten verschijnen.
Wanneer gebruik je een noindex tag?
Er zijn verschillende situaties waarin het verstandig is om een noindex tag te gebruiken:
- Dubbele content: Wanneer je pagina’s hebt met vrijwel identieke inhoud en duplicate content wilt voorkomen. Door een noindex tag toe te voegen, wordt deze pagina niet meer weergegeven in de zoekresultaten van zoekmachines. Dit voorkomt dat zoekmachines dubbele versies van dezelfde inhoud opnemen, wat kan leiden tot een lagere ranking of verwarring bij gebruikers.
- Bedankpagina’s en inlogpagina’s: Om te voorkomen dat gebruikers via zoekmachines op een bedankpagina of loginpagina terechtkomen. Met name de bedankpagina's wil je uitsluiten, zeker als je die gebruikt om conversies te meten.
- Interne zoekresultatenpagina’s: Google ontmoedigt het indexeren van interne zoekresultaten omdat dit kan leiden tot een slechte gebruikerservaring.
- Privé- of beperkte content: Bijvoorbeeld pagina’s die alleen voor leden of abonnees bedoeld zijn.
- Gefragmenteerde of zwakke inhoud: Pagina’s die weinig waarde toevoegen aan zoekresultaten, zoals filterpagina’s in een webshop.
Hoe voeg je de noindex tag toe aan je website of pagina?
Je kunt de noindex tag op verschillende manieren toevoegen aan een webpagina:
1. Met een meta tag in HTML
De eenvoudigste manier is het toevoegen van de volgende regel in de <head> van de pagina: <meta name="robots" content="noindex">
2. Via HTTP headers
Sommige pagina’s genereren geen HTML-code, zoals PDF-bestanden. In dat geval kun je de noindex instructie via HTTP-headers sturen:
X-Robots-Tag: noindex
3. In robots.txt? (Nee!)
Veel mensen denken dat je noindex in robots.txt kunt opnemen, maar dit is niet correct. Google ondersteunt deze methode niet meer sinds september 2019.
4. Noindex via WordPress of ander CMS
Als je een WordPress-site hebt, kun je een SEO-plugin zoals Yoast SEO of Rank Math gebruiken. Deze hebben opties om pagina’s eenvoudig op noindex te zetten. In Lightspeed kun je de meta-tags aanpassen via het backend van je webshop onder 'Pagina-instellingen'. In Shopify kun je gebruikmaken van apps zoals Yoast SEO for Shopify of de meta-tag handmatig toevoegen in de <head> van je thema-code.
Onder de loop
Staan jouw noindex tags goed ingesteld?
Met behulp van onze tooling sporen wij snel op waar jij momenteel een noindex tag hebt staan. Of wil je liever even sparren of het toevoegen van een noindex tag de oplossing voor jouw indexatieproblemen zijn? Laat een berichtje voor ons specialist achter en we nemen snel contact met je op!
Wat is het verschil tussen robots.txt en noindex?
Hoewel robots.txt en de noindex tag allebei met zoekmachines te maken hebben, hebben ze verschillende functies:Eigenschap | robots.txt | Noindex tag |
---|---|---|
Blokkeert crawlers? | Ja, voorkomt dat zoekmachines de pagina crawlen | Nee, de pagina wordt gecrawld maar niet geïndexeerd |
Voorkomt indexering? | Nee, zoekmachines kunnen de URL nog steeds indexeren | Ja, voorkomt indexering in zoekresultaten |
Werkt per pagina? | Nee, maar je kunt een regel instellen die alleen voor één pagina geldt | Ja, kan per pagina ingesteld worden |
Voorbeeld:
Wil je voorkomen dat Google een pagina crawlt? Gebruik robots.txt. Wil je een specifieke pagina uitsluiten via robots.txt, dan kun je een regel instellen die alleen voor die pagina geldt, bijvoorbeeld:
User-agent: * Disallow: /specifieke-pagina/
Echter, dit voorkomt alleen dat zoekmachines de pagina crawlen. Het voorkomt niet dat de pagina wordt geïndexeerd als deze al in de index staat of via externe links wordt ontdekt. Daarom is het beter om voor indexatiecontrole de noindex tag te gebruiken in plaats van robots.txt. Wil jij dat een pagina niet in de zoekresultaten verschijnt? Gebruik dan de noindex tag.
Veelgemaakte fouten bij de noindex tag
Bij het implementeren van noindex worden vaak fouten gemaakt. Hieronder enkele veelvoorkomende valkuilen:
1. Noindex combineren met Disallow in robots.txt
Als je een pagina blokkeert in robots.txt én een noindex tag toevoegt, zal Google de pagina niet crawlen en dus de noindex tag niet zien. Dit betekent dat de pagina alsnog in de index kan blijven staan!
Noindex combineren met Disallow in robots.txt
Als je een pagina blokkeert in robots.txt én een noindex tag toevoegt, zal Google de pagina niet crawlen en dus de noindex tag niet zien. Dit betekent dat de pagina alsnog in de index kan blijven staan!
Oplossing:
Haal de pagina uit robots.txt en laat alleen de noindex tag staan.
Noindex op belangrijke pagina’s
Soms wordt noindex per ongeluk toegepast op pagina’s die juist wél geïndexeerd moeten worden, zoals een homepage of productpagina’s.
Tip: Controleer regelmatig je indexeringsstatus in Google Search Console. Of laat jouw marketeer hier regelmatig met een andere tool naar kijken.
Noindex op een pagina met interne links
Als bedrijf kun je er ook voor kiezen om stickers, filters en andere vormen van effecten te creëren, waarmee gebruikers de mogelijkheid hebben om te experimenteren. Dit doe je in de vorm van een standalone campagne of door het te integreren in een hashtag challenge.
Jij weet nu alles over de noindex tag, toch?
Geen paniek als je niet alles wat je zojuist gelezen hebt kunt terughalen. Wij vatten de belangrijkste punten nog even voor je samen in onze TLDR:
De noindex tag is een essentieel onderdeel van technische SEO en helpt je controle te houden over welke pagina’s in de zoekresultaten verschijnen. Gebruik het verstandig om duplicate content te voorkomen en de indexatie van irrelevante pagina’s te beheren. Vermijd veelgemaakte fouten zoals het combineren van noindex met robots.txt en zorg ervoor dat belangrijke pagina’s niet per ongeluk op noindex staan.
Wil je meer controle over hoe zoekmachines jouw site crawlen en indexeren? Houd je website goed in de gaten met Google Search Console en pas je instellingen aan waar nodig!
Een gratis SEO scan aanvragen?