Zoekwoorddichtheid: hier moet je rekening mee houden

Tijdens het schrijven van je SEO-teksten ben je vooral bezig met het goed gebruik maken van je belangrijkste zoekwoorden. Je zoekwoordenonderzoek heeft je genoeg munitie gegeven. Maar houd ook rekening met de zoekwoorddichtheid. In dit blog vertellen we je er alles over.

Wat is zoekwoorddichtheid?

Na het doen van je zoekwoordenonderzoek heb je de soorten zoekwoorden in kaart gebracht die voor jou het belangrijkst zijn. Deze ga je verwerken in je teksten, hoe vaak je dat doet, is je zoekwoorddichtheid. Zoekwoorddichtheid is ook wel bekend als keyword density. Alles is tenslotte in het Engels anno 2023. De zoekwoorddichtheid is ook wel de mate waarin het belangrijkste zoekwoord op de pagina voorkomt. De zoekwoorddichtheid van je tekst is te bepalen met een aantal tools en trucjes. Zo direct lees je één van deze trucjes.

Het belang van de juiste zoekwoorddichtheid

Tijdens het schrijven van de content is je eerste instinct om zoveel mogelijk het belangrijkste zoekwoord, en synoniemen daarvan, te gebruiken. Het is tenslotte de bedoeling om aan Google duidelijk te maken wat het belangrijkste zoekwoord van de pagina is, zodat het proces van crawlen en indexeren soepel verloopt.

Toch is het niet verstandig om je zoekwoord té vaak te gebruiken. Wanneer je dit wel doet, is er sprake van keyword stuffing. Oftewel, je propt je tekst vol met het je zoekwoord, wat de leesbaarheid vermindert. Google zal dit afstraffen. De zoekwoorddichtheid is dus belangrijk om goed in de gaten te houden. Maar wat is dan de juiste zoekwoorddichtheid?

Zoekwoorddichtheid meten

De juiste zoekwoorddichtheid is geen harde regel. Dit komt omdat niemand precies weet wat voor Google de ideale dichtheid is. Er zijn verschillende meningen over wat het juiste percentage is, maar hét juiste percentage is er niet.

Toch zijn er wel tools en trucjes. Eén hiervan is als het ware een economische formule. Deel het aantal keer dat je je zoekwoord hebt gebruikt door het totaal aantal woorden. Vermenigvuldig de uitkomst met 100. Dat getal is het percentage zoekwoorddichtheid.

Oftewel, je hebt een tekst van 750 woorden. Je hebt je belangrijkste zoekwoord 15 keer gebruikt. Je zoekwoorddichtheid is dus: 15/750×100=2%.

Niet iedereen gebruikt hetzelfde percentage en daarom is er ook geen juist percentage. De ene partij zegt tussen de 1% en 3%, de andere zegt tussen de 2% en de 6%. Zolang je rond die percentages uitkomt, je je tekst leesbaar houdt, en niet té vaak en niet té weinig gebruik maakt van je belangrijkste zoekwoord, zal je gaan ranken.

Je zoekwoorddichtheid verbeteren

Wanneer de zoekwoorddichtheid van je tekst te laag of te hoog is, is de makkelijkste oplossing natuurlijk het zoekwoord toevoegen of verwijderen. Maar, zoals je net al las, dit moet niet ten koste gaan van de leesbaarheid van de tekst. Er zijn ook andere oplossingen:.

  • Maak gebruik van synoniemen
  • Plaats het zoekwoord minstens één keer in de inleiding
  • Plaats het zoekwoord in de tussenkopjes
  • Zorg voor een gelijkmatige verdeling

Uiteraard kunnen wij bij IQ Leads je helpen met je juiste hoeveelheid zoekwoorden in je tekst, om je SEO te verbeteren..

Op zoek naar de juiste zoekwoorddichtheid?
Wij staan voor je klaar!