10 essentiële tips voor internationale SEO

Aan de slag met Internationale SEO!

Steeds meer bedrijven gaan zich richten op de buitenlandse markt wanneer een product of dienst goed loopt in eigen land. Maar hoe zorg je ervoor als bedrijf dat je ook in het buitenland goed wordt gevonden in de zoekmachines, zoals: Google en Bing? In deze blog geef ik je een tiental tips voor het uitvoeren van internationale SEO (of international SEO). Pas deze tips toe op je eigen organisatie en verover de rest van de wereld!


Tip 1: Taal

De taalkeuze is cruciaal voor het succes van de internationale SEO. Van trefwoorden tot aan grammatica, het heeft allemaal van invloed op je SEO optimalisatie succes. Je moet niet zomaar een tekst gaan vertalen en die op je website plaatsen. Het is erg belangrijk dat je een zoekwoordenonderzoek uitvoert naar de meest gebruikte zoekwoorden en hoe deze worden toegepast in hun moedertaal. Je komt hierdoor te weten waar mensen op zoeken en waar ze het over hebben. Met een kamer bedoelen Nederlandse studenten een woonruimte voor zichzelf, maar Vlaamse studenten spreken in België over een kot. Allebei bedoelen ze hetzelfde, maar qua maandelijks zoekvolume in de zoekmachines kan het enorm veel schelen. Ook de spelling is hierbij erg belangrijk. Als je bijvoorbeeld een pagina over ‘kleuren’ gaat vertalen naar het Engels, dan schrijf je voor klanten in het Verenigd Koninkrijk ‘colors’, maar voor klanten in de Verenigde Staten schrijf je ‘colours.’ Kennis van de moedertaal is daarom essentieel. Verdiep je dus in goed in de (spreek)taal van de markt die je wilt gaan benaderen.

Tip 2: Domeinnaam

top_level_domainsJe domeinnaam is een belangrijk onderdeel voor internationale SEO. Er zijn echter twee soorten domeinnamen, namelijk: generieke en landdomeinnamen. Deze worden vaak aangeduid als generic Top Level Domain (gTLD) en country code Top Level Domain (ccTLD). gTLD- domeinextensies zijn niet aan een land verbonden. Voorbeelden van gTLD- domeinextensies  zijn: .com, .biz en .info. ccTLD-domeinextensies  zijn daarentegen wel verbonden aan een land en voorbeelden hiervan zijn: .nl voor Nederland, .be voor België en .fr voor Frankrijk. Als je je producten en diensten gaat aanbieden in het buitenland, kan je het beste kiezen voor een ccTLD-domeinextensies. Zoekmachines herkennen namelijk de extensie van een domeinnaam en weten bij welk land je website hoort en op welk land jij je richt.

Tip 3: Locatie webserver

De locatie van je webserver draagt bij aan hogere ranking. Zo heeft Google in het verleden al aangegeven dat de locatie van de webserver een kleine ranking factor is van haar algoritme. Probeer dus je website te laten hosten in het land waarop je website richt. Bijvoorbeeld, je zit met je bedrijf gevestigd in Nederland en je richt je op Frankrijk, laat dan je .fr website in Frankrijk hosten, al dan niet via een hosting partner uit NL die hubs kan aanbieden in Frankrijk.

Tip 4: Google Webmaster Tools

Gebruik Google Webmaster Tools om zoekmachine Google te vertellen op welk land je gaat richten. Met een ccTLD-domeinextensie weet Google het al, maar met een gTLD-domeinextensie is dit niet te achter halen. Het is dan mogelijk om in Google webmaster aan te geven op welk land jij je website richt. Heb je meerdere websites? Meldt dan iedere website apart aan.

Tip 5: XML sitemap

Voor elke website die je hebt, is het goed om een xml-sitemap te hebben. Zoekmachines zien zo welke pagina’s er allemaal zijn en biedt de zoekmachine via Google Webmaster Tools de sitemap ook aan.

Tip 6: Language Meta Tag

Hoewel zoekmachine Google domineert op het internet, kijken we zo nu en dan ook naar andere zoekmachines. Zo kijkt zoekmachine Bing naar het volgende stukje code dat in de HEAD van de broncode staat: <meta http-equiv=”content-language” content=”nl”>

In dit stukje code staat niet alleen de taal-code, maar ook het land als er in het land meerdere talen worden gesproken. Bezoek de website van Microsoft voor een overzicht van alle landcodes.

Tip 7: Lokale zichtbaarheid

Door op je website lokale adressen van bijvoorbeeld het kantoor te vermelden kan je de zoekmachine laten zien in welk land het bedrijf zich bevindt. Meldt je website daarnaast altijd aan bij Google My Business, Bing Places of andere websites die belangrijk zijn voor het desbetreffende land, om zo de zoekmachines te laten zien dat je in het betreffende land actief bent.

Local-Seo-Marketing

Tip 8: Linkbuilding

Een grote ranking factor is nog steeds het verzamelen van backlinks en linkbuilding draagt dus bij aan je internationale SEO inspanningen. Het is dus belangrijk om kwalitatieve links naar je website te krijgen van andere bronnen. Ben jij bijvoorbeeld actief met je website in Frankrijk, verzamel dan links die de extensie .fr hebben. Vind je dit moeilijk om te doen? Vraag dan eerst aan bekenden in de omgeving of zij een link naar je website willen plaatsen en bouw vanuit deze positie verder aan je linkbuildingprofiel.

Tip 9: Social media

Social Media is steeds belangrijker geworden op gebied van online marketing. Het is het absoluut waard om voor ieder land een apart social mediakanaal op te richten. Uiteindelijk zal dit zal je internationale SEO resultaten ten goede komen en dit kost je niet al te veel werk. Maak dus Facebook pagina’s, Twitter accounts etc. aan voor bijvoorbeeld Nederland, Frankrijk en België. Analyseer daarnaast ook het social media gebruik per land. Het verschil in gebruik van Facebook of Twitter varieert per bevolking.

Tip 10: controleer je ranking

Geef zoekmachines even de tijd om je website te laten ranken. Als je website eenmaal geïndexeerd is, is het belangrijk om je ranking te monitoren. Controleer bijvoorbeeld wekelijks je ranking en pas zo nodig je website aan. Hoe doen je zoekwoorden het? Is het verstandig om extra content pagina’s aan te maken of om te gaan bloggen over een bepaald zoekwoord? Meten is weten! Dus check of je beloond wordt voor je inspanningen en pas desnoods je SEO strategie aan.


Vragen over internationale SEO?

Dit waren mijn tien tips over internationale SEO. Heb je vragen over dit artikel of mis je een tip die niet mag ontbreken in dit artikel? Laat dan je reactie achter onder dit bericht of neem contact met mij op.

Ben je op zoek naar een partner die jou kan helpen met expansie van jouw website of webshop naar het buitenland? Neem dan contact met ons op en ga om de tafel met één van onze collega’s voor het opzetten van een Internationale SEO strategie.