Adverteren op Pinterest?

Pas sinds april is het mogelijk om gebruik te maken van adverteren op Pinterest. Voor bedrijven is Pinterest een grote kans, want met 3,5 miljoen gebruikers staat dit social kanaal op de zesde plaats in de social media top 10. Nu de promoted pins in mei ook naar Nederland zijn gekomen, zijn de mogelijkheden met Pinterest voor bedrijven helemaal eindeloos. Wat betekent dit nu precies? Waarom is het zo aantrekkelijk om te adverteren op Pinterest? 

Adverteren op Pinterest

Je eigen kanaal groeit door pinboards van andere gebruikers toe te voegen aan je eigen pinboards. Steeds meer bedrijven ontdekken de mogelijkheden van adverteren op Pinterest en dat is te zien in de cijfers: met een stijging van 18% (ongeveer 500.000 gebruikers), is Pinterest niet meer weg te denken uit het lijstje van grote social media platforms. Het social gehalte zit hem in de reactie- en repin mogelijkheden van gebruikers onder elkaar. Sinds april 2019 is het mogelijk voor Nederlandse bedrijven en marketeers om advertenties te draaien op Pinterest. Dus wat zijn de kansen en hoe integreer je Pinterest in je marketingmix? 

Pinterest voor bedrijven: de advertentiemogelijkheden

Adverteren op Pinterest betekent uiteenlopende targeting mogelijkheden, zoals gedrag, interesses, zoekwoorden, leeftijd, geslacht en regio. Met een combinatie van deze targeting opties krijgt het relevante publiek jouw Pinterest advertentie te zien. Tevens zijn de advertenties in te zetten voor branding en awareness. Pinterest is voor bedrijven ook heel interessant om gebruikers naar de website te genereren. 

Adverteren op Pinterest: wat zie je?

Met adverteren op Pinterest draait alles om foto’s (en video’s). De ‘Cinematic Pins’ zijn de grootste eye catcher. Die bewegen mee met de muis als je over de pin gaat. De pins op Pinterest moeten content wise dus een hoog inspiratiegehalte bevatten om uit de tijdlijn te springen en op te vallen bij de gebruikers. Dus wat wil je als bedrijf laten zien in een Pinterest advertentie? 

Relevante Pinterest advertenties

Relevant adverteren: hoe bereik je de juiste mensen tegen een optimaal budget? Dat is natuurlijk de technische kant van adverteren op Pinterest, en erg belangrijk om bij stil te staan. Maar wat te zien is in een Pinterest advertentie, is nog veel belangrijker. Je wilt je doelgroep wel de advertenties tonen die zij graag willen zien, omdat de content aansluit bij hun wensen en interesses. Valt het beeld op tussen de overvloed aan plaatjes en video’s die men al dagelijks te zien krijgt op de social platforms? 

Waar Pinterest zich van onderscheidt ten opzichte van de andere platforms is, dat bijna alle beelden van hoge kwaliteit zijn. De beelden zijn kalmer voor het oog en meer esthetisch ingericht. De video’s zijn ook iets langzamer en verhalen hebben meer diepgang. 

Wat te doen met Pinterest advertenties?

Pinterest advertenties bieden marketeers en bedrijven veel mogelijkheden om in contact te komen met potentiële klanten en om hen op kwalitatieve wijze aan jouw product of dienst te verbinden. De targeting opties en het type advertenties is goed over nagedacht en zijn van onderscheidende waarde naast Facebook, Instagram en Google Search. De marketeer of ondernemer die zich goed verdiept in content marketing, ziet de waarde in van Pinterest advertenties als marketingtool voor het bereiken van de doelgroep.