De ontwikkelingen binnen Google Ads volgen zich laatste jaren in rap tempo op. Hierdoor is het de kunst voor elke SEA specialist om op de hoogte te blijven van deze ontwikkelingen en deze zich eigen te maken. Eén van de meest in het oog springende ontwikkelingen is de Hagakure methode, inmiddels gebruikt door vele agencies en multinationals met grote marketing teams. Hoe werkt deze methode en wat kan het opleveren aan het einde van de rit?

Het grootste gedeelte van bedrijven die investeren in hun marketingkanalen maken gebruik van zoekmachine optimalisatie of zoekmachine adverteren. Dit laatste is op verschillende manieren in te vullen, maar de betaalde search campagnes zijn zeer populair. Dit omdat je hier vaak goede resultaten mee behaald en je in principe morgen al bovenaan kunt staan in de zoekresultaten van zoekmachines. Deze manier is daarom erg populair bij bedrijven waar snelheid van groot belang is en er geen tijd is om te wachten op resultaten vanuit SEO. 

Hagakure vs. SKAG 

Afgelopen jaren is er veel gebruik gemaakt van de Single Keyword Ad Group methode, ook wel de SKAG methode genoemd. Deze methode bestaat uit een account met advertentiegroepen waar maar 1 zoekwoord in staat, waardoor het verkeer wat vanuit deze advertentiegroep komt een hele hoge relevantie score haalt. Op deze manier is het mogelijk om advertenties volledig gericht op het zoekwoord te schrijven. De Hagakure methode werkt op een hele andere manier. Google heeft de afgelopen jaren veel tijd geïnvesteerd om de machine learning en het algoritme te verbeteren. Tijd om te zaaien is geweest. Het is nu tijd voor Google om te oogsten. Met deze nieuwe methode ligt de focus op het verzamelen van data door middel van het gebruik van brede zoekwoorden. Hoe meer data verzameld is, hoe beter het Google algoritme gaat werken voor de campagnes en hoe meer resultaten er behaald kunnen worden. Dat is in het kort wat de Hagakure methode inhoudt. Data, Machine Learning en het algoritme.

Wat betekent data binnen de Hagakure methodiek 

Voldoende data is in de Hagakure methode het belangrijkst om goede resultaten te behalen. Maar wanneer heb je voldoende data in je account? Om hier duidelijkheid in te scheppen heeft Google een aantal belangrijke cijfers vrijgegeven om als referentiepunt te gebruiken voor een succesvol Google Ads account volgens de Hagakure methode:

  1. De advertentiegroepen moeten per week ongeveer 3000 impressies behalen om via het algoritme de beste prestaties te kunnen behalen. Reken je dit door naar een maand, dan moeten  de advertentiegroepen dus op minimaal 12.000 impressies uitkomen. Dit is voor grote bedrijven met een groot budget relatief makkelijk te behalen, maar voor kleine bedrijven met lage marketingbudgetten is dit vaak een hele opgave.
  2. Per landingspagina moet er 1 advertentiegroep gemaakt worden. Dit zorgt ervoor dat accounts extreem goed gestructureerd kunnen worden. Dit heeft meerdere voordelen namelijk: 

    – Bundelen van data
    – Meer overzicht
    – Het aantal campagnes kan gereduceerd worden

Door aan bovenstaande voorwaarden te voldoen geef je Google heel veel data en informatie waarmee zij de campagnes kunnen optimaliseren. Dit zorgt niet alleen voor extra overzicht in het account, maar het bespaart jou ook kostbare tijd die je normaal aan analyseren kwijt bent. Bovendien speelt Google met gebruik van de Hagakure methode in op bepaalde data en trends die een menselijke SEA Specialist niet kan voorzien.

Hagakure Google Ads; het bundelen van zoekwoorden 

De focus van de Hagakure Methode ligt op het zoveel mogelijk bundelen van zoekwoorden binnen een advertentiegroep. Door zoekwoorden te bundelen kun je ook prima overweg met maar een aantal campagnes. Dit zorgt voor een overzichtelijk account met weinig campagnes. Hierdoor heb je in één keer het probleem getackeld wat bij grote accounts nog wel eens voorkwam: een onoverzichtelijke structuur met als resultaat dat de beheerders geen idee meer hadden waar welke zoekwoorden stonden.  

In het onderstaande diagram is een ideale structuur voor de Hagakure Methode afgebeeld.

In de advertentiegroepen met zoekwoorden plaats je alle relevante zoekwoorden die relevantie hebben tot de landingspagina die achter de advertentie zit. Zorg er wel voor dat de zoekwoorden qua relevantie tot dezelfde advertentiegroep horen, anders gaat dit ten koste van je Google Ads kwaliteitsscore. Naast de advertentiegroepen met brede zoekwoorden is het ook zaak om een DSA advertentiegroep op te zetten die de overige relevante zoektermen opvangt. Op deze manier is het mogelijk om veel relevante zoekwoorden bij elkaar te bundelen wat essentieel is in het verzamelen van data voor al je advertentiegroepen. Hoe meer relevante data, hoe beter het machine learning systeem zich voor de campagnes kan inzetten om goede resultaten te behalen.

De voorwaarde van het bundelen van alle zoekwoorden is en blijft relevantie, zoals het ook het geval was bij de SKAG’s waar we voorheen veel gebruik van maakte.

Hagakure & controle

Controle is een belangrijke term in de online marketing. Wat werkt wel en belangrijker nog, wat werkt er niet? Door middel van het testen van verschillende strategieën komen online marketeers er snel achter wat goed is voor de klant om de opgestelde KPI’s te behalen. Wat moet je eigenlijk uit handen geven als online marketeer bij de Hagakure methode? Juist ja, controle. Google probeert zich constant door te ontwikkelen waardoor het rendement op de campagnes zo hoog mogelijk is. Hierdoor wordt er uiteindelijk meer budget gespendeerd door het bedrijf dat adverteert. Op deze manier heeft Google namelijk het meest aan de klant, namelijk met een zo hoog mogelijke lifetime value.

De SKAG methode kost veel meer tijd dan de Hagakure methode, maar hiermee heb je wel de volledige regie over de campagnes. Dit is bij de nieuwe methode minder het geval, alhoewel er nog steeds werkzaamheden en optimalisaties nodig zijn om de campagnes beter te laten presteren. Naast het binnenhalen van data moet Google ook van de online marketeer te horen krijgen waar de focus wél op moet liggen en waar juist geen aandacht aan gegeven hoeft worden. Hoe meer informatie Google krijgt, hoe beter de campagnes ook gaan presteren. Wel is er meer tijd om strategische keuzes te onderzoeken, deze uit te voeren en te testen. Iets wat voorheen nog wel eens op de plank bleef liggen doordat de campagnes veel tijd in beslag namen om te optimaliseren.

Het Google algoritme gaat namelijk aan de slag voor marketeers om de campagnes te optimaliseren. Die biedstrategie kijkt namelijk naar de doelen die behaald moeten worden en optimaliseert daarbij op de belangrijkste indicaties die uit de data gehaald kunnen worden.Converteert er bijvoorbeeld heel veel bezoek op mobiele apparaten? Het algoritme zal dan op bepaalde zoekwoorden de biedingen verhogen op mobiel. Verkoopt een product het beste in Zuid-Holland? Dan legt Google de focus zoveel mogelijk op deze provincie om conversies te realiseren. Deze algoritmes geeft Google nooit vrij, dus enige vorm van zekerheid is er niet. Zoals eerder aangegeven heeft Google wel meer aan een klant met een langere lifetime value. Google zal dus zeker zijn best doen om de campagnes succesvol te laten verlopen.

De toekomst van de Hagakure methode

Iedere marketeer zal erg benieuwd zijn wat de Hagakure methode op kan gaan leveren voor zijn of haar bedrijf. De enige manier om hierachter te komen is uiteraard het testen van de methode. De eerste resultaten zijn veelbelovend. Er kan natuurlijk ook gekozen worden om gedeeltelijk over te gaan en gewoon wat campagnes op basis van de Hagakure methode te laten draaien. Als online marketing bureau wilden wij deze methode zo snel mogelijk gaan testen. Inmiddels hebben wij dan ook een aantal accounts waarbij we gebruik maken van deze methode. Soms op een aangepaste manier en de eerste resultaten zijn veelbelovend! De vraag is hoe Google het algoritme blijft door ontwikkelen en of er uiteindelijk veel betere resultaten kunnen worden behaald met deze methode. Daarom is ons advies: Ga het gewoon testen! Zeker als er voldoende data beschikbaar is uit eerdere gedraaide campagnes kun je er voor zorgen dat je campagne redelijk strak is ingestoken. Door al veel irrelevante zoektermen uit te sluiten geef je Google namelijk al veel handvaten!

Hulp nodig bij jouw Hagakure Google Ads?

Wij zijn dus al even bezig met het testen van de Hagakure methode waarbij we hele mooie resultaten behalen! Heb jij hulp nodig bij jouw Google Ads account en wil je dat wij jou ondersteunen bij het opzetten van deze methode? Neem dan gerust contact met ons op! Wil je meer tips en tricks over het opzetten van jouw Google Ads? Download dan onze SEA checklist.