De kosten van social ads

Reclame op social media. Je ziet ze overal voorbij komen en je ontkomt er simpelweg niet aan. Dat wil jij ook! Maar dat kost toch extreem veel geld? Wees gerust, dat is niet per se noodzakelijk. Lees verder en ontdek wat precies de kosten van social ads zijn.

Waarom adverteren via social ads?

Even in het kort, waarom zou je als ondernemer aan social media marketing moeten doen? Simpel: je doelgroep bevindt zich daar en doet steeds vaker online aankopen. Een goede social ads campagne is dus onmisbaar.

Je bepaalt zelf je advertentiekosten van je social ads

Dan nu de vraag: hoeveel kost het? Nu begrijpen wij dat je nu graag een bedrag wil zien, als het even kan een laag bedrag. Helaas werkt het niet zo. Ten eerste is het afhankelijk van het platform. Adverteren via Facebook kost niet hetzelfde als adverteren via LinkedIn. Bovendien zijn er drie manieren om je kosten te bepalen:

CPM

Ook wel ‘’cost per mile’’. Je betaalt een bedrag op het moment dat jouw advertentie duizend keer is bekeken. Als je je advertentie bij zoveel mogelijk mensen onder de aandacht wil brengen, is deze advertentie ideaal.

Een nadeel aan CPM is het feit dat je ook betaald voor mensen die jou niks gaan opleveren. Bij de volgende manier van betalen is die kans al een stuk kleiner.

CPC

Ook wel ‘’cost per click’’. Met andere woorden, iedere keer wanneer iemand op jouw advertentie klikt, betaal je een bepaald bedrag. Het exacte bedrag hangt af van een aantal zaken.

Denk bijvoorbeeld aan je concurrentie. Wanneer je veel concurrenten hebt, ligt de prijs per klik natuurlijk een stuk hoger dan wanneer je weinig concurrenten hebt.

Voordeel: je hebt, net als bij CPM, zelf de mogelijkheid om te bepalen wat een klik jou maximaal kost en wat je maximale budget voor een termijn is.

De kans dat je voor mensen betaald die jou niks gaan opleveren is bovendien een stuk kleiner dan bij CPM. Bij de laatste betalingsmogelijkheid is die kans 0.

CPA

Ook wel ‘’cost per acquisition’’. Met andere woorden, je betaalt voor een acquisitie oftewel een prestatie. Wat deze prestatie is, bepaal je zelf. In de meeste gevallen zal dit een aankoop zijn. Of bijvoorbeeld een offerte-aanvraag, of een deelname aan een winactie. Oftewel, je betaalt pas voor je advertentie wanneer iemand op de advertentie klikt en daarna jouw product koopt of een offerte aanvraagt.

Niet geheel verrassend: de kosten voor CPA liggen hoger dan voor CPM en CPC.

Andere aspecten

Behalve de drie bovenstaande betalingsmogelijkheden is de prijs ook afhankelijk van andere zaken. We noemden al even de concurrentie. Maar ook zaken zoals de dag van de week, het tijdstip en jouw markt spelen een rol. Verkoop je bijvoorbeeld bloemen, dan betaal je rond Valentijnsdag en Moederdag een stuk meer voor je advertentie dan in oktober.

Wil je dus meer inzicht in de kosten van jouw social ads campagnes, neem dan contact op met IQ-Leads.

Welke kostenmogelijkheid is het beste voor jouw campagne?