Tips email marketing: zo zet je e-mail marketing goed in!
In onze blog ‘Email marketing strategie: in 5 stappen jouw strategie opgezet’ lees je hoe je e-mail marketing opzet en wat je moet doen om je eerste mailings te versturen. Als het goed is, heb je dan ook de eerste resultaten ondertussen binnen en kun je aan de slag met het leuke werk, namelijk het optimaliseren van je mailings en campagnes.
Na het lezen van dit artikel weet jij:
Hoe je verschillende soorten mailings inzet
Hoe je e-mail marketing automatiseert
Het belang van welkomstmails
Hoe je een duidelijke en goede onderwerpregel schrijft
Hoe je relevante en persoonlijke teksten schrijft
Hoe segmentatie en personalisatie je campagnes verbeteren
- Hoofdstuk 1: Hoe zet je meerdere soorten mailings in?
- Hoofdstuk 2: Hoe gebruik ik marketing automations?
- Hoofdstuk 2: Hoe schrijf ik goede teksten?
- Hoofdstuk 4: Hoe personaliseer en segmenteer ik mijn mailings?
- Hoofdstuk 5: Samen kijken hoe we jouw e-mail marketing verbeteren?
Wat doe je eigenlijk om je e-mail marketing verder te brengen? Hoe haal je meer omzet, leads, kliks, vertoningen uit je e-mails? Hieronder geven we je een aantal belangrijke tips en vertellen we welke middelen je daarvoor inzet. Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen? Neem dan gerust even contact met ons op. Onze e-mail marketing specialisten helpen je uiteraard graag verder.
Tips e-mail marketing: zet meerdere soorten mailings in!
Sorry voor het uitroepteken, maar het is echt ontzettend belangrijk om meerdere soorten mailings in te zetten. Elke organisatie wil natuurlijk goede relaties opbouwen met haar klanten/partners en e-mail marketing is hier de perfecte manier voor. Wanneer je dit goed wilt aanpakken, dan doe je dit door meer dan alleen een nieuwsbrief in de zoveel tijd te versturen. In de Customer Journey heb je veel meer touchpoints, waarbij je perfect gebruik maakt van mailings.Â
Hieronder sommen we de veel gebruikte soorten mailings op een rij. Het is uiteraard aan jou om te kijken of je deze inzet voor jouw organisatie.
De standaard nieuwsbriefÂ
Deze ken je natuurlijk wel. De standaard nieuwsbrief die wordt verstuurd, met daarin zoveel mogelijk relevante informatie. Dit is eigenlijk gewoon een mail met meerdere artikelen of contentblokken. Een nieuwsbrief wordt vaak op maandbasis naar een grote groep ontvangers verstuurd. Een mooier woord voor deze vorm van mailen, is bulkmail.Â
Effectief? Ja hoor. Het kan zeker super effectief zijn. Maar je moet maar geluk hebben dat de ontvanger zin heeft om te lezen. En is het eigenlijk wel relevant voor de ontvanger? De ontvanger maakt deze beslissing in… nog geen 1 seconde. Dus belangrijk om dit verder te segmenteren. Hoe? Dat gaan we je later nog vertellen, dus blijf vooral verder lezen.Â
Actiemailing
De actiemailing is een vorm van e-mail marketing die het meest geldt voor e-commerce ondernemers. Dit zijn mailings waarin je een bepaalde actie uitlicht. Dit kan in de vorm van een kortingscode (speciaal en alleen voor je klanten), maar ook bijvoorbeeld met een 2+1 actie.
ServiceberichtÂ
In een servicebericht breng je jouw contacten op de hoogte over updates omtrent je dienstverlening. Denk bijvoorbeeld aan een dienst die tijdelijk wijzigt. Is er iets buiten werking vanwege onderhoud? Is er een nieuwe software-update nodig voor je software? Dit allemaal communiceer je heel eenvoudig en krachtig met je e-mail marketing strategie.
Uitnodiging versturenÂ
Sta je binnenkort op een beurs? Of wil je juist klanten uitnodigen naar je fysieke winkel? Stuur dan een leuke uitnodiging, digitaal, via de mail naar de relevante klanten. Het fijne van e-mail marketing is dat je jouw contacten kunt segmenteren op basis van locatie. Sta je op de beurs in Groningen? Dan is het voor klanten die in Zeeland wonen wellicht niet heel interessant.
Reviews verzamelen?
Reviews. Ze worden met de dag belangrijker en belangrijker. Het is daarom ook wel zo fijn als je deze verzamelt. Hoe doe je dat? Juist. Met een interessante en leuke e-mail. Vraag of je klanten een review willen achterlaten en hoe belangrijk dit niet alleen voor jou is, maar ook voor de klant.Â
Dit zijn mailings die je handmatig verstuurt. Je doet dit op basis van segmenten of in bulk. Het leukste van e-mail marketing is dat je ook veel soorten mailings kunt automatiseren. Wij hebben hier een leuk en interessant artikel over geschreven: ‘het belang van goede automation triggers voor e-mail marketing’
Maar oke. Laten we in dit artikel met tips voor e-mail marketing ook nog even wat vertellen over de automatische campagnes. Dat scheelt jou weer een heleboel heen-en-weer geklik.
E-mail marketing tip: gebruik marketing automationsÂ
Zoals je weet kun je naast de handmatig verstuurde mailings ook geautomatiseerde mails laten versturen door je e-mail marketing software. Tenminste, daar gaan we wel vanuit. Is dat niet mogelijk met jouw huidige software? Dan raden wij het zeker aan om over te stappen naar een platform waar je dit wel kunt instellen. We helpen je graag verder met het maken van je keuze, dus ook hiervoor, neem gerust contact met ons op.Â
Je hebt maar één kans voor een eerste indruk
Verjaardagsmail voor bestaande klanten
Hieperdepiep… Hoera! Je klant of partner is jarig? Dat moet toch gevierd worden? Hoe leuk is het wanneer je een gepersonaliseerde e-mail ontvangt op je verjaardag, met daarin een speciale wens en zelfs een speciaal aanbod?Â
Je kunt dit heel eenvoudig automatiseren en personaliseren.Â
PS: je kunt natuurlijk ook een jubileum-mail versturen als de persoon bijvoorbeeld al x aantal jaar klant of lid is. Geef deze persoon een cadeautje zoals bijvoorbeeld een unieke kortingscode of waardebon.Â
Verlaten winkelwagen
Misschien wel 1 van de meest belangrijke en effectieve automations voor je e-mail marketing strategie: de verlaten winkelwagen. Bij een verlaten winkelwagen-campagne verstuur je een e-mail naar je klant met daarin de melding dat er nog een product of producten in de winkelwagen liggen. Als webshop laat je namelijk veel verkoopkansen liggen wanneer je deze campagne niet instelt!Â
Cross-sell of tipsÂ
Dit is een campagne, waarbij je nog meer producten probeert te verkopen naar aanleiding van een aanschaf. Een mooi voorbeeld: je verkoopt telefoons en/of andere gadgets en verstuurt een paar dagen na aanschaf een mail met bijpassende accessoires.Â
Je kan natuurlijk ook tips geven over de aankoop. Geef bijvoorbeeld tips over hoe je de gadget kunt gebruiken en hoe je de levensduur kunt verhogen. Dit zorgt niet direct voor meer conversie, maar het werkt wel om de klantenbinding te versterken.Â
Trouwens, we hebben ook een ontzettend interessante whitepaper gemaakt, waarin we vertellen hoe je de klantwaarde kunt verhogen met automation. Deze kun je hier vinden.
Tip voor je email marketing strategie: schrijf goede teksten
Teksten schrijven voor e-mail marketing is niet altijd even makkelijk als dat het lijkt. Je hebt namelijk (daar gaan we tenminste vanuit) veel te vertellen, weinig ruimte en het moet ook nog eens interessant zijn voor je doelgroep. Een belangrijk punt dus om aandacht aan te besteden.
Wees relevant voor je doelgroep
Zorg voor relevante content. Zo simpel als dat. Stuur niet zomaar een nieuwsbrief met willekeurige content. Biedt de ontvanger juist content die zij nodig hebben en kijk of je wat extra’s te bieden hebt. Als webshop kun je bijvoorbeeld naast de productinformatie ook een blog schrijven hoe je het product kan gebruiken. Deze blog kun je kort samenvatten in je e-mail, met een duidelijke Call-to-action button die naar de blog leidt. Heb je ook nog eens extra verkeer naar je webshop ;-)Â
PS: Stel jezelf bij iedere contentblok de vraag: kan de doelgroep iets met deze informatie? Helpen wij ze verder? Past de content bij hen en levert het iets op?Â
Zijn de antwoorden op deze vragen: ja? Dan is de mailing goedgekeurd!
Onderwerpregel: zet je belangrijkste boodschap hierinÂ
De onderwerpregel is het belangrijkste gedeelte van je e-mail. Echt waar. Dit is namelijk het moment van de eerste indruk en een belangrijke reden voor de ontvanger om de mail wel of niet te openen. Je moet de ontvanger dus wel verleiden om de mail te openen. Zorg ervoor dat de onderwerpregel opvalt en indruk maakt. Het heet namelijk niet voor niets ‘onderwerpregel’. Beschrijf in het kort de inhoud van de e-mail.
Hoe schrijf je een goede onderwerpregel?
Hoe schrijf je een goede onderwerpregel? Een paar belangrijke tips:Â
- Houd het kort en krachtig (maximaal 50 karakters)Â
- Zorg dat de onderwerpregel verleidt en aanzet tot actie of maak het vragend.
- Schrijf actief
- Speel in op: angst, hebzucht, status en ontplooiing.Â
- Personaliseer de onderwerpregel (spreek de ontvanger altijd direct aan)
Personaliseer en segmenteerÂ
Eerder in dit blog heb je al kunnen lezen dat het ontzettend belangrijk is om te werken met segmenten. Daar vertellen we je nu graag wat meer over. Wanneer je nieuwsbrieven en marketing automations gebruikt maak je deze effectiever en persoonlijker door te personaliseren en te segmenteren. Maar hoe doe je dat nou?Â
SegmentatieÂ
Segmenteren houdt in dat je contacten in de lijst opsplitst in bepaalde groepen. Denk bijvoorbeeld aan:Â
- Vrouwelijke klanten = Groep XÂ
- Mannelijke klanten = Groep XÂ
- Klanten in regio X = Groep X
- Klanten met een gemiddelde orderwaarde van X = Groep X
- Klanten die ooit een product uit categorie X hebben gekocht = Groep X
- & ga zo maar door.Â
Wanneer we kijken naar e-mail marketing en segmentatie, is het ook belangrijk om segmenten aan te maken op basis van klantgedrag. Denk bijvoorbeeld aan contacten die een bepaalde mailing wel of niet hebben geopend. Of klanten die op een bepaalde link hebben geklikt. Dit gebruik je namelijk weer om een reminder mail of aanvullende informatie te versturen.Â
PersonalisatieÂ
Personaliseren is eigenlijk gewoon bepaalde gegevens van je contact dynamisch weergeven in je communicatie. Het gaat hierbij om unieke kenmerken van één persoon! Dus niet een groep personen, maar één persoon. Een makkelijk voorbeeld: de voornaam of achternaam van de contactpersoon.Â
Samen kijken hoe we jouw e-mail marketing verbeteren?Â
Zoals je hebt kunnen lezen zijn er heel veel manieren om het maximale uit je e-mail marketing te halen. Wil je eens sparren met een van onze specailisten en kijken waar er voor jou nog kansen liggen? Neem dan gerust even contact met ons op. We helpen je graag verder.
Samen kijken hoe we jouw e-mail marketing verbeteren?Â
Zoals je hebt kunnen lezen zijn er heel veel manieren om het maximale uit je e-mail marketing te halen. Wil je eens sparren met een van onze specialisten en kijken waar er voor jou nog kansen liggen? Neem dan gerust even contact met ons op. We helpen je graag verder.