Online marketing voor Lightspeed webshop: SEO, Google Ads en Facebook

Online marketing voor Lightspeed webshop: tips

Je hebt een mooie Lightspeed webshop met goede producten. Maar die verkopen zichzelf niet. Je moet jouw webshop bij je doelgroep onder de aandacht brengen. Dat doe je met online marketing voor je Lightspeed webshop. Wil jij hier zelf mee aan de slag? Wij geven je enkele tips.

Tip 1: Lightspeed SEO

Lightspeed SEO is voor jou verreweg het belangrijkste onderdeel van online marketing. SEO staat voor “search engine optimization” oftewel zoekmachine optimalisatie. Vrijwel alle klanten vinden jouw webshop via zoekmachines zoals Google, Yahoo en Bing. Door zoekmachine optimalisatie gaan jouw pagina’s en producten hoger ranken. Dat betekent dat ze in de resultaten van een zoekopdracht hoog worden vertoond. Het liefst natuurlijk bovenaan de eerste pagina. Maar om op die eerste pagina te komen, moet je wel serieus met SEO bezig zijn. Maar hoe doe je dit deel van online marketing voor Lightspeed?

De metadata in Lightspeed

Daar helpt Lightspeed je een handje mee. Je kunt namelijk heel eenvoudig de metadata invullen. Dat zijn de titel en beschrijving die Google of Bing in de resultaten van een zoekopdracht laten zien. Zoals de titels en beschrijvingen van deze 6 websites, die worden vertoond na de zoekopdracht “stoere jurken dames”.

SEO resultaten stoere jurken

De titel van elke website staat in grote, blauwe letters. De beschrijving is de zwarte tekst daaronder. Deze twee samen worden ook metadata genoemd. De metadata moet interessant zijn om op te klikken en bepaalt dus of iemand na de zoekopdracht daadwerkelijk jouw website bezoekt. Daarvoor moet je een aantrekkelijke kop en beschrijving maken die aansluit bij de zoekopdracht.

Lightspeed kent ook dit enorme belang van metadata. Het is dan ook een belangrijk onderdeel van de Lightspeed SEO. Zo kun je bij alle producten zelf metadata toevoegen. Ga daarvoor naar “producten”, klik een product aan en klik op “zoekmachines SEO”. Vul bij de titel maximaal 55 tekens in. Langere titels worden afgekapt door zoekmachines. Ook de beschrijving heeft een maximale lengte. Die is ongeveer 150 tekens. dit heeft te maken met het feit dat dit in pixels gemeten wordt, maar met 150 tekens zit je over het algemeen goed. Al houdt lang niet elke webshop zich daaraan. Je ziet in bovenstaande afbeelding bijvoorbeeld dat de laatste beschrijving eindigt met “100 dagen …”. Vraag jij je ook af: 100 dagen – 100 dagen wat? Dat komt doordat de beschrijving is afgekapt. Hij was dus te lang.

Lightspeed SEO: hoge snelheid

Met goede metadata alleen kom je er nog niet. Vooral van Google is bekend dat zij websites en webshops met hoge snelheid voorrang geven. Die komen dus automatisch als iets hoger in de resultaten van zoekopdrachten te staan. Puur vanwege hun snelheid. Gelukkig hoef jij je met een Lightspeed webshop geen zorgen te maken. Lightspeed SEO wordt namelijk geroemd vanwege de hoge laadsnelheid. Zowel pagina’s als afbeeldingen op die pagina’s laden heel snel. Dat is goed nieuws voor Google en dus voor jou.

Tip 2: Google Shopping Lightspeed webshop

Als webwinkel wil je ook graag jouw producten laten zien in Google Shopping. Dat is het gedeelte van Google waar mensen direct een bepaald product kunnen zoeken. Ze zien dan een foto, de koptekst én de actuele prijs van het product. Gelukkig is het combineren van Google Shopping en je Lightspeed webshop erg eenvoudig.

Lightspeed webshops en Google Shopping zijn namelijk met enkele knoppen te koppelen. Zo kun je snel een Google Shopping-feed aanmaken, die je nodig hebt om jouw producten in Google Shopping te vertonen. Dat kun je ook handmatig doen, maar dat kost tijd en vergroot de kans op fouten. Met Lightspeed is een Google Shopping-feed zo geregeld. Hiermee houd je je aanbod makkelijker actueel bij voorraad- of prijswijzigingen.

Google Shopping voorbeeld

Tip 3: Google Ads Lightspeed webshop

Online adverteren kan op elk moment handig zijn. Lightspeed SEO is een langetermijnstrategie. Als beginnende webshop eigenaar heb je dan ook advertenties nodig om van begin af aan in de zoekmachines zichtbaar te zijn. Maar ook als je al jaren actief bent, kunnen advertenties jouw omzet verhogen. Bijvoorbeeld door aanbiedingen te promoten of nieuwe producten uit te lichten.

Veel ondernemers kiezen dan ook voor een combinatie tussen Google Ads en Lightspeed webshop. Google Ads is het programma van Google waarmee advertenties in Google worden vertoond. Aangezien vrijwel 95% van de Nederlanders producten zoekt via Google, bereik je met deze advertenties een heleboel mensen. Bovendien zoeken ze actief naar producten en is er vaak een duidelijke koopintentie. Dankzij de juiste advertentie kopen ze dan bij jou.

Daarvoor moet je Google Ads en jouw Lightspeed webshop wel aan elkaar koppelen. Hiervoor plaatsen wij speciale scripts op je webshop. Laat je jouw Lightspeed webshop door ons bouwen? Dan plaatsen we deze scripts direct op de webshop. Dat doen we om direct retargeting-advertenties te kunnen maken: advertenties gericht op mensen die jouw webshop wel bezochten, maar er (nog) niks kochten. Zij zijn al geïnteresseerd, maar iets heeft ze weerhouden om klant te worden. Zulke retargeting-advertenties hebben bij veel van onze klanten een hoog rendement en zijn dus een handige extra investering in combinatie met jouw Lightspeed webshop. Op die manier kan jij een geïnteresseerde websitebezoeker in een later stadium toch omzetten in een betalende klant.

Tip 4: Lightspeed en de Facebook-pixel

Onze laatste tip over online marketing voor Lightspeed webshop is de Facebook-pixel. Naast Lightspeed SEO, de koppeling tussen Google Shopping en Lightspeed webshop en een script voor Google Ads op jouw webshop heb je nog een belangrijke koppeling. Dat is de Facebook-pixel.

Met die pixel meet Facebook allerlei gegevens op jouw website. Zoals hoeveel bezoekers er vanaf Facebook naar jouw website komen. En hoeveel conversies die bezoekers opleveren. Maar het belangrijkste voordeel van de Facebook-pixel is: doelgerichte advertenties op Facebook. Doordat de Facebook-pixel meet wie er vanuit Facebook jouw website bezoekt, kun je speciale advertenties op Facebook maken die je alleen aan die mensen laat zien.

Er is nog veel meer mogelijk met deze pixel. Nieuwsgierig? Lees dan ons blog met 19 tips voor Facebook-adverteren.

Tot slot: online marketing voor Lightspeed webshop

Veel van onze klanten gebruiken deze tips over online marketing voor Lightspeed webshop al. Je ziet dat het over diverse online marketing kanalen gaat die je voor jouw Lightspeed webshop kunt inzetten. Wil jij hier ook mee aan de slag of wil je advies welke kanalen voor jou het meest interessant zijn? Neem dan contact op met onze developer Joep.

Ontdek wat Joep voor jou kan doen