Human-to-human Marketing
Stel. Je zit in de trein en checkt even je Facebook. Er komen twintig posts voorbij en je geeft aan acht ervan jouw like. Hoe groot is de kans dat je posts met afbeeldingen van mensen hebt geliket? En hoeveel posts met afbeeldingen van voorwerpen, gebouwen, landschappen of iets anders niet- menselijks? Grote kans dat je onbewust alle posts met mensen erop je duimpje gaf. En misschien nog wat kattenfoto’s, maar die zijn nu eenmaal onlosmakelijk verbonden met Facebook 😉
De mens als diepste bron van inspiratie
Van oudsher interesseert niets de mens zoveel als… de mens zelf. We spiegelen ons aan anderen, laten ons inspireren, kijken op ze neer of worden verliefd. De mens is een mysterie en tegelijkertijd het meest vertrouwde gegeven dat we kennen. In de wondere wereld van de marketing is dat niet anders.
Van B2C en B2B naar H2H
In februari 1992 kwam de eerste Nederlandse website online. Op het moment van deze blog dus exact 25 jaar geleden. Vanuit menselijk perspectief gezien één generatie geleden. De online ontwikkelingen vanaf toen zijn ongekend. Ineens was het mogelijk om big data te verzamelen en miljoenen klanten online te bereiken. De komst van social media vanaf 1999 (LiveJournal, gevolgd door LinkedIn en MySpace in 2003 en Facebook in 2004) verbreedde het marketingspectrum nog eens. Het gevolg? De consument, zijn gedrag en behoeftes waren nog nooit zo goed en compleet in kaart gebracht. Processen, Persona, targets, KPI’s, percentages en cijfers, nog veel meer cijfers.. de mogelijkheden van big data zijn onbeperkt. Maar waar is de menselijke factor? Worden we als mens niet gedreven door oprecht contact met andere mensen? Zoeken we als bedrijf, maar ook als klant niet altijd naar de menselijke factor in onze (zakelijke) relaties?
Na 25 jaar internet met de ene hyperbool na de andere is het tijd voor bezinning. En misschien ontspanning? We weten nu immers niet alleen wat er kan, maar ook wat we nodig hebben. De menselijke maat. Oprecht contact. In marketing termen: Human 2 Human.
H2H voorbeeld
Een voorbeeld. Niet zo lang geleden was een kennis van mij voor zijn producten op zoek naar een goed verzendbedrijf naar het buitenland. Hij vroeg bij 3 aanbieders de kosten en voorwaarden voor wereldwijde verzending op. Bedrijf nummer 1 en 2 antwoordden binnen 24 uur. Met een keurige lijst aan exporttarieven, verzendtarieven en het obligate ‘heeft u nog vragen? Wij beantwoorden ze graag’ als afsluiter.
Bedrijf nummer 3 liet even op zich wachten. Na 4 dagen kwam het antwoord. ‘Wat ontzettend fijn dat u misschien voor ons bedrijf kiest en nog wat vragen heeft. Het spijt me heel erg dat ik zo laat antwoord, ik was een paar dagen ziek maar heb vanochtend jullie mailtje als eerste beantwoord. Naar welke landen willen jullie specifiek verzenden? En hebben jullie eraan gedacht dat versturen naar de USA erg duur wordt i.v.m. de invoerrechten? Kunnen we nog even contact hebben over wat u precies nodig heeft? Ik zou het vervelend vinden als u de verkeerde aanbieder kiest omdat u nog niet voldoende informatie heeft.’
Een totaal ander soort reactie dan bij bedrijf nummer 1 en 2. Mijn kennis is met bedrijf 3 in zee gegaan. Letterlijk, hij verscheept nu wereldwijd. Goed geïnformeerd en blij met de steun die hij kreeg bij zijn lastige beslissing. Bedrijf nummer 3 was trouwens de duurste van de drie. Maar mijn kennis is de koning te rijk met dit bedrijf.
Onder de loop
Is jouw SEO goed ingesteld?
Onze SEO specialisten hebben een SEO checklist gemaakt waarmee jij zelf de resultaten van jouw SEO inspanningen kunt beoordelen.
Human 2 Human, hoe pak ik dat aan?
Human 2 Human, de term zegt het al. Van Mens tot Mens. De relatie centraal, met empathie en dan worden de targets vanzelf gehaald. Verkoop je te weinig en weet je niet hoe je je klanten moet raken? Verplaats je in de consument, hij of zij wil niets liever.
Mensen zijn net mensen. Ze willen opvallen, gezien worden en zich tegelijkertijd veilig en begrepen voelen. Wil je als bedrijf dat jouw klanten steeds weer bij jou terugkomen? Zoek je naar een manier om jouw marketing hierop aan te sluiten? Maak dan gebruik van de menselijke basiszintuigen. Laat ze iets moois zien, voelen of ervaren, laat ze desnoods ruiken en proeven. Zorg voor een aantrekkelijk design voor je producten, dat wel prettig herkenbaar blijft. Klanten houden van producten of diensten waar ze al eens goede ervaringen mee hadden en waar ze zich opnieuw prettig bij willen voelen.
Ook relevantie is belangrijk: laat bij een zoektocht naar een mooie rouwkaart geen reclame voor autobanden voorbij komen, maar verras de gebruiker met een link naar gevoelvolle, persoonlijke kaartjes. Gevoel is ook een zintuiglijke ervaring: irriteer je de klant met een irrelevante boodschap, heb je er een ‘vijand’ bij. Weet je echter te verrassen met het juiste product op het juiste moment, heb je een ambassadeur voor jaren.
Empathie tonen en oprecht luisteren naar anderen kan wonderen verrichten voor je bedrijf. Een prachtige manier om jezelf en je bedrijf op een natuurlijke manier te tonen zijn social media. En dan vooral het deelnemen aan discussies en andere gesprekken. Je kunt je als bedrijf enorm onderscheiden door een sympathiek verhaal, consistente reacties en kennis van zaken. Op die manier profileer je je als een expert, terwijl je tegelijkertijd leert wat er speelt in het vakgebied. Zowel aan kansen als aan uitdagingen. Hoe goed zou het zijn voor je imago als je met een oplossing voor een lastig probleem komt, gewoon door goed te luisteren? En vooral: durf fouten te maken. Niets is menselijker dan een fout. Zoals het cliché al zegt: ‘alleen daar waar fouten worden gemaakt, wordt hard gewerkt’. Bij je volgers, klanten of andere relaties krijg je direct een streepje vóór bij een oprecht excuus!
De online ontwikkelingen worden steeds innovatiever en gebruiksvriendelijker. Zeker technisch gezien. Laat je dus helpen door de technische kant van internet als kader voor jouw menselijke, persoonlijke benadering van je relatie