De 10 meest voorkomende SEO website redesign fouten
Met een redesign kan veel mis gaan. Voorkom blunders bij jouw nieuwe website door deze 10 SEO website redesign fouten te vermijden!
Het redesignen van je website is niet enkel het verfraaien van het uiterlijk. Uiteraard zijn bij een webdesign de visuele aspecten van een website belangrijk en wordt hier ook bij de redesign veel aandacht aan besteed. Maar bij een redesign moet ook gedacht moet worden aan de zaken “onder de motorkap”. Deze onderdelen hebben bijvoorbeeld invloed op je inboundmarketing en je contentmarketing, en uiteindelijk ook op je omzet als ondernemer.
SEO website redesign fouten, welke valkuilen moet je vermijden?
Een mooi en flashy uiterlijk heeft geen nut wanneer er niemand is die de website te zien krijgt doordat deze niet verschijnt in de zoekresultaten. Hetzelfde geldt voor een prachtige website die wel vindbaar is maar slecht navigeert of niet te begrijpen is voor de bezoeker. Kortom: zorg dat jouw zoekmachineoptimalisatie (SEO) op orde is. Anders zullen zoekmachines jouw website of webshop niet in de zoekresultaten laten zien.
Wanneer je een website een redesign geeft, moeten vorm, uiterlijk en functie allemaal worden meegenomen! Dus ja, let zeker op uiterlijk vertoon, goede call-to-actions en prachtige afbeeldingen. Maar vergeet vooral niet wat er achter de schermen moet gebeuren op het gebied van SEO, gebruiksvriendelijkheid en laadsnelheid. Daarom stip ik vandaag in deze blog een tiental veelgemaakte SEO redesign fouten aan. Lees mee en voorkom deze fouten bij jouw eigen redesign!
SEO redesign fout #1: geen rekening houden met SEO vanaf het begin
Een van de meest gemaakte fouten tijdens het redesignen van je website is het niet van begin af aan rekening houden met zoekmachineoptimalisatie. De glitter en glamour van een prachtig redesign is natuurlijk fantastisch. Maar om er zeker van te zijn dat je vernieuwde website echt resoneert met je doelgroep – en jou in de toekomst veel hoofdpijn bespaart blijft – moet SEO meegenomen worden vanaf het begin.
Bekijk het eens van een andere kant. Je kunt het meest luxueuze restaurant ter wereld bouwen, met een menukaart vol fantastische gerechten en een interieur om je vingers bij af te likken. Maar als niemand weet waar je restaurant zich bevindt, zal er nooit iemand langskomen…
SEO redesign fout #2: verkeerde zoekwoordenstrategie toepassen
Je kunt tegenwoordig voor SEO niet meer je website volgooien met zoekwoorden (keyword-stuffing) in de hoop betere zoekresultaten te behalen. Maar dat betekent niet dat je geen rekening moet houden met de juiste zoekwoorden. Het inrichten van je website en het schrijven van kwalitatieve content voor de juiste zoekwoorden is zelfs iets wat door Google gepromoot wordt.
Dus voer een uitgebreid zoekwoordenonderzoek uit, kijk welke zoekwoorden op dit moment goed scoren in de rankings en welke niet, welke zoekwoorden je doelgroep gebruikt en voor welke zoekwoorden je nog de juiste content moet schrijven. Hulp nodig? Neem gerust contact met ons op!
SEO redesign fout #3: géén audit laten uitvoeren
Voordat je met een sloopkogel door je bestaande website gaat en alles gaat veranderen, is het belangrijk om eerst goed te onderzoeken wat op dit moment wel én niet goed werkt door middel van een audit. Wanneer je een audit gaat uitvoeren van je website zijn dit een aantal belangrijke factoren waarnaar je moet kijken:
- het aantal bezoekers;
- de best presterende zoekwoorden;
- het aantal intern linkende domeinen;
- het totaal aantal geïndexeerde pagina’s;
- het totaal aantal pagina’s die traffic genereren.
Leer van je eigen best practices op het gebied van SEO en gebruikersvriendelijkheid!
Vlekkeloos je redesign uitvoeren?
Wil jij je website redesignen en daarbij hulp van professionals? Bij IQ Leads staan we voor je klaar. Neem gerust contact op om te sparren over jouw redesign.
SEO redesign fout #4: Geen 301-redirects instellen
Bij een redesign zul je vaak ook de website opschonen. Je gaat oude blogs verwijderen, pagina´s die wel heel erg op elkaar lijken toch maar eens samenvoegen en allerlei irrelevante pagina´s verwijderen. Daarbij moet je één ding niet vergeten: 301-redirects instellen. Een redirect is een omleiding voor de zoekmachine. Zonder die omleiding kan de zoekmachine jouw pagina niet meer vinden en krijgt de bezoeker een foutmelding te zien. Dat levert zowel vanuit de zoekmachines als de bezoekers ontevredenheid op, dus zorg dat je altijd 301-redirects plaatst.
Ter illustratie: stel, je bent onderweg en rijdt een nieuwe straat in. Opeens staan daar wegversperringen met een bord: “weg afgesloten wegens werkzaamheden”. Dat is alles. Geen informatie over tot wanneer de weg is afgesloten en al helemaal geen tips over hoe je om kunt rijden. Daar word je toch niet blij van? Precies zo´n situatie creëer je op jouw website als je een pagina verwijdert, maar geen redirect instelt.
SEO redesign fout #5: Niet nadenken over je URL-structuur
Wanneer je website bestaat uit lange URL’s die niet overeenkomen met de content op je webpagina’s, is het verstandig om je URL’s te gaan herstructureren tijdens je website redesign. Wat voor rol speelt SEO hierbij? Zoekmachines hebben een voorkeur voor korte URL’s die duidelijk maken waarover de webpagina gaat.
SEO redesign fout #6: Het behouden van shady backlinks
Het toepassen van een goede backlinkstrategie, door links uit te wisselen met betrouwbare websites, zorgt nog steeds voor hogere posities in de zoekresultaten. Echter, backlinken blijft een precisiewerkje. Verkeerde links die door Google als spam worden gezien, zijn schadelijk voor je posities in de zoekmachine. Een website redesign is een perfect moment om je backlinkprofiel even goed onder de loep te nemen en te ontdoen van al die shady backlinks!
SEO redesign fout #7: Je website niet responsive maken
Door je website responsive te maken voor je bezoekers, past de website zich aan het formaat aan. Bezoekt iemand jouw website via een mobieltje, dan worden de afbeeldingen en teksten schaalbaar gemaakt voor een klein telefoonscherm. En bezoekt iemand anders jou op een laptop, dan worden de afbeeldingen en teksten juist weer groter gemaakt, zodat alles er op de laptop netjes uitziet. Met een responsive site biedt je bezoekers dus een optimale zoek- en gebruikerservaring. Google waardeert responsive website ook meer dan niet-responsive websites, dus het komt je ranking ook nog eens ten goede.
SEO redesign fout #8: Vergeten om zoekmachines te deblokkeren
Daar sta je dan, hand op de lanceerknop voor het live laten gaan van je nieuwe website. Je opgefriste website is in haar nieuw jasje helemaal klaar om bewonderd te worden door de wereld. Maar na een tijdje valt op dat het bezoek achterwege blijft en wat blijkt? Je website wordt niet getoond in de zoekresultaten!
Hoe kan dit? Grote kans dat jij tijdens de redesign zoekmachines geblokkeerd hebt, om te voorkomen dat ze jouw website indexeren voor die 100% gereed is. Het is daarom zeer belangrijk dat je tijdens de livegang van de vernieuwde websites dubbel checkt om te kijken of je nieuwe website wel geïndexeerd kan worden door de zoekmachines, zodat mensen je weten te vinden.
SEO redesign fout #9: Geen Analytics-trackingscode toevoegen
Zodra je nieuwe website vrijgelaten wordt op het wilde wereldwijde web wil je natuurlijk analyseren hoe je website presteert. Heeft je audit en zoekwoordenonderzoek geleid tot betere resultaten? Zorgt de nieuwe URL-structuur voor gemakkelijker navigeren? Al deze zaken kan je nooit weten als je geen Google Analytic-trackingcode installeert voor het monitoren van je website.
SEO redesign fout #10: Vergeten te denken als een mens
Met de Hummingbird-update uit 2013 heeft Google de mogelijkheid gekregen om volledige zinnen als zoekopdrachten te herkennen. Daarvoor kon Google alleen individuele woorden begrijpen die samen een zoekopdracht vormden. Sindsdien is deze functie steeds verder verbeterd. Google wil je namelijk geen resultaten meer tonen, Google wil je antwoorden geven! En de beste antwoorden komen niet van “content boerderijen”, maar van websites die ontwikkeld en ingericht zijn voor de gebruiker: een mens en niet een zoekmachine. Schrijf daarom jouw teksten altijd voor mensen, maar wel dusdanig dat zoekmachines ook begrijpen om welke zoekterm het draait.
Aan de slag!
Door rekening te houden met de tien hierboven genoemde punten kan een redesign van je website eigenlijk niet meer verkeerd gaan. Nu kun je met een gerust hart aan de slag. Veel succes!