Lightspeed vs. Magento

Een nieuwe webshop: Lightspeed vs. Magento

We merken dat steeds meer webshop-eigenaren die een nieuwe webshop overwegen een afweging maken over Lightspeed vs. Magento. Begrijpelijk, want beide zijn fantastische e-commercesystemen om online producten mee te verkopen en de webshop op de markt te zetten door middel van SEO en SEA.

Tip: twijfel jij sowieso nog over welk bekende e-commercesysteem voor jouw webshop geschikt is? Lees dan ook de nieuwste blogs in deze reeks:

  • Lightspeed vs. Shopify
  • Lightspeed vs. Woocommerce
  • Lightspeed vs. Magento: wat is beter?

    Vaak krijgen we de vraag: “Lightspeed vs. Magento: wat is beter?” Maar daar kunnen we geen kort antwoord op geven. We willen niet één-twee-drie zeggen dat Magento beter is dan Lightspeed of juist andersom. Dat verschilt namelijk per klant: we hebben klanten waarvoor Lightspeed perfect werkt en we hebben klanten waarvoor Magento de ideale oplossing is. De beslissing hangt namelijk af van allerlei factoren, die we in deze blog voor je op een rij hebben gezet. Maar eerst vertellen we graag eerst kort iets over beide systemen.

    Lightspeed in het kort

    Lightspeed is een e-commerceplatform in een SaaS-oplossing. Dat betekent dat je Lightspeed afneemt in abonnementsvorm, waarbij de hoogte van het abbonementsgeld afhankelijk is van het aantal producten, functionaliteiten, talen en URL’s. Vergelijk het met een tv-abonnement: wanneer je meer zenders of interactie tv wilt, zit daar een meerprijs aan gebonden.

    Lightspeed begint vanaf € 79,- per maand. Voor dat bedrag heb je een werkende webshop inclusief technisch onderhoud, maar onder andere de domeinnaamregistratie en e-mailhosting komen daar nog bovenop. Wanneer je gebruik maakt van een payment-provider zodat mensen kunnen betalen in de webshop en een verzend-provider zodat de pakketjes door een vervoerder worden opgehaald, heb je bij die partijen ook een abonnement nodig. Voor de meeste providers biedt Lightspeed een plug-and-play-optie aan.

    Lightspeed is een gesloten systeem. Dat betekent dat niet altijd alles mogelijk is in het systeem of bepaalde functionaliteiten door Lightspeed zelf ontwikkeld zouden moeten worden. Maar met een breed scala aan Lightspeed Apps zijn heel veel functionaliteiten gewoon mogelijk.

    Magento in het kort

    Magento is een open source e-commerceplatform dat sinds mei 2018 in handen is van Adobe (bekend van onder andere Photoshop). Magento wordt aangeboden in een gratis variant (Magento Open Source) en een betaalde variant (Magento Commerce).  De Magento Open Source-variant kun je dus gratis downloaden en op een webserver hosten. Wij hosten onze websites bij onze hostingpartner Byte waarbij de hosting begint vanaf € 69,- per maand. Bij deze hosting zijn technisch onderhoud aan de webshop en een test-omgeving om updates veilig te kunnen doorvoeren niet standaard inbegrepen. Voor een basis Magento-webshop inclusief test-omgeving en onderhoud moet je daardoor rekening houden met zo’n 200 tot 300 euro per maand. Daarbovenop dien je, net als bij Lightspeed, apart een abonnement voor de payment-provider of verzend-provider af te sluiten.

    In tegenstelling tot Lightspeed is Magento een open source-systeem. Dat houdt in dat het eenvoudiger is om bepaalde functionaliteiten of wijzigingen door te voeren. Om een concreet voorbeeld te noemen: bij Magento kun je eenvoudig de winkelmand een eigen indeling geven, bij Lightspeed is dat moeilijker te regelen.

    De afwegingen van Lightspeed vs. Magento

    Er zijn dus verschillende afwegingen van Lightspeed vs. Magento die uiteindelijk bepalen welk van deze twee voor jou het meest geschikt is. Om de verschillende afwegingen te beschrijven, maken we gebruik van het fictieve bedrijf John Doe’s kledingboutique.

    Fysieke kassa in de winkel

    Eén van de grote voordelen van Lightspeed is dat het zowel een webshop als een fysiek kassasysteem bevat. Dat betekent dat wanneer je zowel in de fysieke winkel als in de webshop Lightspeed gebruikt, alle producten en voorraden centraal beheerd kunnen worden.

    Maak je echter gebruik van een ander kassasysteem zoals StoreInfo, ACA of CashR? Dan moet je  – om de voorraad te kunnen beheren – voor zowel Lightspeed als voor Magento een koppeling tussen de kassa en de webshop realiseren. Voor bepaalde systemen zijn er kant-en-klare koppelingen beschikbaar, waarbij het aanbod voor Magento iets groter is dan voor Lightspeed. Een koppeling kan ook altijd op maat gemaakt worden, maar dat is wel een flinke investering.

    Meertaligheid en meerdere URL’s

    John Doe wil voor schoenen, broeken en jassen steeds een andere webshop gebruiken: johndoeshoenen.nl, johndoebroeken.nl en johndoejassen.nl. Hij wil die beheren vanuit één centrale database. Dat is bij Magento heel eenvoudig, maar bij Lightspeed kun je alleen losse webshops hebben die dan los van elkaar beheerd worden. Bij Lightspeed kun je wel de voorraad synchroniseren, maar Magento is dus makkelijker.

    Hetzelfde geldt voor een meertalige webshop. Daarvoor zijn twee opties:

    • een hoofddomein .nl met een subdomein .nl/de: johndoekleding.nl en johndoekleding.nl/de
    • een ander hoofddomein zoals .de.: johndoekleding.nl en johndoekleidung.de

    Binnen Lighspeed kun je de eerste optie wel realiseren, maar voor de tweede optie heb je een extra pakket voor de Duitse webshop nodig.

    Look and feel

    Natuurlijk wil je voor je eigen webshop een unieke look and feel. Binnen Lightspeed is er een breed scala aan gratis en betaalde thema’s waarmee je relatief snel de webshop een eigen look and feel kunt geven. Het is daarbij – in tegenstelling tot Magento – wel iets lastiger om van dit standaard stramien af te wijken.

    Magento wordt veel meer van scratch gebouwd. Dat betekent enerzijds dat je veel meer mogelijkheden hebt voor een uniek design (denk aan de positie van het filter, de plaats van de productbeschrijving en het wel of niet tonen van producteigenschappen), maar dat er ook veel meer tijd gemoeid gaat met de implementatie van het design. Natuurlijk kun je binnen Magento ook gebruik maken van de standaard thema’s zoals het RWD thema (Magento 1) of het Luma thema (Magento 2), maar die keuze is beperkter.

    Aantal producteigenschappen / productvelden

    Afhankelijk van de producten die je verkoopt, zijn er verschillende producteigenschappen/-velden die voor jou en/of bezoekers interessant zijn. Voor de kleding van John Doe is dat niet alleen de productnaam, artikelcode, beschrijving, maat, prijs, merk en afbeelding. Maar ook de kleur, productlijn, het seizoen, de ontwerper en geadviseerde kledingcombinatie zijn relevant.

    Lightspeed en Magento verschillen op dit gebied flink van elkaar.  Waar je in Lightspeed naast de bestaande velden op algemeen niveau drie extra velden aan kunt maken (en kunt koppelen met een kassasysteem of een extern verkoopkanaal), is het aantal velden binnen Magento in principe onbeperkt. Daarbij kun je in Magento kiezen voor eigenschappen per productgroep, zodat je bij schoenen een veld “kleur veters” hebt en bij T-shirts een veld “wasvoorschrift” kunt toevoegen.

    Bovenstaande is ook mogelijk in Lightspeed, maar dan werk je met specificaties per product of productgroep. Aan de voorkant heb je dan redelijk hetzelfde effect, maar aan de achterkant werkt het minder gebruiksvriendelijk. Bovendien kun je deze waardes niet met een koppeling vullen of uitlezen.

    Filters

    Binnen een webshop heb je in het overzicht met producten vaak een filter staan. Met dit filter kun je de producten filteren op bijvoorbeeld artikelgroep, prijs of kleur. Binnen Lightspeed zit hier de volgende beperking in:

    • Er kan op maximaal zes waardes worden gefilterd. Deze waardes gelden voor de gehele webshop.
    • Er kunnen per filter maximaal 15 waarden worden getoond. Dat betekent dat je bijvoorbeeld maximaal 15 kleuren of 15 productlijnen kunt onderscheiden.

    In Magento geldt deze beperking niet. Bovendien kun je binnen Magento het filter per pagina aanpassen, waardoor je per categorie andere waarden toont. Denk aan “kleur veters” die alleen bij de categorie schoenen wordt getoond.

    Verzend- en betaalmogelijkheden

    De verzend- en betaalmogelijkheden worden in principe niet bepaald door Lightspeed of Magento, maar door de opties die de verzend- en payment-provider bieden. PostNL maakt bijvoorbeeld gebruik van andere afhaalpunten dan UPS of DHL. Daarnaast ondersteunt ook niet elke payment-provider betalen via Afterpay of een Fashioncheque. Hoewel de wensen met betrekking tot verzenden en betalen dus niet direct invloed hebben op de keuze voor Lightspeed of Magento, is dit wel iets om rekening mee te houden.

    Extra integraties

    Integraties met bijvoorbeeld een nieuwsbrief-module, review-portaal of chatfunctie zijn binnen zowel Lightspeed als Magento goed mogelijk. De meeste nieuwsbrief-applicaties (MailChimp, Spotler), review-portalen (Feedback Company, Kiyoh) en chatfuncties (Tawk.to, Zopim) zijn beschikbaar voor zowel Lightspeed als Magento.

    Geavanceerdere opties

    Afhankelijk van de markt waarop je actief bent, zijn er verschillende geavanceerdere functies die je mogelijk wilt implementeren in de webshop. Denk daarbij aan een specifieke prijs per productgroep, het wel of niet tonen van producten per klantgroep of prijzen enkel tonen wanneer iemand is ingelogd. Binnen Lightspeed zijn de mogelijkheden daarin iets beperkter dan Magento, hoewel wederom de app store van Lightspeed heel uitgebreid is.

    Kopen of huren?

    De laatste afweging is wellicht meer een principiële afweging: wil je het systeem huren of kopen? Wanneer je een Lightspeed-webshop gebruikt, blijft de webshop van Lightspeed en kun je alle gedane aanpassingen alleen binnen Lightspeed gebruiken. Omdat Magento open source is heb je daarbij in feite een “pakketje met code” dat echt van jou is. Die afweging hangt dus af van jouw voorkeur.

    Tot slot

    We gaan er vanuit dat dit blog je een iets beter beeld van Lightspeed en Magento heeft gegeven, maar we weten ook dat je waarschijnlijk nog allerlei vragen hebt. We nodigen je dan ook graag vrijblijvend bij ons uit om deze vragen te beantwoorden, waarbij wij direct voor jou ook een paar vragen hebben. Zo kunnen we samen bepalen of Lightspeed of Magento het beste systeem voor jou is. Neem dus contact met ons op een afspraak te plannen!

Contact IQ
Wil jij meer weten over dit onderwerp?