Online marketing trends

Online marketing trends voor 2020

Het online marketing landschap verandert eigenlijk met de dag. Het jaar 2020 staat alweer voor de deur. Wat heeft 2019 ons tot nu toe gebracht? Op welke trends borduren wij voort met de onlinemarketingtrends? IQ Leads zocht het voor je uit.

Gesprekken met chatbots

De voorlopers zijn natuurlijk de grote jongens, zoals Coolblue of KLM. Maar ook steeds vaker zie je bij kleinere webshops een venstertje met de vriendelijke vraag of je ergens mee kan worden geholpen. Deze bots zorgen ervoor dat de bezoeker van jouw website 24/7 in staat is om een gesprek te voeren. De consument hoeft niet meer te wachten tot er iemand van de klantenservice aanwezig is om te reageren op een e-mail. Chatbots worden ook ingezet om informatie zoals een e-mailadres of telefoonnummer van de klant te krijgen, zodat dit later weer kan worden benut voor sales- of marketingacties.

Goed getrainde chatbots bevelen zelfs producten aan in het gesprek. Dit werpt zijn vruchten af. Ongeveer 80% van de mensen klikte door naar het desbetreffende product. In 2020 gaan chatbots nog meer doorbreken dan in 2019.

Mobile-first indexering

Je hebt ongetwijfeld wel eens van mobile first gehoord. Nog geen 7 jaar geleden leek het onwaarschijnlijk dat het gebruik van de mobiele telefoon die van de pc zou overstijgen. Nu kijken we daar niet meer gek van op. Mobile-first indexering is een gevolg van de mobile-first trend. De robots van Google kijken dus ook of een mobiel apparaat ook goed jouw site weergeeft. Als de site langzaam laadt, zal deze dus laag scoren in de indexering. Google biedt een tool om te kijken hoe jouw site scoort.

E-mailmarketing en marketing automation

E-mailmarketing gaat ook steeds meer worden ingezet, omdat marketing automation enorm gaat groeien. Je hebt vast wel eens op een webshop artikelen in het winkelmandje gegooid en vervolgens niet afgerekend. De volgende dag kreeg je een mail met een kortingscode voor de desbetreffende producten. Dit werkt echt. Door het slim koppelen van content en acties kun je de klanten alsnog tot een aankoop over laten gaan. Met een beetje hulp op de online route breng je de klanten stap voor stap naar de kassa.

Gepersonaliseerde content

Misschien herken je het wel: Na een lange reis kom je aan in jouw hotel. Je opent de deur van de kamer en ontdekt een briefje met daarop jouw naam en een persoonlijke boodschap. Dat persoonlijke tintje is intiem en geeft de gehele ervaring net dat beetje extra. Ook in de online marketing zullen we steeds meer gepersonaliseerde content zien. Websites die je geregeld bezoekt, zullen jou persoonlijk welkom heten en op jou afgestemde aanbevelingen doen. Deze persoonlijke aanpak leidt tot wel 20% meer sales. En het zijn niet alleen de marketeers die een persoonlijke aanpak prefereren. Uit onderzoek blijkt dat de consument 60% meer informatie wil afstaan in ruil voor persoonlijk afgestemde content.

Influencermarketing

Influencermarketing is een zeer effectieve marketingtechniek in het aantrekken van klanten. Influencers kunnen iedereen zijn: van beroemdheden en Instagram- of Youtubesterren tot bekende bloggers en journalisten. Zij brengen jouw bedrijf of product onder de aandacht via hun socialmediakanalen.

Influencermarketing is geen nieuw begrip, maar het belang van influencers in digital marketing groeit. De huidige aanpak, waar influencers openlijk producten aanprijzen, blijkt minder te werken. Consumenten worden zich meer van deze marketing bewust dat maakt influencermarketing steeds uitdagender. Influencers en bedrijven willen daarom voortaan een meer subtiele aanpak hanteren.

Merken gaan zich naar meer langdurige relaties bewegen met hun influencers. Ze willen langetermijnrelaties aangaan met hun influencers en zo samen groeien door de jaren heen. Zo kunnen ze ook voorkomen dat influencers ineens voor een concurrerend merk kiezen, zoals Selena Gomez met Louis Vuitton. Daarnaast kiezen merken ook vaker voor heel relevante en toegewijde micro-influencers. Die hebben een hogere engagement rate dan de bekende beroemdheden met heel veel volgers.

Natuurlijk zijn er nog veel meer onlinemarketingtrends, maar dit zijn wel de 5 belangrijkste punten volgens ons. Welke wil jij nog meer met ons delen? Laat het weten in de reacties of kom langs voor een kop koffie.