10 tips voor het verhogen van je vindbaarheid in Google
Het verhogen van de vindbaarheid in Google kan lastig zijn en erg imponerend. Bovendien veranderen de regels continu. Wil jij 10 handige tips? Lees dan snel verder.
Het verhogen van de vindbaarheid in Google kan lastig zijn en erg imponerend. Bovendien veranderen de regels continu. Wil jij 10 handige tips? Lees dan snel verder.
Het verhogen van de vindbaarheid in Google kan lastig zijn en erg imponerend. Je moet met zoveel dingen rekening houden en daar komen ieder jaar weer nieuwe factoren bij. Aanvankelijk kan het er dus allemaal super ingewikkeld uitzien, maar zoals met alles moet je gewoon weten waar je moet beginnen. Wanneer je eenmaal begint, zal je inzien dat je zelf ook de vindbaarheid van je website kunt verbeteren.
Daarvoor moet je wel weten aan welke knoppen je moet draaien. Zoekmachines indexeren pagina’s aan de hand van diverse factoren. Deze factoren proberen ze zo goed mogelijk geheim te houden. Toch hebben wij door onderzoek en ervaring een goed beeld gekregen van hoe je de vindbaarheid in Google kunt verhogen.
Wil je nog uitgebreidere informatie en alle informatie in één document hebben? Vraag dan gratis onze SEO Guide Through aan!
Zoekmachines indexeren pagina’s op basis van onderwerpen en zoekopdrachten. Zorg dat elke pagina op je website een duidelijke zoekwoordfocus heeft. Dit zoekwoord plaats je vervolgens in de:
Zorg dat elke pagina op je website geschreven is rondom één zoekwoord. Uiteraard kun je wel synoniemen gebruiken voor dit zoekwoord. Wanneer je bijvoorbeeld een pagina hebt over SEO, kun je gebruik maken van de volgende synoniemen:
Zoekmachines kruipen door je website met een zogenaamde spider. De spider begint op je homepage en volgt dan alle links die op je website staan. Wanneer je pagina’s op jouw website niet verbindt via een link, zal de spider de pagina niet bezoeken. Daardoor zal de pagina niet geïndexeerd worden en dus geen bezoekers opleveren.
Zonde natuurlijk!
Zorg er dus voor dat elke pagina met een linkje verbonden is met een andere pagina. Ga daarbij van hele generieke pagina’s naar steeds specifiekere pagina’s.
Veel startende SEO-specialisten vergeten weleens dat je een website niet voor zoekmachines maakt. Een website maak je voor je bezoeker. Zorg er dus voor dat je bezoeker gemakkelijk door jouw website heen kan navigeren.
Hierbij een aantal tips:
Ook zoekmachines worden slimmer en beginnen zelf ook in te zien dat websites gemaakt worden voor bezoekers. De volgende statistieken voor gebruikerservaring zijn tegenwoordig een rankingfactor:
Zoals eerder beschreven, begint de spider van een zoekmachine op de homepage en volgt vervolgens iedere link op je website. Een goede manier om naar iedere pagina een link te hebben is door middel van een sitemap.
Een sitemap werkt als een navigatieapparaat voor de spider. Die zoekt bij aankomst op een website automatisch naar een sitemap. Wanneer er één aanwezig is, gebruikt de spider deze om door de website heen te kruipen. Je maakt de spider dus makkelijker. Daarnaast is het hebben van een sitemap een rankingfactor.
Tip: zorg dat de sitemap regelmatig geüpdatet wordt. Dan worden niet-bestaande pagina´s namelijk uit de sitemap gehaald en nieuwe pagina´s toegevoegd. Zoals jouw nieuwe producten of nieuwe blog. Wanneer een link in de sitemap naar een niet-bestaande pagina verwijst, ontstaat er een “404-error”.
Een 404-pagina ontstaat doordat een bezoeker een URL intoetst die niet meer bestaat of doordat de bezoeker/spider op een link klikt die verwijst naar een pagina die niet meer bestaat.
404-pagina’s zijn vervelend voor zoekmachines en voor bezoekers. Dubbel reden om ervoor te zorgen dat ze op jouw website niet voorkomen. Wanneer een zoekmachine spider een 404-pagina tegenkomt, lijkt het voor de spider alsof deze tegen een muur aanloopt. Hierdoor kan de spider niet verder en dus wordt het lastiger om alle pagina’s op je website te indexeren.
Voor bezoekers is een 404-pagina natuurlijk ook vervelend. Toch kun je er niet altijd wat aan doen. Internetters zijn soms rare wezens. Ze navigeren op de meest vreemde manieren door je website. Dit kun je niet verhinderen. Dus lopen bezoekers vroeg of laat tegen een 404-pagina aan. Je kunt ze wel een handje helpen en misschien zelfs vermaken. Zorg ervoor dat je een aangepaste 404-pagina hebt, die je bezoeker helpt zijn weg terug te vinden naar jouw website. Help de bezoeker bijvoorbeeld met alternatieve relevante pagina’s.
Schrijf voor elke pagina relevante, unieke en aantrekkelijke metadata. Dat zijn paginatitels en metabeschrijvingen. Elke pagina moet zo´n titel en beschrijving hebben. Tip: laat daarin het zoekwoord van die pagina terugkomen. De metadata bouwen namelijk voor een groot deel het zoekresultaat van de pagina op. Daarnaast gebruiken zoekmachines de paginatitel om achter het onderwerp van de pagina te komen. Een relevante, unieke en aantrekkelijke titel zorgt voor een relatief hogere doorklikfrequentie vanuit zoekresultaten. Zoals eerder beschreven verhoogt de doorklikfrequentie de vindbaarheid in Google.
Afbeeldingen zijn een fantastische manier om direct een goede indruk achter te laten bij je websitebezoeker. Maar zoekmachines zijn iets minder fan van afbeeldingen. De spider van zoekmachines kan namelijk helemaal geen afbeeldingen lezen.
Om erachter te komen waar een afbeeldingen over gaat, leest de spider daarom de alt-tag. Zorg er dus voor dat je bij elke afbeelding een alt-tag invult.
De robot van zoekmachines zal standaard iedere pagina op je website doorzoeken. Wil je dit niet? Dan kun je dit aangeven in je robots.txt-bestand. Met een robots.txt-bestand kun je tegen de spider van zoekmachines zeggen: ‘Deze pagina hoef je niet te lezen’.
Waarom je dit zou willen doen? Veel websites maken gebruik van dynamische gegenereerde pagina’s die constant veranderen van URL. Zoals een ticketshop. Voor elke voorstelling worden er automatisch nieuwe pagina’s aangemaakt met andere parameters. Wanneer je deze pagina’s niet blokkeert voor de spider zullen al deze pagina’s uiteindelijk 404-pagina’s worden.
Doe het gewoon niet! De Adobe Flash plug-in was lange tijd een ´must-have´, maar dat is al lang niet meer zo. Sterker nog: er is geen enkele reden om Flash nu nog te gebruiken, maar wel een hoop belangrijke argumenten ertegen:
Er zijn veel betere alternatieven, zoals HTML-5.
De hiervoor beschreven tips lijken misschien kleine aanpassingen, maar zullen een enorme impact hebben op de vindbaarheid in Google. Bovenstaande tips vormen een solide basis waarop je verder kunt bouwen. Doe dit met kwalitatieve content die de vragen van jouw doelgroep beantwoordt. Wanneer je content uniek, georganiseerd en interessant is, kan dit de vindbaarheid van je website flink verbeteren. Maar onderschat dit niet, want goede content schrijven – die ook nog eens gevonden wordt – is zo gemakkelijk nog niet.
Door een goede contentstrategie heb je altijd iets om op social media te delen. Doe dit dan dus ook! Socialmedia-updates worden geïndexeerd door zoekmachines en komen dus tevoorschijn in de zoekresultaten.
Daarnaast is social media natuurlijk een extra manier om jouw doelgroep te bereiken. Je verhoogt dus niet alleen je vindbaarheid in Google, maar ook op andere online plekken.