Lin-Rodnitzky Ratio: in één minuut inzicht in je AdWords-prestaties
In de ideale wereld zou je als PPC-marketeer alle tijd van de wereld hebben om je AdWords-prestaties te meten, te optimaliseren en te vernieuwen. In de echte wereld ondervinden we helaas het tegendeel. Veel van ons beheren zo veel accounts dat het bijna onmogelijk wordt er elke week even veel aandacht aan te besteden. Dat probleem kwam ik ook tegen.
Voor mijn gevoel kon ik binnen korte tijd te weinig werk verzetten. Ik besteedde bijna al mijn tijd aan het doorzoeken van accounts, het staren naar rijen en rijen aan data en het berekenen van de ideale CPA. Ik wilde efficiënter werken, ik wilde meer betekenen voor mijn klanten en wilde bovenal van het gevoel af dat ik meer zou kunnen doen.
De formule
Wanneer jij net als ik maar één minuut hebt per campagne om de effectiviteit van deze campagne te meten, dan kun je bijna niet om de Lin-Rodnitzky Ratio heen. Deze exotisch klinkende formule is bedacht door de oprichters van 3Q Digital: Will Lin en David Rodnitzky. Het is een snelle manier om de efficiëntie en effectiviteit van een AdWords-account te meten. De formule mag misschien ingewikkeld klinken, maar dat is hij beslist niet. De Lin-Rodnitzky ratio bereken je namelijk als volgt:
De Lin-Rodnitzky Ratio toepassen in Adwords
In Google AdWords bereken je gemakkelijk de Lin-Rodnitzky Ratio. Zorg er allereerst voor dat conversie-tracking aanstaat. Zonder conversies wordt het namelijk onmogelijk om de berekening toe te passen. Daarnaast is het belangrijk dat je voldoende klikken en conversies hebt. Volgens Will en David heb je ongeveer twee weken aan data nodig. Ik adviseer dat je minimaal één maand aan data hebt, en nog beter is het om twee tot drie maanden aan data te hebben. Hierdoor minimaliseer je namelijk toevalligheden.
Wanneer je voldoende data hebt verzameld en je er zeker van bent dat AdWords de conversies goed bijhoudt, is het tijd om de Lin-Rodnitzky Ratio te berekenen. Ga als volgt te werk:
Stap 1: Stel een periode in tussen de twee weken en drie maanden (afhankelijk van de hoeveelheid data die je campagnes bevatten).
Stap2: Navigeer naar ‘Alle campagnes’ en dan naar ‘Zoekwoorden’. Klik vervolgens op ‘Details’ en dan ‘Alle zoekwoorden’.
Stap 3: Zorg ervoor dat je de volgende kolommen ziet:
- geconverteerde klikken
- kosten per geconverteerde klikken
Zie je deze kolommen niet? Dan kun je deze toevoegen via: kolommen > aanpassen.
Stap 4: Klik op ‘Filter’ en vervolgens op ‘Filter maken’.
Stap 5: Er verschijnt een uitklapmenu. Kies voor ‘Conversies’ en vervolgens ‘Geconverteerde klikken’.
Stap 6: Gebruik het ‘groter dan’ of ‘gelijk aan’ symbool en typ een ‘1’ in het vakje ernaast.
Stap 7: Scroll nu helemaal naar de onderkant van de pagina. Als je alles goed hebt gedaan, krijg je ongeveer de pagina hiernaast te zien:
Stap 8: Nu kun je de ratio berekenen door de getallen in het grijze balkje te delen door het getal dat in het gele balkje staat.
Onder de loop
Is jouw SEA goed ingesteld?
Onze SEA specialisten hebben een SEA checklist gemaakt waarmee jij zelf de resultaten van jouw SEA inspanningen kunt beoordelen.
Wat betekent deze ratio?
In het officiële document van Will en David staat dat een ratio tussen de 1,5 en 2,0 gezond is. Hier kunnen we moeilijk conclusies uit trekken. Door de jaren heen heb ik mijn eigen conclusies getrokken aan deze ratio’s. Ik ben gekomen tot de volgende conclusies:
1.0 – 1.5: Je account is te terughoudend. De zoektermen die traffic opleveren zijn waarschijnlijk merkgerelateerde termen of zeer specifieke zoektermen. Dit betekent dat het account een hoop potentiële conversies misloopt.
1.5 -2.0: Het account wordt goed beheerd en er is goed over de verschillende strategieën nagedacht. Er is een prima verhouding tussen zoekwoorden die conversies opleveren en zoekwoorden die gebruikt worden om nieuwe kansen en mogelijkheden te vinden.
2.0-2.5: Het account is te agressief. Er zijn te veel zoekwoorden die veel klikken opleveren, maar niet voor conversies zorgen. Dit kan komen door excessief gebruik van brede zoekwoorden, te weinig aandacht of een tekort aan inzicht.
2.5+: Het account wordt slecht beheerd. Geld wordt dagelijks verspild en er zijn simpele aanpassingen mogelijk die het bedrijf veel geld kunnen schelen.
Wat kun je doen wanneer jouw Lin-Rodnitzky Ratio laag is?
In principe betekent dit dat je geen risico’s durft te nemen. Waarschijnlijk staan er alleen maar goed converterende zoekwoorden in het Adwords-account. Dit lijkt op het eerste gezicht een fantastisch idee, maar waarschijnlijk loop je hierdoor kansen mis. Daarnaast houd jij je niet aan de gouden regel: ‘blijf altijd testen en uitproberen’.
Om de Lin-Rodnitzky Ratio te verbeteren, kun je de volgende aanpassingen doen:
- Voeg brede zoekwoorden toe die vergelijkbaar zijn met de zoekwoorden die je nu als exact hebt toegevoegd.
- Ontdek nieuwe zoekwoorden door gebruik te maken van de zoekwoordenplanner van Google AdWords.
- Kijk naar de data in het ‘mogelijkhedentabblad’.
- Voeg dynamische zoekadvertenties toe.
Wat kun je doen wanneer je Lin-Rodnitzky Ratio te hoog is?
Dit komt vaker voor dan een te laag ratio en het betekent dat je moet stoppen met het verspillen van je geld via AdWords. Des te hoger je ratio, des te sneller je de volgende verbeteringen moet doorvoeren:
- Voeg zoekwoorden die slecht presteren toe als negatieve zoekwoorden.
- Pauzeer de slechtst presterende zoekwoorden.
- Verlaag biedingen op advertenties met een te hoge CPA of een te lage ROAS (Return on Advertising Spend).
- Verhoog biedingen voor advertenties of advertentiegroepen die goed presteren.
Hoe goed is jouw Lin-Rodnitzky Ratio?
In het kort: besteed meer geld aan campagnes die goed presteren en minder aan campagnes die slecht presteren. Een goede CTR (Click Through Rate) betekent niets wanneer je bezoekers vervolgens niet converteren. Zorg voor voldoende data voordat je een Adwords-account onderwerpt aan het Lin-Rodnitzky Ratio. Uiteraard is het daarnaast altijd zinnig om te onderzoeken waarom verschillende zoekopdrachten niet converteren. Komen je landingspagina’s de beloftes van je advertenties niet na? Laden je landingspagina’s te traag? Of hebben je landingspagina’s een slechte call-to-action?
Laat in een reactie weten wat jouw Lin-Rodnitzky Ratio is! Is je Ratio te laag? Misschien kunnen wij je helpen. Laat het ons weten.