Een 404: wat is het en hoe los je het op?

Iedereen maakt fouten, ook al wil je dat liever niet. Een voorbeeld van een fout bij je website is een 404. Dit wil zeggen dat de pagina niet bestaat. Dat wil je niet. Maar waarom niet? En hoe los je een 404 op? Wij helpen je graag, lees dus vooral verder!

De definitie van een 404

Een 404 is dus een foutmelding. Wanneer je een 404-melding krijgt, betekent dit dat je op een pagina terecht bent gekomen die niet meer bestaat. Vervelend zou je zeggen, maar niet onoverkomelijk, er is toch niks gebeurd? Helaas, er is wel wat gebeurd. Iets wat je niet wil hebben.

Waarom is een 404 een probleem?

Op het eerste oog is er inderdaad niks erg gebeurd, maar in de toekomst is dit wel heel goed mogelijk. Wanneer Google namelijk tijdens het proces van het crawlen en indexeren langs jouw website komt en veel 404s ziet, zal Google de autoriteit van jouw website lager inschatten. Een grote hoeveelheid aan 404s zal uiteindelijk ten koste gaan van je ranking, daarmee je vindbaarheid en daarmee je omzet. Al je SEO-werk is dan voor niets geweest. Je kan dan wel waardevolle content geschreven hebben en uitgebreid aan linkbuilding hebben gedaan, maar zonder vindbaarheid ben je nergens.

Bovendien kost een 404 ook crawl budget. Google moet namelijk meer pagina’s langs dan strikt noodzakelijk. Het gevolg: belangrijke pagina’s worden niet gecrawld en geïndexeerd. Daarmee kunnen pagina’s ook niet worden gevonden.

Oftewel, een 404 wil je niet hebben.

Een probleem in de praktijk

Er zijn tal van voorbeelden van een 404, één klein tikfoutje in de URL is soms al fataal. Stel: je hebt een webshop waar je servies verkoopt en je wil een pagina aanmaken voor ‘’koffiekopjes’’. Je hebt per ongeluk een pagina aangemaakt voor ‘’koffiekopejs’’ en daar je producten onder geplaatst. In het menu staat echter het goed geschreven woord. Het gevolg: de bezoeker komt via het menu op de goed geschreven pagina. Hij ziet dan geen producten, maar een 404. De bezoeker zal hier niet heel erg blij van worden, hij of zij is tenslotte op zoek naar koffiekopjes. Bovendien kosten teleurgestelde bezoekers jou omzet.

Zo zie je maar hoe snel je een 404 creëert en hoe groot de gevolgen zijn. Let dus goed op bij wat je doet!

Hieronder zie je hoe een 404 melding eruit ziet. Uiteraard ziet dit er per website anders uit, maar het geeft je wel een indicatie.

Een 404 opsporen

Maar hoe weet je of jouw website 404s heeft? Je kan iedere pagina aanklikken om na te gaan of je 404 hebt, maar dit heeft weinig zin. Het kost ten eerste extreem veel tijd. Ten tweede zijn sommige pagina’s lastig te vinden, ook voor jou. Maar hoe kom je er dan achter?

Gelukkig zijn er meer dan genoeg tools en mogelijkheden om erachter te komen of jouw website een 404 heeft. Met deze tools scan je je website eenvoudig en kost het weinig tijd om de technische problemen van je website te vinden. Je moet alleen wel weten waar je naar moet zoeken. Gelukkig weten wij bij IQ-Leads precies welke tools je nodig hebt en waar je naar moet kijken!

Een 404 gevonden?
Wij helpen je graag met het oplossen!

Oplossingen voor een 404

Maar hoe los je dit probleem dan op? In het eerdere voorbeeld over de koffiekopjes is het redelijk eenvoudig. Plaats de producten in de goede categorie, verwijder de foute URL en eindig met de URL wijzigen. Dat kun je vrij snel doen.

Helaas zijn in de meeste gevallen de oplossingen ingewikkelder. Stel: je verkoopt koffiekopjes. Maar als ze even niet verkrijgbaar zijn, haal je ze – al dan niet tijdelijk – weg uit het menu en verwijder je de pagina. Ook hierdoor ontstaat een 404.

Wanneer Google namelijk weet dat jij koffiekopjes verkoopt en direct naar die pagina gaat, zal het dus de 404 zien. Dit voorkom je eenvoudig door een redirect aan te maken. Je stuurt Google dan weg van de 404. Deze wordt dan niet gelezen. Zo voorkom je een negatief effect op je ranking.

Ook voor de gebruiksvriendelijkheid van je website wil je een 404 voorkomen. Je wil natuurlijk niet dat een bezoeker op een 404 pagina terechtkomt en daarna je website weer verlaat zonder enige actie te hebben ondernomen.

Voorkomen is beter dan genezen

Het voorkomen van problemen is natuurlijk altijd de beste optie. Wanneer je bezig bent met het maken of herstructureren van je website, is het handig om na het live gaan even te controleren of de pagina’s daadwerkelijk bestaan. Dat scheelt een hoop gedoe.