10 tips voor het verhogen van je vindbaarheid in Google

Verhogen vindbaarheid in Google

Het verhogen van de vindbaarheid in Google kan lastig zijn en erg imponerend. Je moet met zoveel dingen rekening houden en daar komen ieder jaar weer nieuwe factoren bij. Aanvankelijk kan het er dus allemaal super ingewikkeld uitzien, maar zoals met alles moet je gewoon weten waar je moet beginnen. Wanneer je eenmaal begint zal je inzien dat je zelf ook de vindbaarheid van je website kunt verbeteren.

Daarvoor moet je wel weten aan welke knoppen je moet draaien. Zoekmachines indexeren pagina’s aan de hand van diverse factoren. Deze factoren proberen ze zo goed mogelijk geheim te houden. Toch hebben wij door onderzoek en ervaring een goed beeld gekregen van hoe je de vindbaarheid in Google kunt verhogen.

Hierbij 10 tips voor het verhogen van de vindbaarheid in Google voor een beginnend SEO specialist.

Tip 1: Gebruik één zoekwoord per pagina

Zoekmachines indexeren pagina’s op basis van onderwerpen en zoekopdrachten. Zorg dat elke pagina op je website een duidelijke zoekwoord focus heeft. Dit zoekwoord plaats je vervolgens in de:

  • Titel
  • Meta beschrijving
  • H1 tags
  • H2 tags
  • 2-3% in de content

Zorg dat elke pagina op je website geschreven is rondom één zoekwoord. Uiteraard kun je wel synoniemen gebruiken voor dit zoekwoord. Wanneer je bijvoorbeeld een pagina hebt over SEO, kun je gebruik maken van de volgende synoniemen:

  • Zoekmachine marketing
  • Zoekmachine optimalisatie
  • Search engine Optimization
  • Zoekmachine optimalisatie SEO

Tip 2: Maak je website super toegankelijk voor zoekmachines

Zoekmachines kruipen door je website met een zogenaamde spider. De spider begint op je homepage en volgt dan alle links die op je website staan. Wanneer je pagina’s op je website niet verbindt via een link, zal de spider de pagina niet bezoeken. Hierdoor zal de pagina niet geïndexeerd worden en dus geen bezoekers opleveren.

Zonde natuurlijk!

Zorg er dus voor dat elke pagina door middel van één linkje verbonden is met een andere pagina. Stel je gewoon voor dat je van hele generieke pagina’s naar steeds specifiekere pagina’s gaat.

Tip 3: Maak je website super toegankelijk voor bezoekers

Veel startende SEO specialisten vergeten weleens dat je een website niet voor zoekmachines maakt. Een website maak je voor je bezoeker. Zorg er dus voor dat je bezoeker zich gemakkelijk door jouw website heen kan navigeren.

Hierbij een aantal tips:

  • Duidelijke navigatiestructuur
  • Duidelijk doel op je website (aankopen, contactaanvragen etc.)
  • USP’s en bedrijfsinformatie op de homepage

Ook zoekmachines worden slimmer en beginnen zelf ook in te zien dat websites gemaakt worden voor bezoekers. De volgende statistieken voor gebruikerservaring zijn tegenwoordig een ranking factor:

  • Doorklikfrequentie vanuit de zoekmachines
  • Bouncepercentage
  • Time on site
  • Uitstappercentage

Tip 4: Ontwikkel en plaats een sitemap

verhogen vindbaarheid in Google Sitemap

Zoals eerder beschreven begint de spider van een zoekmachine op de homepage en volgt vervolgens iedere link op je website. Een goede manier om naar iedere pagina een link te hebben is door middel van een sitemap.

Een sitemap werkt als een navigatieapparaat voor de zoekmachine spider. Zoekmachine spiders zoeken bij aankomst op een website automatisch naar een sitemap. Wanneer er één aanwezig is, gebruikt de spider deze om door de website heen te kruipen. Het hebben van een sitemap is daarnaast een ranking factor.

Zorg dat je sitemap regelmatig geüpdatet wordt. Wanneer er een link in je sitemap gaat die naar een niet bestaande pagina verwijst ontstaat er een “404-error”.

Tip 5: 404 pagina’s

Een 404 pagina ontstaat doordat een bezoeker een url intoetst die niet bestaat of door een link die verwijst naar een pagina die niet bestaat.

404 pagina’s zijn vervelend voor zoekmachines en voor website bezoekers. Dubbel reden om ervoor te zorgen dat ze op jouw website niet voorkomen.  Wanneer een zoekmachine spider een 404-pagina tegenkomt, lijkt het voor de spider alsof deze tegen een muur aanloopt. Hierdoor kan de spider niet verder en dus wordt het lastiger om alle pagina’s op je website te indexeren.

Voor bezoekers is een 404 pagina natuurlijk ook vervelend. Toch kun je er niet altijd wat aan doen. Internetters zijn soms rare wezens. Bezoekers van je website navigeren soms op de meest vreemde manieren door je website.

Voorkomen dat bezoekers vroeg of laat tegen een 404 pagina aanlopen kun je niet. Je kunt ze wel een handje helpen en misschien zelfs vermaken. Zorg ervoor dat je een aangepaste 404 pagina hebt, die je bezoeker helpt zijn weg terug te vinden naar jouw website. Help de bezoeker met alternatieve relevante pagina’s.

Tip 6: Pagina titels en meta beschrijvingen

Schrijf voor elke pagina relevante, unieke en aantrekkelijke titels en meta beschrijvingen.  Zorg er ook voor dat het zoekwoord van je pagina terugkomt in de titel en meta beschrijving van iedere pagina. De titel en meta beschrijving bouwen voor een groot deel het zoekresultaat van de pagina op. Daarnaast gebruiken zoekmachines de titel van een pagina om achter het onderwerp van de pagina te komen.

Een relevante, unieke en aantrekkelijke titel zorgt voor een relatief hogere doorklikfrequentie vanuit zoekresultaten. Zoals eerder beschreven verhoogt de doorklikfrequentie de vindbaarheid in Google.

Tip 7: Afbeeldingen & alt-tags

Verhogen vindbaarheid in Google alt tags

Afbeeldingen zijn een fantastische manier om een direct een goede indruk achter te laten bij je website bezoeker. Zoekmachines zijn iets minder fan van afbeeldingen. De spider van zoekmachines kan namelijk helemaal geen afbeeldingen lezen. Om erachter te komen waar een afbeeldingen over gaat leest de spider daarom de alt-tag. Zorg er dus voor dat je bij elke afbeelding een alt-tag invult.

Tip 8: Robots.txt: nofollow/noindex

De robot van zoekmachines zal standaard iedere pagina op je website doorzoeken. Wil je dit niet? Dan kun je dit aangeven in je robots.txt bestand. Met een robots.txt bestand kun je tegen de spider van zoekmachines zeggen: ‘Deze pagina hoef je niet te lezen’.

Waarom je dit zou willen doen? Veel websites maken gebruik van dynamische gegenereerde pagina’s die constant veranderen van URL. Een goed voorbeeld hiervan is een ticketshop. Voor elke voorstelling worden er automatisch nieuwe pagina’s aangemaakt met andere parameters. Wanneer je deze pagina’s niet blokkeert voor de zoekmachine spider zullen al deze pagina’s uiteindelijk 404 pagina’s worden.

Zoals eerder beschreven zorgt dit ervoor dat de spider vastloopt.

Tip 9: Gebruik geen flash

Doe het gewoon niet! Zoekmachine spiders kunnen flash niet doorzoeken, flash is absoluut niet veilig en flash is traag. Er zijn veel betere alternatieven, zoals: HTML-5.

Tip 10: Zorg voor goede content

De hierboven beschreven tips lijken misschien kleine aanpassingen, maar zullen een enorme impact hebben op de vindbaarheid in Google. Bovenstaande tips vormen een solide basis  waarop je verder kunt bouwen. Doe dit met kwalitatieve content die de vragen van jouw doelgroep beantwoordt.

Wanneer je content uniek, georganiseerd en interessant is, dan kan dit de vindbaarheid van je website flink verbeteren. Constant goede content schrijven die ook nog eens gevonden wordt is zo gemakkelijk nog niet.

Extra tip: Delen op social media

Door een goede content strategie heb je altijd iets om op social media te delen. Doe dit dan dus ook! Social media updates worden geïndexeerd door zoekmachines en komen dus tevoorschijn in de zoekresultaten.

Start met het verhogen van je vindbaarheid in Google

Nu ben jij aan de beurt! Ik hoop dat je handen jeuken om aan het werk te gaan.

Vragen of opmerkingen?  Wij horen graag van je! Neem vrijblijvend contact met één van onze SEO experts op.