6 Email marketing automation campagnes die je conversies verhogen!

Email marketing is een van de meest effectieve kanalen die je kan gebruiken voor jouw online marketingstrategie. Ondanks dat dit medium alweer ruim twintig jaar gebruikt wordt (vanaf 1995 bij het grote publiek) vinden er nog steeds vele veranderingen plaats op het gebied van email marketing, waaronder email marketing automation.

Terwijl nieuwsbrieven en eenmalige campagnes nog steeds deel uit maken van bijna elke marketing strategie, zien we dat slimme bedrijven beginnen met het inzetten van geautomatiseerde e-mails. Deze e-mails worden automatisch verstuurd naar de klant op basis van een trigger of een actie. De meest bekende zijn bestelbevestigingen, verzendbevestigingen et cetera. Dit geautomatiseerde proces wordt email marketing automation genoemd.

Email marketing automation

Waarom zijn deze geautomatiseerde mails zo succesvol? Deze geautomatiseerde e-mails worden namelijk – indien alles goed is ingesteld – verstuurd op het juiste moment naar de ontvanger, zijn daarbij vaak ook  nog gepersonaliseerd en daardoor relevant voor de lezer. Door het tijdstip, relevantie en de personalisatie van de inhoudt, zijn lezers eerder geneigd deze e-mails te openen. Naast het openen wordt er ook vaker op links in de mails geklikt, wat weer zorgt voor meer bezoekers en uiteindelijk omzet voor een bedrijf.

Wat is email marketing automation?

In tegenstelling tot nieuwsbrieven en eenmalige campagnes die meestal verstuurd worden naar een hele lijst met mensen, wordt er bij automatische email campagnes pas een mail verstuurd naar een bepaald persoon  wanneer diegene een actie of handeling heeft verricht. Om je een voorbeeld te geven, kijk bijvoorbeeld naar Facebook. Facebook verstuurt mails naar mensen die een account hebben aangemaakt. Deze email verwelkomt deze gebruikers en daarnaast laat Facebook zien hoe gebruikers aan de slag kunnen gaan met Facebook. Bijvoorbeeld hoe ze vrienden of een profielfoto kunnen toevoegen, in de hoop dat zij een frequente gebruiker worden.

Het zou zonde van de tijd zijn als je handmatig een email moet versturen naar iedereen die een account heeft aangemaakt. Hierin biedt een geautomatiseerde e-mail uitkomst. Deze wordt eenmalig opgezet en daarna verzonden zodra een gebruiker een handeling heeft verricht. In bovenstaand voorbeeld is het aanmaken van een account een actie die wordt gedaan door de gebruiker.

Om jou nou een handje te helpen en een eerste indruk te geven van je zoal met e-mailmarketing kan doen, geef ik je hieronder 6 voorbeelden van e-mailcampagnes die je kunt gebruiken om je conversies een boost te geven!

Email marketing automation voorbeeld #1: De welkomstmail

Als een potentiële klant een account heeft aangemaakt of zich heeft ingeschreven voor de nieuwsbrief op jouw website of webshop, dan betekent dat hij of zij geïnteresseerd is in jouw diensten producten en/of organisatie. Het kan natuurlijk zo zijn dat deze potentiële klanten nog niet alle informatie hebben over jouw bedrijf, of bekend zijn met wat jij nou eigenlijk allemaal doet. Een welkomstmail biedt hier een goede uitkomst. Je welkomstmail heet als eerste deze nieuwe inschrijver van harte welkom, kan daarbij deze potentiële klant weer verwijzen naar jouw website, diensten, producten, acties en voorzien extra informatie over jouw bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan: een welkomstmail met een video voer hoe je bepaalde producten gebruikt, wellicht heb je een loyaliteitsprogramma waar je iets meer duidelijkheid over kunt vertellen, je kunt zelfs vragen om wat aanvullende gegevens van klanten of je kunt een verhaal vertellen over jouw organisatie en e mensen erachter. Door het geven van deze informatie stel je de potentiële klant op zijn gemak, creëer je nieuwe verkoopkansen, branding en nog veel meer. Hieronder een mooi voorbeeld van Vodafone:

Email marketing automation welkomsmail

Voorbeeld #2: De ordebevestigingsmail

Na het afronden van de bestelling verwachten consumenten een orderbevestiging van het door hun bestelde product. Echter, nu hoeft deze e-mail helemaal niet saai en/of moeilijk te zijn! Wanneer iemand iets van jou heeft gekocht dan is er kans dat deze klant in de toekomst weer een aankoop bij jou gaat doen, wanneer zijn of haar ervaring positief is. Nu kan je deze positieve ervaring een handje helpen door email marketing automation toe te passen door:

  • Een stukje persoonlijkheid toe te voegen aan je orderbevestigingsmail. Het hoeft niet alleen een kale factuur te zijn. Je kunt in deze mail een stukje bedrijfscultuur laten zien waardoor je een band creëert met je klant en je branding versterkt;
  • Educatieve informatie toe te voegen die je klant helpt om het meeste uit zijn product te halen. Wanneer je bijvoorbeeld computers verkoopt kun je klanten een aantal tips meegeven over het onderhoud van de computer., of wanneer je in de kledingbranche zit dan zou jij je klanten extra fashion tips mee kunnen geven.
  • Gerelateerde producten toe te voegen voor extra cross-sell mogelijkheden. Zo kun je relevante producten presenteren die het gekochte product kunnen aanvullen. Om een voorbeeld te geven. Als je een camera hebt gekocht dan heb je wellicht ook interesse in een aantal extra opties voor de camera denk hierbij aan: een lens, statief, tas of speciale filters om de lens te beschermen. Dit zijn dus producten om het basis artikel nog beter te maken en extra afzetmogelijkheden te creëren.

Email marketing orderbevestiging

Email marketing automation voorbeeld #3: De bezorgingsmail

Om klanten zo goed mogelijk te informeren is het aan te raden om klanten een bezorgmail toe te sturen. Als gekeken wordt naar waar klanten zich vaak zorgen over maken wanneer ze een aankoop hebben gedaan, dan is het de verzending. Wat niet meer dan logisch is. Je hebt net geld uitgegeven, en je wilt natuurlijk wel zeker weten dat dit goed besteed is! Klanten vragen zich dan ook het volgende af: wanneer wordt het verzonden en waar bevindt zich het pakketje?

Wanneer jij een goede bezorgdienst hebt, kan je heel eenvoudig je klanten een mail sturen met de track en trace gegevens. Stel je klant gerust, vertel ze wat ze kunnen verwachten en door wie en wanneer het pakketje bezorgd wordt. Vergeet daarbij vooral niet aan te geven wat een klant kan doen bij eventuele vragen, om zo een nog betere service te verlenen aan je nieuwe klant!

Email marketing automation orderbevestiging

Voorbeeld #4: De producttevredenheidsmail

Als we even terugdenken aan de vorige alinea, wat is dan het volgende waar klanten zich zorgen over maken wanneer ze het pakketje thuis ontvangen? Klanten vragen zich vaak af of dit ook echt het product is wat ze voor ogen hadden. Past het? Is de kleur goed? Is het kapot? Klanten een mail sturen wanneer de klant het pakketje in huis heeft, is een ideale manier om te laten zien wat voor goede klantenservice je hebt en hoe belangrijk jij het vindt dat jouw klant een perfecte service krijgt. Het perfecte moment om je email marketing automation aan het werk te zetten en een mail te laten versturen:

  • Vraag je klanten of ze tevreden zijn met hun aankoop en zorg dat de klanten de mogelijkheid hebben om de klantenservice te bereiken door een email, telefoonnummer of ander medium te vermelden in de e-mail die jouw klant hiervoor kan gebruiken.
  • Is je klant niet tevreden? Geef hen dan duidelijke informatie over het retour proces voor het terugsturen, vervangen of aanmelden van beschadigde of defecte producten.
  • Vraag ze uiteindelijk naar hun tevredenheid over het aankoopproces en of ze jouw een review willen geven (dit is natuurlijk weer een mooie toevoeging aan jouw site wanneer al die tevreden klanten een positieve reactie achterlaten!)

Email marketing automation tevredenheidsmail

Email marketing automation voorbeeld #5: De remarketing-mail

Je hoeft niet alleen mails versturen naar mensen die een product in hun winkelwagen hebben gestopt en niet hebben afgerekend (de abandoned cart mail), maar je kunt ook e-mails versturen naar mensen die je productpagina hebben bezocht met behulp van email marketing automation. Om het even helder te krijgen zal ik hier een voorbeeld bij geven:

Stel ik ben geïnteresseerd in het kopen van een Chromecast op Amazon, enik ben aan het kijken op de productpagina van Amazon, maar ik ben er nog niet uit of ik de Chromecast nu direct wil kopen of nog even wil wachten. Omdat ik het nog niet zeker weet zet ik het product nog niet in mijn winkelwagen. Ik wil eerst nog even wat meer informatie verzamelen voordat ik een beslissing neem. Je zou zeggen dat ik een interessante lead ben, toch? Ik ben duidelijk geïnteresseerd, alleen heb ik nog een klein duwtje in de rug nodig om daadwerkelijk tot de aankoop over te gaan. Op dat moment kun jij je klanten met behulp van email marketing automation een mail sturen met het product dat de klant heeft bekeken. Naast het tonen van het product kun je daarbij ook gerelateerde producten laten zien en gebruikerservaringen voor wat extra informatie. Wanneer je dit goed opzet zal dit ertoe bijdragen dat je de kans vergroot dat de klant overgaat tot aankoop van het product. Door nu gebruik te maken van een goed marketing automation platform kan je dit automatiseren. Bijvoorbeeld door in te stellen dat wanneer iemand een aantal keer dezelfde productpagina heeft bekeken, dan een automatische mail naar hem verzonden wordt met aanvullende informatie over dat product.

Email marketing automation remarketing

Voorbeeld #6: De activeringsmail

Het komt regelmatig voor dat klanten maar een of twee keer iets van je kopen en vervolgens niet terug komen. Toch zijn dit potentiële klanten die bereid zijn om opnieuw een aankoop te willen doen, ze hebben immers eerder wat bij jou gekocht. Dus stop vooral energie in deze klanten om door hen opnieuw te benaderen met jouw producten en/of diensten. Dit doe je door het versturen van een zogenoemde activeringsmail. Uiteraard gebruik je ook hiervoor email marketing automation.

Je kunt in deze mail benoemen dat je de klant een langere tijd hebt gemist, met een actie om ze weer terug naar je webwinkel te krijgen. Bijvoorbeeld door hen te vertellen over nieuwe producten. Je kunt daarbij klanten ook een kortingscode sturen als extra te stimulans om opnieuw een aankoop bij je te doen. Een andere goede strategie is klanten een aanbod doen op basis van hun vorige aankopen in plaats van een generiek aanbod. Half jaar geleden een nieuwe BBQ gekocht? Misschien wordt het dan wel tijd voor nieuwe kolen, aanmaakblokjes of kruiden!

Om deze email in te zetten zal je in je automation software eerst een segment moeten maken van mensen die al een langere tijd niets bij je hebben gekocht. Denk bijvoorbeeld aan een periode van vier tot zes maanden en daarna andere informatie gebruiken om de email relevanter te maken.

Email marketing automation win back

Email marketing automation: Conclusie

Door het toepassen van email marketing automation kun jij je conversies een boost geven. Deze eenvoudige doch effectieve automatische mails zorgen ervoor dat de klant begeleid wordt in het aankoopproces, zodat zij uiteindelijk eerder over gaan tot een aankoop. Daarnaast worden deze mails ook ingezet om klanten te ondersteunen na de verkoop, je klanttevredenheid te vergroten en nog veel meer. Met behulp van automatische emails zorg je voor een goede klantbeleving, waardoor klanten eerder geneigd zijn om weer een herhalingsaankoop te doen, zonder dat je hier een dagtaak aan hebt.

Wil je zelf aan de slag met e-mailmarketing en email marketing automation? Neem dan gerust contact met ons op. Als ervaren emailmarketeers en trotse partner van Copernica Marketing Software kunnen wij jou helpen met het vergroten van je omzet!