Een redirect: wat is het precies?

Misschien heb je de term redirect al eens voorbij horen komen. Weet je ook precies wat het is en hoe het werkt? Nee? Geen probleem, bij IQ-Leads hebben we alle kennis in huis. Wij helpen jou graag!

De definitie van een redirect

Stel je even voor, je zit in de auto en je rijdt een doodlopend stuk op. Met borden word je een andere weg op gestuurd, zodat je met een omweg alsnog op de goede weg terecht komt. Je wordt dus via een omleiding de goede richting in gestuurd. Online werkt het feitelijk precies hetzelfde. Het heet dan alleen geen omleiding, maar een doorverwijzing oftewel redirect.

Het gebruiken van een redirect

Iedere pagina heeft een unieke URL, oftewel een uniek adres. Dit adres is maar op één manier te bereiken, namelijk met het invullen van de juist URL. Dit is waarschijnlijk geen nieuws. Als je deze pagina hebt laten crawlen en indexeren, is deze pagina bekend bij Google en vindbaar voor iedereen. Het maken van een verwijzing komt om de hoek kijken wanneer je de URL-structuur van je website verandert. Wanneer je bijvoorbeeld bij het herstructureren van je website bezig bent met een URL wijzigen, dan is het noodzakelijk om een redirect aan te maken. Doe je dat niet, dan is Google de weg kwijt en kan de bestemming niet meer worden bereikt.

Je stelt ook een redirect in wanneer:

  • Je website verhuist naar een andere domeinnaam
  • Je twee websites wil samenvoegen tot één
  • De URL te lang is en deze korter moet worden
  • Je een verouderde pagina wilt verwijderen

De twee soorten redirect

Wanneer je een redirect wil maken, heb je de keuze uit twee soorten:

Een 301

Ook wel een permanente wijziging. De 301 is de redirect die het meeste voorkomt. Met een 301 worden bezoekers automatisch doorgestuurd naar de juiste, nieuwe pagina. Ook als de bezoeker op de oude URL klikt. Ditzelfde geldt voor Google.

De nieuwe pagina neemt als het ware de plek van de oude pagina over. Het voordeel van een 301 is dat de nieuwe pagina alle eerdere resultaten van de oude pagina meeneemt. Je opgebouwde linkprofiel blijft bestaan en de ranking zal niet veranderen door de redirect.

Eigenlijk is een 301 hetzelfde als een adreswijziging.

Een 302

Ook wel een tijdelijke wijziging. Deze redirect gebruik je bijna nooit. Er zijn ook weinig redenen om een tijdelijke redirect aan te maken. Het is alleen handig wanneer een product op jouw website is uitverkocht. Je wil dan voorkomen dat mensen op deze pagina terechtkomen en worden teleurgesteld dat het product niet meer verkrijgbaar is. Zodra het product weer verkrijgbaar is, verwijder je de 302 weer.

De SEO-resultaten van de pagina worden met een 302 niet meegenomen. Zodra je de 302 weer verwijderd, komen de behaalde resultaten gelukkig wel weer terug.

Het maken van een redirect

Je weet nu dus waarom je een redirect maakt en welke varianten er zijn. Nu de vraag: hoe maak je een deze? Dat hangt van je CMS af. In het geval van WordPress is het redelijk eenvoudig. Er zijn meerdere plugins voor beschikbaar. Meestal is de plugin redirection beschikbaar. Zo niet, dan kan je deze plugin makkelijk downloaden. Ook met Lightspeed, Shopify en andere CMS´en kun je een redirect maken. Vraag voor persoonlijke uitleg onze marketeers om hulp.

Hulp nodig met een redirect?

Maar waar stuur je de redirect dan naartoe? Het is mogelijk om Google en de bezoekers terug te sturen naar de homepage, maar ideaal is dat niet. Het is veel beter om een relevante verwijzing in te stellen. Wanneer je bijvoorbeeld blogt over auto-onderdelen, is het verstandig om een redirect in te stellen naar de pagina waar bezoekers auto-onderdelen kunnen kopen. Deze pagina heeft inhoudelijk te maken met het blog. Dit geldt niet voor de homepage.

Voorkom een 404

Een redirect is heel erg gevoelig, één foutje is al desastreus. Het is verstandig om direct te checken of je redirect is geslaagd. Dit doe je eenvoudig door de oude URL in je browser te zetten. Wanneer je redirect is gelukt, kom je automatisch uit op de nieuwe pagina. Is de redirect mislukt? Dan zie je een 404 error staan. Hierdoor weten Google en de websitegebruiker dat de pagina niet bestaat. Dat wil je niet, dit gaat namelijk ten koste van je ranking. Voorkom dus een 404 error bij het maken van een redirect.

Controleer je interne linkprofiel

Loop als laatste stap je interne linkprofiel langs. Alle linkjes die je naar de oude URL hebt gestuurd, moeten naar de nieuwe URL gaan. Doe je dat niet? Dan gaat dat ten koste van het crawl budget. Google moet namelijk meerdere pagina’s langs voor hij bij de juiste komt. Bovendien verzwakken redirects de laadtijd van de website. Dat is een belangrijke rankingsfactor. Voorkom daarom deze onnodige extra laadtijd en pas de interne links aan.

Concluderend: geef dus, net als op de weg, even aan dat de bestemming een andere route heeft gekregen. Zo komt iedereen keurig op de goede plek terecht.