marketplace

Hoe kun je jouw Bol.com producten optimaliseren?

Ben je al een tijdje bezig met het verkopen van jouw producten op bol.com en loopt de verkoop een beetje stug? Veel verkopers op bol.com lopen tegen dit probleem aan. 

Bol.com werkt met een algortime. Door bepaalde optimalisaties toe te passen is de kans groter dat je gaat ranken op de eerste pagina. Een ranking op de eerste pagina betekent meer omzet! Om jou hiermee te helpen, hebben we een aantal tips voor het optimaliseren van bol.com producten samengesteld.

Ga in gesprek met onze bol.com experts

Optimaliseren van de bol.com producttitels

Eén van de belangrijkste factoren om gevonden te worden met je product is de producttitel. Bol.com geeft aan dat de indeling van de producttitel op de volgende manier opgebouwd moet zijn:

[Merknaam] [Serie] – [Productgroep] – [Kenmerk 1] – [Kenmerk 2] – [Kenmerk 3] 

De eerste stap voor het maken van de producttitel is onderzoeken op welke zoektermen het meeste zoekvolume zit. Maak hiervoor een Excel of Spreadsheet bestand. Bekijk vervolgens welke zoektermen de concurrentie gebruikt en verzamel dit in het bestand. 

Nu gaan we kijken wat het zoekvolume is van alle zoektermen. Ga naar je zakelijke bol.com account, navigeer naar het kopje analyse en klik op Bol.com zoektrends. 

bol.com zoektrends

In deze omgeving heb je de mogelijkheid om te kijken wat het volume is van een bepaalde zoekterm. Hierbij krijg je accurate informatie van het zoekvolume over de tijd van de laatste week, de laatste 14 dagen, de laatste maand, de laatste 3 maanden, het laatste jaar, de laatste 2 jaar, de laatste 3 jaar en zelfs van de laatste 4 jaar. Zo zie je dus gemakkelijk of jouw product seizoengevoelig is of niet. 

Verkoop je bijvoorbeeld speelkleden en ben je benieuwd wat het zoekvolume is van de laatste maand op het zoekterm “speelkleed”?  Vul hier dan “speelkleed” in, vervolgens krijg je het volgende te zien:

speelkleed zoekvolume

Zo zie je gelijk een aantal gerelateerde zoektermen staan. Neem de relevante zoektermen die nog niet in je lijst staan over. 

Sorteer nu alle zoektermen op basis van zoekvolume van hoog naar laag. Zo zie je gemakkelijk welke zoektermen het beste presteren.

We weten natuurlijk niet helemaal hoe het Bol.com algoritme in elkaar steekt, maar we gaan er van uit dat de volgorde van de zoektermen in de producttitel van belang is. Neem daarom als allereerst de merknaam van je product, vervolgens de productnaam en hierna de belangrijkste zoektermen. Begin alle woorden met een hoofdletter en scheid ze met een streepje. 

Voorbeeld:

Merknaam Speelkleed – Speelmat – Speelkleed Baby – Speeltapijt – Speelkleed Auto

In sommige gevallen komt het voor dat de producttitel wordt aangepast door bol.com. In dat geval is het niet meer mogelijk om zelf de titel aan te passen. Gelukkig hebben we dan nog de productbeschrijving. 

De bol.com productomschrijving optimaliseren

De productbeschrijving is niet alleen erg belangrijk om gevonden te worden, het is ook cruciaal om potentiële klanten over te halen om het product te kopen. Daarom is het belangrijk om de tekst zo verleidelijk mogelijk te schrijven. Verwerk in de tekst de relevante zoektermen uit je zoekwoorden onderzoek. We raden aan om de tekst altijd in de je-vorm te schrijven. 

Gebruik verder diverse psychologische verkooptrucs:

  • Schaarste
  • Herkenning
  • Autoriteit
  • Sociale bevestiging
  • Wederkerigheid

De bovenstaande principes zijn verkooptrucs die gebruikt worden door de grootste merken. Dat dat doen ze omdat ze werken. Deze beïnvloedingsprincipes zijn bedacht door Robert Cialdini. Hij wordt gezien als dé expert in beïnvloedingstechnieken. 

Schaarste

Pas schaarste toe door Fear Of Missing Out toe te passen. Mensen zijn geneigd iets aan te schaffen wanneer er dreiging is dat dit binnenkort niet meer mogelijk is. Dit doe je door bijvoorbeeld een bepaalde korting toe te passen die geldig is tot een bepaald moment. Of laat weten dat er een beperkt aanbod is. 

Herkenning

Pas zoveel mogelijk herkenning toe. Beschrijf een bepaalde levenswijze waarin jouw product goed past. Zo creëer je een connectie met het product en de klant. 

productbeschrijving

Autoriteit

Mensen zijn van nature erg wantrouwend en hechten veel waarde aan autoriteit. Wanneer jouw product aanbevelen wordt door een consumentenbond of door experts ontneem je een bepaalde onzekerheid bij de klant. 

Sociale bevestiging

Mensen vertonen vaak kuddegedrag. Hierbij geldt dat als iedereen het doet, dan moet het wel goed zijn. Zorg daarom voor positieve reviews, meer hierover komt later aan bod. 

De wet van wederkerigheid

Pas tot slot de wet van wederkerigheid van Cialdini toe. Hierbij geldt dat wanneer jij iets geeft, de ontvanger zich verplicht voelt iets terug te geven. 

Probeer deze principes te verwerken in je productbeschrijving. Maak absoluut geen saaie productbeschrijving met de functies van het product. Maar neem je klanten mee in een verhaal, waarin je uitlegt dat een leven zonder jouw product niet veel voorstelt. Maak de tekst overzichtelijk door gebruik te maken van witregels. Maak de unique selling points dikgedrukt om ze beter tot hun recht te laten komen. 

Maak bulletpoints met belangrijke kenmerken van jouw product en sluit af met een call to action.

Belangrijke tip: Laat belangrijke zoektermen terug komen in de eerste 2 zinnen van de productbeschrijving. Hierdoor wordt je product beter vindbaar via zoekmachines.

De productafbeeldingen voor bol.com optimaliseren

De productafbeelding is misschien wel het allerbelangrijkste middel om jouw potentiële klanten over te halen om een aankoop te doen. Dit is namelijk het eerste wat je doelgroep ziet wanneer ze door de artikellijsten scrollen. Zorg ervoor dat de afbeelding van hoge kwaliteit is en zorg ervoor dat jouw afbeelding beter is dan de concurrent. Bol.com geeft de volgende richtlijnen aan voor de hoofdafbeelding. 

Richtlijnen afbeelding

  • Tenminste 250 x 250 pixels, niet groter dan 64 megapixel en niet groter dan 16MB.
  • De hoofdafbeelding dient te voorzien zijn van een witte achtergrond.
  • Lifestyle foto’s zijn voor de hoofdafbeelding niet toegestaan.
  • Logo’s, watermerken of tekst zijn niet toegestaan.
  • Geen afbeeldingen waarin het voor-, zij- en achteraanzicht in 1 foto zijn gecombineerd.
  • Illustraties of tekeningen om het artikel weer te geven is niet toegestaan.
  • Promotionele elementen zoals de prijs, korting, gratis verzendkosten zijn niet toegestaan.
  • Geen kaders om de afbeelding

Dit zijn behoorlijke strikte richtlijnen, maar dit doet Bol.com omdat de hoofafbeelding door Google wordt geïndexeerd. 

De additionele afbeeldingen zijn ook erg belangrijk. Mensen zijn van nature erg visueel ingesteld en nemen op basis van afbeeldingen sneller een besluit. Onderzoek heeft aangetoond dat duidelijke afbeeldingen zorgen voor een hogere conversie en sales. Ook verminderen duidelijke afbeeldingen het aantal retouren en klantvragen. 

Extra productinformatie voor bol.com optimalisatie

Als je voor maximaal resultaat wilt gaan, dan raden we aan om zoveel mogelijk productinformatie in te vullen. Dit is voor de zoekmachine optimalisatie ook erg voordelig. Maar ook voor de klant is dit natuurlijk prettig. Bol.com heeft diverse niveaus als het gaat om productinformatie en bij elk product wordt er aangegeven door middel van een indicatiemeter op welk niveau jouw productinformatie zit.

Verschillende niveau’s 

  • Productinformatie is zwak (offline)
  • Productinformatie is zwak (online)
  • Productinformatie is oké
  • Productinformatie is sterk
  • Productinformatie is zeer sterk

Let op: In bepaalde gevallen wordt de extra productinformatie niet goed verwerkt. Controleer daarom altijd goed of de wijzigingen worden doorgevoerd. Als dit niet het geval is, neem dan contact op met de Bol.com partnerservice. 

Gebruik social proof voor meer conversies

Als je meer conversies wilt realiseren raden we aan om altijd wat te doen met social proof. Potentiële klanten zijn erg gevoelig voor reviews. Er zijn verschillende manieren om (goede) reviews van klanten te bemachtigen. 

Kaartje

Voeg een kaartje met een QR code toe bij je product. Als de klant de QR-code scant dan komt hij/zij terecht op de reviewpagina. Je kan hier ook de wet van wederkerigheid toepassen, wat we eerder hebben besproken. Doe dit door bijvoorbeeld een zakje snoep toe te voegen of een kortingscode. Hierdoor krijgt de klant een gevoel om iets terug te geven. 

QR code

Reviews in je product afbeelding

Het is misschien niet geheel eerlijk maar het werkt wel. Laat vrienden en familie jouw product beoordelen en schrijf op wat ze ervan vinden. Maak vervolgens een product afbeelding aangevuld met deze “reviews”. Dit is erg handig wanneer je nog geen reviews op je product hebt.  

Ter afsluiting

Wij van IQ leads vinden dat een product listing er altijd gelikt uit moet zien. Met bovenstaande tips gaat dat zeker lukken. Wil jij graag dat wij jouw product listings gaan optimaliseren, zodat jij een 10/10 listing krijgt en uiteindelijk meer conversies gaat realiseren? Neem dan contact met ons op.

Ga in gesprek met onze bol.com experts