7 tips voor betere zoekresultaten in Google.

betere zoekresultaten in GoogleOoit afgevraagd hoe Google haar zoekresultaten indexeert? Waarom jouw concurrent altijd net boven jou staat in Google? Wil jij betere zoekresultaten in Google? De laatste jaren hebben wij als Online Marketeers veel kunnen leren van hoe het algoritme werkt en hoe we deze zoekresultaten kunnen beïnvloeden.

Dit noemen wij zoekmachine optimalisatie. Zoekmachine optimalisatie is niet alleen zorgen dat je hoger in Google komt. Want aan een hogere positie in de Google zoekresultaten op woorden die geen klanten opleveren, daar heb je natuurlijk niets aan.

Waarschijnlijk kun jij morgen ook nog op nummer één staan bij de zoekopdracht: ‘geel, groen, blauwe, paarse kip’. Of dit ook klanten op gaat leveren? Nee, dat denk ik niet!

De vraag die je jezelf eerst zou moeten stellen is: op welk zoekwoord wil ik gevonden worden en welk zoekwoord levert mij de meeste klanten op. Het uitstippelen van een goede strategie is hierbij een absolute must.

Vandaag gaan wij jou helpen met het opstellen van een strategie die de fundering gaat vormen voor betere zoekresultaten in Google.

Het juiste zoekwoord uitkiezen

Ga voor commerciële zoekwoorden die je klanten gebruiken.

Heb je in beeld welke zoekwoorden je wilt gaan gebruiken? Dan is het belangrijk dat je zoekwoorden op de juiste manier laat terugkomen op je website.

Dit lijkt misschien niet belangrijk, maar zonder dat Google weet waar je website over gaat kun je geen betere zoekresultaten in Google realiseren.

Je zoekwoord plaatsen

Elke pagina heeft zijn eigen zoekwoord nodig. Zoals gezegd is het belangrijk dat Google weet waar jouw website over gaat. Om ervoor te zorgen dat de spider van Google zo min mogelijk door je website hoeft te speuren, is het belangrijk dat je zoekwoord op de volgende plaatsen terugkomt:

  • Titel
  • Beschrijving (meta omschrijving)
  • URL
  • Heading 1 (kop 1/H1)
  • Heading 2 (Kop 2/H2)
  • Meerdere malen in de tekst

Zoals gezegd moeten zoekmachines weten waar de pagina over gaat. Daarom is het super belangrijk dat je het zoekwoord meerdere malen laat terugkomen in de tekst. Natuurlijk moet je niet gaan overdrijven. De tekst op je pagina moet wel leesbaar blijven. Want naast betere zoekresultaten in Google wil je natuurlijk ook je lezers vermaken met je content.

Probeer je gekozen zoekwoord één tot drie procent van de tijd terug te laten komen. Bij een tekst van 600 woorden komt je zoekwoord dus 6 tot 18 keer voor.

Zoekmachine vriendelijke URL’s

zoekresultaat in Google verbeteren URL's

Een zoekmachine kruipt elke dag door miljarden en miljarden websitepagina’s heen. Deze bekijkt de website van boven naar beneden. Daarbij komt de zoekmachine dus eerst de URL tegen. De eerste stap in optimalisatie is dus zorgen dat je URL goed leesbaar en geoptimaliseerd is.

We zijn ze allemaal weleens tegengekomen. Websites en pagina’s met van die ellendig lange URL’s vol met speciale tekens (!#%), hoofdletters en cijfers: http://www.voorbeeld.nl/nieuws.php?id=234.

Als ik naar deze URL kijk, heb ik nog steeds geen flauw idee waar deze pagina over gaat. Dit geldt niet anders voor zoekmachines. Heeft jouw website last van dit soort URL’s? Geen paniek!

Jij kunt direct beginnen met het verbeteren van jouw zoekresultaten in Google. Vertel zoekmachines waar de pagina over gaat in je URL, dus: http://www.voorbeeld.nl/nieuws/zoekwoord.

De sitemap

Zoekmachines hebben niet voor elke website een TomTom. Je mag ze daarom best een handje helpen. Dit doe je door een sitemap op je website te plaatsen. Een sitemap kun je zien als een plattegrond van je website voor zoekmachines.

Een website is een verzameling van webpagina’s. Net als een boek een verzameling van bladzijdes is. Je wilt natuurlijk dat de zoekmachine alle bladzijdes uit je boek kunt vinden. Zie een sitemap als een inhoudsopgave van je website.

Een sitemap maken kost weinig tijd en is een absolute must voor iedere website. Ga naar de website xml-sitemaps.com, plaats bij starting URL jouw website adres: http://www.voorbeeld.nl/ . Klik vervolgens op de grote knop: ’start’.

SEO pakketten - vindbaar in google

Je sitemap plaatsen

Als het goed is heb je nu een xml-bestand aangemaakt.  Neem de volgende stappen:

  1. Hernoem het bestand naar xml
  2. Open je ftp programma en plaats het bestand ‘sitemap.xml’ in de www map van je website server. Dit bestand wordt ook weleens public_html genoemd.
  3. Pas vervolgens je robots.tx bestand aan. Zoekmachines zoals: Google, Yahoo en Bing lezen dit bestand en bekijken hierin welke pagina’s ze moeten bekijken en welke niet. In het robots bestand plaats je een directe link naar de sitemap. Het robots bestand zal er ongeveer zo uitzien:

Kun je geen robots.txt bestand vinden op je webserver? Check dan eerst eens of je er sowieso wel één hebt. Plaats hiervoor /robots.txt achter het adres van je website: http://www.voorbeeld.nl/robots.txt.

Komt er vervolgens een: ‘Not found’ pagina te zien? Dan is jouw volgende stap om eerst een robots.txt bestand aan te maken en deze te uploaden naar je website database. Meestal plaats je de robots.txt op de plek waar ook het ‘index.html’ bestand te vinden is. Dit is de homepagina van je website.

De laadtijd van je website

zoekresultaat in Google verbeteren website snelheid

Wat is er nou vervelender dan een website die super langzaam laadt. Een trage website ziet er onprofessioneel uit, zorgt voor minder verkopen en meer mensen die direct je website weer verlaten.

De snelheid van je website bevordert dus de gebruikerservaring op je website. Gebruikerservaring op zich is een rankingsfactor. Wanneer bezoekers meer pagina’s per bezoek bekijken, langer op de website blijven en uiteindelijk naar jouw website linken zorgt dit voor een betere ranking.

De Google zoekmachine denkt hier precies hetzelfde over. Sterker nog! Deze vindt dit waarschijnlijk nog belangrijker dan de meeste gebruikers. Heb jij al enig idee wat de snelheid van je website is? Doe de Google test: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

Wij verwachten dat sitesnelheid alleen nog maar belangrijker gaat worden. Dit komt doordat Google ziet dat er steeds meer mensen op mobiele apparaten een website bezoeken. Deze hebben vaak minder rekenkracht en slechter bereik dan de traditionele desktop computer. Des te meer reden om te zorgen voor een snelle website!

Je zoekresultaat in Google

Jij hebt 100 procent invloed op wat een zoeker op Google te zien krijgt. Jij bepaalt je zoekresultaat, of tenminste, hoe deze eruit ziet. Een zoekmachine resultaat wordt opgebouwd uit een aantal onderdelen:

  • Titel
  • Link
  • Meta omschrijving
  • Sitelinks

Door hier een goede salespitch neer te zetten, kun je ervoor zorgen dat er meer mensen vervolgens doorklikken naar jouw website vanaf de zoekresultaten. Dit heeft twee voordelen:

  • Meer bezoekers op je website
  • Een betere ranking (doorklikfrequentie is een Google rankingsfactor)

Zorg dat je in ieder geval het zoekwoord in alle onderdelen van je zoekresultaat opneemt. Dus in de titel, de link en de meta omschrijving. Neem dit gedeelte serieus want dit heeft een super grote impact op je zoekresultaat in Google en het aantal bezoekers op je website.