De 10 meest voorkomende SEO website redesign fouten

Het redesignen van je website is niet enkel het verfraaien van het uiterlijk. Uiteraard zijn bij een webdesign de visuele aspecten van een website belangrijk wanneer deze een redesign krijgt en wordt hier ook veel aandacht aanbesteed. Echter, wat je niet mag vergeten is dat bij een redesign ook gedacht moet worden aan de zaken “onder de motorkap”. Deze onderdelen hebben bijvoorbeeld invloed op je inbound marketing en je content marketing, en uiteindelijk ook op je omzet als ondernemer.


SEO website redesign fouten, welke valkuilen moet u vermijden?

Een mooi en flashy uiterlijk heeft geen nut wanneer er niemand is die de website te zien krijgt doordat deze niet verschijnt in de zoekresultaten. Hetzelfde geldt voor een prachtige website die wel vindbaar is maar slecht navigeert of niet te begrijpen is voor de bezoeker.

SEO redesign fouten

Wanneer je een website een redesign geeft, moeten vorm, uiterlijk en functie een package deal zijn! Dus ja, let zeker op uiterlijk vertoon, goede call-to-actions en prachtige afbeeldingen. Maar vergeet vooral niet wat er achter de schermen moet gebeuren op het gebied van SEO, gebruiksvriendelijkheid en laadsnelheid.
Daarom stip ik vandaag in deze blog een tiental veel gemaakte SEO redesign fouten aan die belangrijk zijn om rekening mee te houden bij de redesign (of bouw) van je website!

SEO Redesign fout #1: Geen rekening houden met SEO vanaf het begin!

Een van de meest gemaakte fouten tijdens het redesignen van je website, is het niet rekening houden met zoekmachineoptimalisatie vanaf het begin. De glitter en glamour van een prachtig redesign – waardoor je website eruit ziet om door een ringetje te halen – is natuurlijk fantastisch. Echter, wanneer nagedacht wordt over het nieuwe design is het natuurlijk gemakkelijk om alleen maar stil te staan bij alle pracht en praal. Om er zeker van te zijn dat je vernieuwde website echt resoneert met je doelgroep (en om jezelf daarbij hoofdpijn in de toekomst te besparen) moet SEO-optimalisatie meegenomen worden vanaf het begin.

Bekijk het eens van een andere kant. Je kunt het meest luxueuze restaurant ter wereld bouwen, met een menukaart vol fantastische gerechten en een interieur om je vingers bij af te likken. Maar als niemand weet waar je restaurant zich bevindt, zal er nooit iemand langskomen…

SEO Redesign fout #2: Geen audit van de huidige website uitvoeren

Voordat je met een sloopkogel door je bestaande website gaat en alles gaat veranderen, is het belangrijk om eerst goed te onderzoeken wat op dit moment wel én niet goed werkt door middel van een audit. Wanneer je een audit gaat uitvoeren van je website zijn dit een aantal belangrijke factoren waarnaar je moet kijken:
  •          het aantal bezoekers (gebruik hiervoor Google Analytics);
  •          de best presterende zoekwoorden;
  •          het aantal intern linkende domeinen;
  •          het totaal aantal geïndexeerde pagina’s;
  •          het totaal aantal pagina’s die traffic genereren.
Leer van je eigen best practices op het gebied van SEO en gebruikersvriendelijkheid!

SEO Redesign fout #3: Verkeerde zoekwoordenstrategie toepassen

Je kunt tegenwoordig voor SEO niet meer je website volgooien met zoekwoorden (keyword-stuffing) in de hoop betere zoekresultaten te behalen. Maar dat betekent niet dat je geen rekening moet houden met de juiste zoekwoorden. Het inrichten van je website en het schrijven van kwalitatieve content voor de juiste zoekwoorden is zelfs iets wat door Google gepromoot wordt.

Dus voer een uitgebreid zoekwoordenonderzoek uit, kijk welke zoekwoorden op dit moment goed scoren in de rankings en welke niet, welke zoekwoorden je doelgroep gebruikt en voor welke zoekwoorden je nog de juiste content moet schrijven. Hulp nodig? Neem gerust contact met ons op!

SEO Redesign fout #4: Geen 301 redirects instellen

SEO redesignEen veel voorkomende fout bij een website redesign is het niet instellen van 301-redirects. Een 301-redirect is een permanente verwijzing van de ene URL naar de ander. Of je nu van domein gaat veranderen, je URL’s gaat herstructureren of content wilt consolideren als onderdeel van je redesignstrategie, het is cruciaal dat je 301-redirects instelt om er zeker van te zijn dat de SEO-juice van oude URL’s doorgestuurd wordt naar de nieuwe URL’s. Het niet opzetten van 301-redirects voor pagina’s die er niet meer zijn kan resulteren in een drop in rankings alsmede een 404-bericht voor je bezoeker.

SEO Redesign fout #5: Niet nadenken over je URL-structuur

Wanneer je website bestaat uit lange URL’s die niet overeenkomen met de content op je webpagina’s, is het verstandig om je URL’s te gaan herstructureren tijdens je website redesign. Wat voor rol speelt SEO hierbij? Zoekmachines hebben een voorkeur voor korte URL’s die duidelijk maken waarover de webpagina gaat.

SEO Redesign fout #6: Het behouden van shady backlinks

Het toepassen van een goede backlinkstrategie, door links uit te wisselen met betrouwbare websites, zorgt nog steeds voor betere rankings in de zoekresultaten. Echter, backlinken blijft een precisie werkje. Verkeerde links uitwisselen die door Google als spammy worden gezien zijn schadelijke voor je posities in de zoekmachine. Een website redesign is een perfect moment om je backlinkprofiel even goed onder de loep te nemen en te ontdoen van al die shady backlinks!

SEO Redesign fout #7: Je website niet responsive maken

SEO redesign foutenDoor je website responsive te maken voor je bezoekers, biedt je hen een optimale zoek- en gebruikerservaring. Google waardeert responsive website ook beter dan websites die niet responsive zijn, dus het komt je ranking ook nog eens ten goede.

Bij een responsive website is de styling (door middel van CSS) het enige wat verandert voor de verschillende apparaten (PC, mobiel, tablet etc.). Deze configuratie maakt het makkelijker voor Google om je webpagina’s te indexeren.

SEO Redesign fout #8: Vergeten om zoekmachines te deblokkeren voor het crawlen van je website

Daar sta je dan, hand op de lanceerknop voor het live laten gaan van je nieuwe website. Je opgefriste website is in haar nieuw jasje helemaal klaar om bewonderd te worden door de wereld. Maar na een tijdje valt op dat het bezoek achterwege blijft en wat blijkt? Je website wordt niet getoond in de Google zoekresultaten!

Hoe kan dit? Grote kans dat jij tijdens de redesign zoekmachines geblokkeerd hebt voor het indexeren van je website totdat deze 100% gereed is. Het is daarom zeer belangrijk dat je tijdens de live-gang van de vernieuwde websites een dubbel check uitvoert om te kijken of je nieuwe website wel geïndexeerd kan worden door de zoekmachines, zodat mensen je weten te vinden!

Redesign fout #9: Geen Analytics tracking code toevoegen

Zodra je nieuwe website vrijgelaten wordt op het wilde wereldwijde web, wordt het tijd om te analyseren hoe je website presteert. Heeft je audit en zoekwoordenonderzoek geleid tot betere resultaten? Zorgt de nieuwe URL structuur voor gemakkelijker navigeren? Al deze zaken kan je nooit weten als je geen (Google) Analytics software installeert voor het monitoren van je website.

Redesign fout #10: Vergeten te denken als een mens

Met de Hummingbird update uit 2013, heeft Google de mogelijkheid gekregen om volledige zinnen als zoekopdrachten te herkennen (in tegenstelling tot het uitpikken van individuele woorden die samen een zoekopdracht vormen). Google wil je geen resultaten meer tonen, Google wil je antwoorden geven! En de beste antwoorden komen niet van “content boerderijen”, maar van websites die ontwikkeld en ingericht zijn voor de gebruiker: een mens en niet een zoekmachine!


Let’s start redesigning!

Door rekening te houden met de tien hierboven genoemde punten kan een redesign van je website eigenlijk niet meer verkeerd gaan en wordt het ook tijd om aan de slag te gaan. Het draait uiteindelijk allemaal om het aanbieden van uitstekende content in een aantrekkelijk jasje!