hoe schrijf je een seo tekst als een vakman

Hoe schrijf je SEO teksten als een echte vakman

Na het lezen van deze blog kun je het echt helemaal zelf SEO-teksten schrijven

Hoe schrijf je SEO teksten. Een vraag die wij als online marketing bureau vaak krijgen van klanten. Het schrijven van een goede SEO tekst is helemaal niet zo lastig. Zeker niet wanneer je het al honderd keer hebt gedaan. Ben je net begonnen in de wereld van SEO? Dan heb ik een compleet en overzichtelijk stappenplan. Ik verzeker je dat je na het lezen van deze blog binnen een uur een perfecte SEO-tekst kunt schrijven voor je productpagina, categoriepagina of dienstenpagina. De leestijd voor deze blog bedraagt ongeveer 30 minuten. Uiteraard kun je deze blog ook gebruiken als naslagwerk. Ik zal de punten zo concreet mogelijk proberen te houden.

In deze blog gaan we een tekst schrijven voor categoriepagina van een webshop. Hierin focussen we ons op het zoekwoord jurken. Hoewel dit stappenplan gericht is op jurken, kun je de tips uit deze blog ook gebruiken voor bijvoorbeeld een dienstenpagina of productpagina.

SEO Teksten schrijven stap 1: onderzoek

Het schrijven van een SEO tekst begint bij een zoekwoordenonderzoek. De categoriepagina die wij gaan schrijven gaat natuurlijk over jurken, maar dat betekent niet dat dit het enige zoekwoord is waar we uiteindelijk op willen gaan ranken. We willen gaan kijken naar semantische zoekwoorden en ook direct mogelijke andere pagina’s in ons achterhoofd houden wanneer we de teksten gaan schrijven.

  • We beginnen met het zoeken op “jurk” in Google. 
  • Vervolgens scrollen we helemaal naar beneden

Helemaal onderaan de zoekresultaten vinden we een aantal gerelateerde zoekwoorden. Gerelateerd is hierin een ander woord voor semantisch. Dat betekent dat Google dit ziet als vergelijkbare woorden. Echter kun je niet zomaar al deze termen in je tekst gaan verwerken. 

Zelfs wanneer de zoekwoorden gerelateerd zijn, betekent dit niet direct dat Google er ook dezelfde pagina’s voor rankt. Wanneer ik zoek op het zoekwoord: “jurk”, zie ik de volgende gerelateerde zoekwoorden:

Uiteraard kijken we hierbij alleen naar de zoekwoorden die geen merknamen bevatten. Dan houden we dus de volgende zoekwoorden over:

  • Jurken voor bruiloft
  • dames jurken sale
  • maxi jurk
  • jurkjes zomer
  • lange jurken
  • stoere jurkjes dames

Het is belangrijk dat je al deze zoektermen intikt bij Google. De reden is namelijk dat je wilt uitzoeken welke zoekwoorden ranken op een algemene jurken pagina en voor welke zoekwoorden Google liever een aparte pagina ziet. Dit noemen we ook wel keyword clustering. 

Laten we elk zoekwoord even één voor één doornemen.

Jurken voor bruiloft:

Zoals je kunt zien rankt Google hier specifieke resultaten die alleen over bruiloft jurken gaan.

seo teksten schrijven bruiloftjurken

Dames jurken sale

Ook voor deze term zullen we een aparte pagina moeten maken

seo teksten schrijven dames jurken sale

Stoere jurken dames

Zoals je kunt zien rankt Google voor deze term dezelfde pagina’s als voor Jurk. Dit betekent dus dat we deze term kunnen gebruiken in onze pagina. 

seo teksten schrijven stoere jurken dames

Wanneer we deze hele oefening doorvoeren komen we uiteindelijk tot het volgende resultaat:

  • Jurken voor bruiloft (andere/nieuwe pagina)
  • dames jurken sale (andere/nieuwe pagina)
  • maxi jurk (andere/nieuwe pagina)
  • jurkjes zomer (andere/nieuwe pagina)
  • lange jurken (andere/nieuwe pagina)
  • stoere jurkjes dames (dezelfde pagina)

Uiteraard kunnen we met het schrijven van onze content hier wel rekening mee houden. Doordat we weten welke pagina’s er onder andere nog toegevoegd kunnen worden aan onze webshop, weten we ook al beter hoe onze teksten eruit moeten komen te zien. 

De volgende stap in ons zoekwoordenonderzoek is aanvullende termen vinden. Hiervoor maken we gebruik van keywordtool.io.

Ga naar keywordtool.io en voer daar het zoekwoord jurk in.

Deze tool maakt gebruik van de aanvullingen die Google geeft wanneer je een zoekwoord in Google intikt. Al deze zoekwoorden zijn potentiële zoekwoorden waar je op kunt ranken, echter zijn niet al deze zoekwoorden relevant voor onze categoriepagina jurken. Net als bij het vorige voorbeeld wil Google soms een meer specifieke pagina zien en soms een algemene. Wanneer we alle zoekresultaten uit keywordtool.io analyseren en clusteren voor onze pagina jurken krijgen we het volgende keyword cluster:

Keyword cluster categoriepagina jurken
jurken
jurkjes
jurkje
jurk dames
jurk kopen
jurkjes
jurken dames
jurkje dames

Echter zijn we er dan nog niet. Een zoekwoord cluster is alleen nuttig wanneer we ook inspiratie op kunnen doen voor subpagina’s. Subpagina’s zijn vaak pagina’s gefocust op longtail keywords, waarbij Google term specifieke pagina’s toont. Wanneer we door de lijst van zoekwoorden scrollen binnen Keywordtool.io zien we bijvoorbeeld een aantal kleuren naar voren komen in combinatie met het woord jurk:

  • rode jurken & jurk rood
  • blauwe jurken & jurk blauw
  • groene jurken & jurk blauw

Maar ook verschillende lengtes van jurken, zoals:

  • maxi jurken
  • mini jurken
  • cocktailjurken
  • midi jurken

Door een uitgebreid onderzoek te doen naar jurken en alle woorden die Google rondom woorden intikken, hebben we zojuist zeven extra manieren gevonden om bezoekers naar onze website te krijgen. 

Daarnaast is het handig om dit soort content direct op te nemen in de tekst over jurken. Het zorgt er namelijk voor dat je op een gemakkelijke manier content kunt schrijven over je collectie en door kunt linken naar achterliggende pagina’s. 

SEO teksten schrijven stap 2: een schrijfplan

Nu we gedegen onderzoek hebben gedaan kunnen we een schrijfplan maken. Hierbij is het gemakkelijk om de zoekwoorden er weer bij te pakken. 

jurken
jurkjes
jurkje
jurk dames
jurk kopen
jurkjes
jurken dames
jurkje dames

Wanneer we zoekwoorden die veel op elkaar lijken samenvoegen kunnen we gemakkelijk tussenkoppen maken. Zo creëren we eenvoudig alinea’s in onze tekst. Op basis van bovenstaande zoekwoorden zou ik de volgende alinea’s schrijven:

Jurken

[een algemeen beschrijvende tekst over jurken]

Jurken kopen

[een tekst over hoe gemakkelijk het is om jurken te kopen bij de webshop]

Jurken voor dames

[een uitleg over de leukste jurken voor dames van dit moment met links naar de verschillende merken]

Onze collectie jurken

[verwerk hierin de zoekwoorden waarvan je weet dat er nog pagina’s moeten komen door het zoekwoordenonderzoek, zoals rode jurken, blauwe jurken, maxi jurken, mini jurken etc.]

SEO teksten schrijven stap 3: de technische vereiste 

Nu we weten op welke zoekwoorden we de categorie kunnen gaan ranken, is het tijd om te kijken naar de technische vereiste voor het schrijven van een SEO tekst. We kunnen hier heel lang over uitweiden, maar ik zet ze liever even als checklist op een rij. 

  • Zorg dat je een <h1> tag hebt en het zoekwoord zo veel mogelijk aan het begin van de H1 tag staat
  • Noem het belangrijkste zoekwoord in de eerste regels van je tekst
  • Maak gebruik van zoekwoorden in H2 koppen, zet deze ook weer aan het begin van je kop
  • Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk zoekwoorden gebruikt die geclusterd zijn
  • Schrijf je tekst niet alleen voor Google, maar vooral voor de gebruiker
  • Wanneer je gebruik maakt van zoekwoorden die buiten je keyword cluster vallen (dus waarvoor je andere pagina’s moet schrijven) link deze dan in je tekst
  • Probeer alle semantische zoekwoorden (jurk, jurkje, jurken en jurken voor dames) mee te nemen in je tekst
  • Schrijf minimaal 400 woorden, heeft je concurrent 500 woorden, schrijf er dan 600.

SEO Teksten schrijven stap 4: De metagegevens

Met de metagegevens bedoelen we de meta-titel en meta-beschrijving. Deze bepalen voor een groot deel hoeveel zoekers er vanuit de zoekmachine doorklikken naar je website. Dit noemen we ook wel de organische CTR. 

Zie de meta-beschrijving als een salespitch voor jouw website in de resultaten van Google. Verkoop je website dus. Weinig inspiratie? Geen probleem. Kijk naar de Google Advertenties die erboven staan. Adverteerders wijzigen en optimaliseren constant hun advertenties om een zo hoog mogelijke CTR te behalen. De kans is dus groot dat de advertenties een zo hoog mogelijke CTR hebben. Maak hier dus gebruik van. 

Een aantal best practises voor het schrijven van meta beschrijvingen

  • Analyseer de advertenties (Google Ads)
  • Zet het belangrijkste zoekwoord in de meta-beschrijving en meta-titel
  • Stel een vraag in de meta beschrijving (voorbeeld: Jurken uit de nieuwste collectie van de mooiste merken shoppen?)
  • Zet de USP’s van je webshop in de meta-beschrijving en wees concreet (voor 23:00 besteld, morgen in huis, meer dan 700 jurken op voorraad, gratis verzending en retour)
  • Maak je titel niet langer dan 58 karakters
  • Maak je beschrijving niet langer dan 150 karakters en niet korter dan 120 karakters

En nu ben je een SEO vakman

Ik wens je heel veel succes bij het schrijven van SEO teksten voor op jouw website of webshop. Ik weet zeker dat je met deze tools een heel eind komt. Mocht je nog vragen hebben, dan weet je ons vast wel te vinden.