Hoe verbeter ik mijn Google Ads kwaliteitsscore

Het verhogen van je Google Ads kwaliteitsscore zorgt ervoor dat je niet onnodig veel betaalt voor een bezoeker die uit Google Ads komt. Hierdoor hou je meer budget over om op bredere zoekwoorden met meer volume te adverteren waardoor je Google Ads account winstgevender wordt. De Google Ads kwaliteitsscore vertelt je hoe gezond je account is en hoe relevant de advertenties binnen je Google Ads account zijn. De Google Ads kwaliteitsscore van je account is opgedeeld in drie onderdelen:

  • Relevantie van de advertentie tov de zoekopdracht
  • Ervaring op de landingspagina 
  • Verwachte CTR van de advertentie

Google Ads kwaliteitsscore en waarom is die belangrijk

De Google Ads kwaliteitsscore geeft de relevantie en kwaliteit weer van de zoekwoorden die je gebruikt om advertentie vertoningen te krijgen. De Google Ads kwaliteitsscore gebruik je om erachter te komen wat je kosten per klik zullen zijn en het helpt ook om de verwachte rang van jouw advertentie in de veiling te zien. Heb je een lage kwaliteitsscore? Dan zijn er een aantal stappen die je kunt nemen om deze score te verbeteren. Alle benodigde stappen om je kwaliteitsscore te verbeteren zijn even belangrijk en samen zorgen ze voor het succes van jouw campagnes.

Inzicht in de kwaliteitsscore van jouw Google Ads account is één van de meest belangrijke meetpunten voor het succes van je Google ads account. Het geeft je inzicht in de zoekwoorden die goed presteren en welke minder goed presteren. Wanneer je eenmaal weet op welke zoekwoorden je je moet focussen, weet je ook waar je de grootste winst kunt behalen. Deze score kan je helpen om tijd en geld te besparen, kan je helpen om bezoekers om te zetten in trouwe klanten en kan je helpen om erachter te komen waar je staat ten opzichte van je concurrentie.

De belangrijkste Google Ads kwaliteitsscores uitgediept

De Google Ads kwaliteitsscore is handig opgedeeld in een aantal factoren. Dit helpt je bij het optimaliseren van de belangrijkste knelpunten in je account. Deze factoren zijn:

  • Hoe relevant zijn de trefwoorden voor uw advertentiegroep: zijn alle zoekwoorden logisch geclusterd in één advertentiegroep?
  • Klik door Rate (CTR): is het gemiddelde doorklikpercentage van het zoekwoord vergelijkbaar aan de benchmark van de markt?
  • De kwaliteit van uw landingspagina: Staat er voldoende logische en relevante content op de landingspagina?
  • Relevantie van de tekst in uw advertentie: Komt het zoekwoord terug in de advertentie?
  • Ervaring van de gebruiker: Klikken gebruikers na het bezoeken van de landingspagina niet direct weg?
  • Uw historische prestaties: Hebben jouw advertenties in het verleden naar het gemiddelde van de benchmark gepresteerd?

Al deze factoren samen bepalen de Google Ads kwaliteitsscore en ze helpen je tegelijk te begrijpen wat je anders moet doen om meer relevante klikken op je website te krijgen. Is je kwaliteitsscore goed? Dan beloont Google je met een lagere klikprijs en een hogere positie. Je moet hierbij rekening houden met de historische resultaten van de prestaties in je Google ads account, naast tal van andere factoren. Een van de factoren die het meest en snelst impact hebben op de Google Ads kwaliteitsscore is het gebruiken van de juiste zoekwoorden en het logisch indelen ervan. Een voorbeeld hiervan is Google die analyseert hoe relevant de gebruikte zoekwoorden zijn voor de advertentiegroep. Zorg dat je een logische indeling maakt en de juiste zoekwoorden met elkaar clustert. Een advertentiegroep is een set zoekwoorden die door één of meerdere advertenties wordt gedeeld. Op die manier landen mensen vanuit Google op je website. Een andere belangrijke factor is de CTR van de zoekwoorden. Dit is het aantal klikken gedeeld door het aantal impressies. 

Een andere belangrijke factor die de Google Ads kwaliteitsscore bepaalt is de kwaliteit en relevantie van de ingestelde landingspagina’s en de ervaring op de site en op de landingspagina. De relevantie van de zoekwoorden, de CTR, de relevantie van de tekst in de advertentie, plus de prestaties van uw landingspagina vormen samen de Google ads kwaliteitsscore. Wil je deze Google Ads kwaliteitsscore verbeteren? Dan moet je dus zorgen dat je op al deze gebieden beter gaat scoren. Een van de belangrijkste en best te beïnvloeden factoren is de CTR. Deze factor geeft aan of uw advertenties relevant zijn voor de Google zoekopdrachten of niet. Hoe hoger de CTR, hoe hoger de Google Ads kwaliteitsscore en hoe lager de kosten.

Google Ads Kwaliteitsscore verbeteren stap 1: Het kennen van de factoren

Nu je weet welke factoren er zijn, heb je de eerste stap gezet in het verbeteren van de Google Ads Kwaliteitsscore. Helaas zegt Google niets over hoeveel procent invloed elk van de factoren heeft en daardoor is het best-practise om alle factoren tegelijk aan te pakken. Hierdoor maak je de grootste kans op een verbeterde Google Ads kwaliteitsscore. Het zijn dus niet slechts één of twee factoren die je moet beetpakken, maar alle factoren tegelijk. Wanneer je hier serieus mee aan de slag gaat zul je de kwaliteitsscore in je account zien verhogen. 

Google Ads Kwaliteitsscore verbeteren stap 2: maak gebruik van SKAGS

Hoe relevanter de advertentie voor het zoekwoord is, des te hoger de CTR, landingspagina en relevantie van de advertentie. SKAGS zijn Single Keyword Ad Groups en maken het heel gemakkelijk en logisch om je account op een relevante manier in te delen. Het idee is dat elke advertentiegroep slechts één zoekwoord heeft of een zoekwoord heeft wat hier sterk op lijkt. Dit zorgt ervoor dat je het zoekwoord waar je een advertentie voor schrijft altijd voorkomt in de advertentietekst. Daarnaast zal dit er ook voor zorgen dat je de meest relevante landingspagina kunt gebruiken voor dat zoekwoord. Stel je voor je verkoopt hamers en dit is een klein deel van je assortiment wat je wilt gaan verkopen:

  • Rubberen hamer
  • Bankhamer
  • Klauwhamer
  • Voorhamer
  • Tuinhamer

Dat zou betekenen dat je voor al deze zoekwoorden een aparte advertentiegroep maakt en hier aparte advertenties voor maakt. Stel je nu voor dat mensen ook op kleur en merk zoeken:

  • Rode rubberen hamer Everest.

Dan maak je ook voor dit zoekwoord een aparte advertentiegroep. Je doet dit om ervoor te zorgen dat je de meest relevante advertentie kan tonen voor dit zoekwoord. Je structuur binnen Google Ads zal er dan als volgt uit komen te zien:

Campagne: Hamers

Advertentiegroepen:

  • Rode rubberen hamer Everest
  • Rubberen hamer
  • Bankhamer
  • Klauwhamer
  • Voorhamer
  • Tuinhamer

Advertentie:

  • Kop 1: Rode rubberen hamer Everest?
  • Kop 2: Voor 23u besteld, Morgen Thuis
  • Beschrijving: Rode rubberen hamers van Everest vind je Online bij Shop x. Bekijk het grootste assortiment Hamers van Everest Online. Shop nu!

Aangezien zoekende mensen in Google exact zien waar ze naar zoeken is je relevantie van je advertentie en landingspagina hoger. Vaak verbetert dit ook de CTR van de advertentie. Om dit goed te doen is het belangrijk dat je een goed zoekwoorden onderzoek doet dat compleet is. Wanneer je niet weet dat mensen zoeken op een “rode rubberen hamer Everest”, kun je hier natuurlijk ook geen advertentiegroep voor inrichten.

Google Ads kwaliteitsscore verbeteren stap 3: Zoekwoorden onderzoek

Allereerst is het belangrijk om te beseffen dat een zoekwoorden onderzoek doen voor SEO en onderzoek doen voor Google Ads een andere strategie nodig heeft. Bij SEO is het doel om zoekwoorden te vinden die relevant zijn en zoveel mogelijk zoekvolume hebben. Voor Google Ads is het doel om zo relevant mogelijke variaties te vinden op zoekwoorden die veel zoekvolume hebben. 

Wanneer je een zoekwoorden onderzoek doet voor SEO, zou je tevreden zijn met het zoekwoord: rubberen hamer. Dit zoekwoord is relevant en heeft veel zoekvolume. Bij een zoekwoorden onderzoek voor Google Ads is dit slechts het begin, het startpunt. Op basis van dit zoekwoord ga je variaties zoeken. Hieronder een voorbeeld van de zoekwoorden die relevant zijn voor SEO en de zoekwoorden die relevant zijn voor Google Ads. 

SEO zoekwoorden onderzoekGoogle Ads zoekwoorden onderzoek
Rubberen hamerRubberen hamer tuin Everest
KlauwhamerBlauwe klauwhamer voor tuin
BankhamerBruine bankhamer kopen
TuinhamerTuinhamer voor tegels
VoorhamerVoorhamer zware kwaliteit

Dit zorgt er namelijk voor dat je een zoekwoord als: “rode rubberen hamer Everest” kunt vinden. Wij gebruiken hier twee tools voor, namelijk Google Ads zoekwoordplanner en keywordtool.io. De Google Ads zoekwoordplanner gebruik je om short-tail zoekwoorden te vinden met veel zoekvolume. In dit geval zouden we er via Google Ads zoekwoordplanner achter zijn gekomen dat er op rubberen hamer veel zoekvolume zit. 

Vervolgens doen we met dit zoekwoord een zoekopdracht via keywordtool.io. Keywordtool.io maakt gebruik van de automatische aanvullingen van Google en geeft je een lijst van long-tail zoekwoorden die mensen gebruiken naast rubberen hamer. Het geeft je dus een lijst van: [breed zoekwoord met veel volume] + aanvulling. De zogenoemde long-tail zoekwoorden. Deze zoekwoorden zijn interessant vanwege een aantal redenen:

  • Met longtail zoekwoorden heb je een beter idee wat mensen daadwerkelijk nodig hebben (een rubberen hamer kan tal van toepassingen hebben en de kans dat jij precies die hamer verkoopt die mensen nodig hebben is klein)
  • Met longtail zoekwoorden behaal je gemakkelijker een hogere kwaliteitsscore, doordat je een advertentie kunt schrijven op precies het product wat mensen zoeken.
  • Longtail zoekwoorden zijn vaak goedkoper per klik, doordat veel adverteerders binnen Google Ads lui zijn en alleen gebruik maken van short tail zoekwoorden.

Wanneer we naar rubberen hamer zoeken binnen keywordtool.io, komen we achter de volgende longtail zoekwoorden:

  • rubberen hamer tent
  • rubberen hamer bestraten
  • rubberen hamer camping
  • rubberen hamer laminaat
  • rubberen hamer voor hout
  • rubberen hamer wit

Wanneer mensen zoeken naar een rubberen hamer, zoeken ze dus vaak naar de hamer inclusief toepassing. Uiteraard zorgt dit er dus ook voor dat je direct een indeling hebt voor je Google Ads account.

Google Ads kwaliteitsscore verbeteren stap 4: Advertenties schrijven

Nu je een duidelijke structuur hebt aangebracht binnen je Google Ads account, kun je advertenties gaan schrijven die van hoge kwaliteit zijn. Advertenties van hoge kwaliteit zijn advertenties waar op geklikt wordt. Aangezien je binnen Google Ads concurreert met tal van andere adverteerders is het belangrijk om eerst even het zoekwoord dat je wilt targetten te zoeken in Google. Wanneer we dit doen voor “rubberen hamer tent”, zien we de volgende advertenties:

Een aantal zaken vallen direct op:

  • Geen van de concurrenten heeft een advertentie geschreven die specifiek gericht is op een rubberen hamer voor een tent
  • De Hornbach adverteert breed op het zoekwoord hamer
  • Er worden prijsextensies gebruikt
  • Prijs en voorraad is een factor die Google bij dit zoekwoord van belang vindt voor een hoge kwaliteitsscore

Vooral het feit dat we door een slimmer zoekwoordenonderzoek en een betere structuur een relevantere advertentie kunnen tonen gaat ervoor zorgen dat we een hogere CTR en dus kwaliteitsscore behalen. Daarnaast kunnen we een aantal zaken meenemen waardoor we niet persé opvallen, maar waardoor we wel aan de verwachting van Google voldoen voor een correcte advertentie:

  • Benoem dat alles direct leverbaar is
  • Benoem je scherpe prijs
  • Benoem een snelle levering en wees daar specifiek in (voor x besteld, morgen geleverd)
  • Benoem reviews en je score (zeker wanneer jouw reviews hoger zijn dan die van de Hornbach
  • Benoem het zoekwoord: Rubberen hamer tent in kop 1 en beschrijving 1.

Dit gaat ervoor zorgen dat jouw advertentie veel relevanter is dan de rest van de advertenties, waardoor jij automatisch minder gaat betalen per bezoeker. Je Google Ads kwaliteitsscore is tenslotte veel beter.

Zorg ervoor dat je voldoende varianten maakt binnen iedere advertentiegroep. Een goed geoptimaliseerde advertentiegroep bevat twee uitgebreide tekst advertenties en één responsive tekst advertentie. 

Google Ads kwaliteitsscore verbeteren stap 5: de landingspagina

Je hebt nu een lijst met super relevante zoekwoorden met daaraan gekoppeld een super relevante advertentie. De laatste stap is om ervoor te zorgen dat jouw advertentie aansluit bij jouw landingspagina. Vaak realiseren mensen zich niet hoe belangrijk de landingspagina is. Het is de eerste pagina die bezoekers zien wanneer ze vanuit Google Ads doorklikken naar jouw website. Voordat je begint met adverteren is het enorm belangrijk dat je er eerst voor zorgt dat jouw website of webshop voldoet aan alle minimale technische vereisten om een goede Google Ads kwaliteitsscore te kunnen halen. Check Google Analytics om te kijken of het uitstappercentage en het bouncepercentage niet extreem hoog is. Analyseer vervolgens ook Google Page Speed Insights. Vaak zijn er kleine snelheidsverbeteringen te behalen door afbeeldingen in het juiste formaat te leveren en kleiner te maken met bijvoorbeeld tiny PNG. Gebruik daarnaast ook de Google Mobile-Friendly test. Zorg dat je goed scoort uit deze tests, zonder enigszins goede resultaten zul je nooit een hoge kwaliteitsscore behalen.

Daarnaast is het van belang om een relevante landingspagina te tonen aan de mensen die doorklikken uit de advertentie. Wanneer je een advertentie hebt draaien voor de rubberen hamer tent, stuur je mensen niet naar de algemene hamer categorie. Wanneer je een landingspagina kiest voor je advertentie, probeer dan te optimaliseren voor de volgende punten:

  • Staan de zoekwoorden uit Google Ads in de tekst van de landingspagina
  • Vinden bezoekers direct de producten zoals beschreven in de advertentie
  • Staat de categoriepagina logisch gefilterd
  • Is de gebruikte pagina indexeerbaar (geen filter url’s)
  • Is de laadtijd van de specifieke pagina niet langer dan 2 seconde

Kun je deze vragen met ja beantwoorden? Dan maak je kans op een hoge kwaliteitsscore. 

Google Ads kwaliteitsscore verbeteren stap 6: advertentie extensies

De advertentie extensies lijken suggesties binnen je Google Ads, maar wanneer je een goede kwaliteitsscore wilt,moet je ook gebruik maken van alle mogelijke extensies. De belangrijkste advertentie extensies die het vaakst getoond worden zijn:

  • Sitelink extensies
  • Highlight extensies
  • Locatie extensies
  • Review extensies
  • website informatie extensies

Zorg dat je voor iedere advertentiegroep relevante extensies gebruikt. Probeer het gebruik van account brede advertentie extensies dus zoveel mogelijk te weren.

Google Ads kwaliteitsscore verbeteren stap 7: Zoekwoorden uitsluiten

Ervoor zorgen dat de zoekwoorden die je gebruikt aansluiten bij de advertenties is belangrijk. Toch kan het voorkomen dat je advertenties getoond worden op zoekwoorden die niet relevant zijn. Daarom is het belangrijk om tijdens je zoekwoorden onderzoek ook direct de zoekwoorden te noteren die niet relevant zijn. Deze zoekwoorden kun je vervolgens gebruiken als uitsluitingszoekwoorden. Als we kijken naar het voorbeeld van de rubberen hamer zien we in keywordtool.io bijvoorbeeld de volgende zoekwoorden die mogelijk niet relevant zijn:

  • rubberen hamer praxis
  • rubberen hamer karwei
  • rubberen hamer huren
  • rubberen hamer vertaling engels
  • rubberen hamer in het engels
  • rubberen hamer tweedehands

Uiteraard wil je ervoor zorgen dat je advertenties niet getoond worden op deze zoekwoorden, ze zijn immers niet relevant. Deze zoektermen zorgen niet alleen voor onnodige klikken, maar maken je advertentie ook minder relevant. Zoals gezegd is relevantie één van de Google Ads Kwaliteitsscore factoren, dus zorg ervoor dat je dit soort zoekwoorden direct uitsluit. 

Zoekwoorden direct uitsluiten op account niveau

Een van de beste dingen die je kunt doen, wanneer je effectief en proactief zoekwoorden wilt uitsluiten is een uitsluitingszoekwoorden lijst maken op account niveau. Hierin zet je alle zoekwoorden waar je niet op gevonden wilt worden, ongeacht het product wat in de advertentiegroep of campagne staat. Wanneer je nieuwe hamers verkoopt, wil je bijvoorbeeld niet gevonden worden op tweedehands hamers. Het toevoegen van tweedehands hamers aan iedere advertentiegroep is veel en onnodig werk. Maak daarom gebruik van de account uitsluitingen. Belangrijk is dat je de zoekwoorden toevoegt als broad modified. Bijvoorbeeld: je wilt dat je advertenties nooit getoond gaan worden op zoekwoorden met tweedehands erin, sluit dan het deel tweedehands uit. Dus niet: tweedehands hamer, maar wel +tweedehands. Het plusje vertelt Google dat alle zoekwoorden waar het woord tweedehands inzit uitgesloten dient te worden. Om je op weg te helpen, hierbij een lijst met veelvoorkomende uitsluitingszoekwoorden die je kunt toevoegen op account niveau:

2dehands
tweedehands
tweede hands
marktplaats
gratis
huren
engels
vertalen
verkopen
routebeschrijving
route
adres
auto
huur
facebook
instagram
ophalen
afhalen
open source
nieuws
plaatje
afbeelding
tiktok

Google Ads kwaliteitsscore verbeteren stap 8: vermijd het gebruik van dynamic keyword insertion

Met dynamic keyword insertion voegt Google dynamisch het zoekwoord dat mensen in Google intoetsen toe aan de advertentie. Hoewel dit extreem effectief klinkt, adviseren wij om dit niet te doen. Het zorgt er namelijk vaak voor dat je in je advertentie slecht lopende zinnen krijgt of dat mensen advertenties te zien krijgen die niet goed aansluiten bij jouw landingspagina. Over het algemeen zien we een verlaging van de kwaliteitsscore wanneer er gebruik gemaakt wordt van dynamic keyword insertion. Vermijden dus.

Google Ads kwaliteitsscore verbeteren stap 9: blijf optimaliseren en meten

Hoe goed je jouw Google Ads account ook inricht, de kwaliteitsscore binnen je account kan fluctueren. Je landingspagina kan trager worden, je advertenties kunnen getoond worden op minder relevante zoekwoorden of de concurrentie is betere advertenties gaan schrijven. Het is dus belangrijk dat je blijft optimaliseren. Probeer wekelijks je kwaliteitsscore in de gaten te houden en te optimaliseren waar nodig. Dan wordt je door Google beloond met een lagere CPC en meer winst.

Vragen over het verbeteren van je Google Ads kwaliteitsscore?

Hoewel het optimaliseren van je Google Ads kwaliteitsscore geen hogere wiskunde is, snappen we dat je misschien nog met wat vragen zit. Wij zitten voor je klaar. Kom je er niet uit? Spar dan eens met onze Google Ads specialisten. Dan helpen wij je op weg!