Wijzig direct van linkbuilding strategie!

Linkbuilding zal nooit meer hetzelfde zijn

De afgelopen tijd is er veel veranderd op het gebied van linkbuilding. Google stelt namelijk steeds strengere eisen aan links om zo het onderscheid te maken tussen links die zijn verdiend (door dat mensen naar jou willen linken) en links die zijn verkregen door linkbuilding. In dit artikel leer je over het risico van linkbuilding oude stijl en hoe de nieuwe manier van linkbuilding je een grote kans biedt.

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding bestaat uit alle activiteiten om links naar een website te genereren. Voor zoekmachines zijn de zogenaamde backlinks, de links die andere websites naar jouw website maken, erg belangrijk voor de positie in de zoekresultaten. De mate van backlinks naar een pagina wordt gezien als graadmeter voor de relevantie van de pagina. Je moet dus investeren in linkbuilding om hoger in de resultaten te komen.

De effectieve manier van linkbuilding verandert echter snel. Dit komt omdat Google wil dat websites hoog in de zoekresultaten komen doordat ze goede content hebben. Google is van mening dat relevante pagina’s met goede content geen linkbuildingcampagne nodig hebben. De redenering is dat als de content goed genoeg is mensen er vrijwillig naar zullen linken.

Het Google Algoritme verandert continu

Google verandert regelmatig de manier waarop de zoekresultaten worden geordend. Dit doen ze door updates aan hun zoekmachine die luisteren naar namen als ‘Panda’ en ‘Penguin’. De waardering die Google geeft aan backlinks is in het afgelopen jaar flink veranderd.

De traditionele manier van linkbuilding, door bijvoorbeeld URL’s aan te melden op webdirectories, gaat dus op de schop. Google hecht namelijk minder waarde aan dit soort links. Iedereen kan immers een link aanmelden bij zo’n directory.

Op sommige directories zoals Startpagina.nl wordt een link wel bekeken voordat deze geplaatst wordt. Links van directories die goed beheerd en gecontroleerd worden, zoals Startpagina.nl, zal Google dan ook nog steeds waarderen.

Links van directories die slecht beheerd worden zal Google echter niet meer tellen voor de PageRank. Een link van zo’n directory zegt namelijk weinig over de relevantie van de pagina. Als een website enkel van dit soort links heeft dan zal Google de PageRank zelfs gaan afwaarderen. Dan is al het harde werk voor niets geweest. Het kan dus zelfs gevaarlijk zijn om op de oude manier bezig te blijven met linkbuilding. Vandaar dat het belangrijk is om meteen jouw linkbuildingstrategie grondig onder de loep te nemen.

Nieuwe manier van linkbuilding

Het devies is om voor genoeg kwalitatieve links naar jouw website of pagina te zorgen. Ga dus vanaf nu aan de slag met een nieuwe strategie om links te verkrijgen. Je zult ze moeten gaan ‘verdienen’. Het uitgangspunt is dat jouw website content heeft die zo relevant en goed is dat andere sites er naar willen linken.

Aandacht voor de juiste content en het verspreiden van deze content is dus belangrijk. Dat wil echter niet zeggen dat de oude methodes van linkbuilding helemaal vergeten moeten worden. Ze moeten alleen in een nieuwe vorm worden toegepast.

SEOmoz, een van de top bedrijven binnen de wereld van zoekmachine optimalisatie, heeft een idee hoe linkbuilding nieuwe stijl moet. Het verdienen van links door de juiste content en promotie staat hierbij centraal. Hieronder een lijst met de belangrijkste veranderingen binnen de linkbuilding.

1. Van Links uitwisselen naar cross promotion

Het uitwisselen van links tussen websites was een veelgebruikte methode om snel meer links te verkrijgen. Google kent dit soort wederzijdse links echter al enige tijd weinig waarde toe. Het is daarom belangrijk om te focussen op samenwerking met voor jouw bedrijf relevante websites en blogs.

Een belangrijke manier van samenwerking is een ‘cross promotion’. Dat is een manier van promotie waarbij twee of meer aan elkaar verwante producten of diensten samen worden gepromoot. Een voorbeeld is de promotie van een websitebouwer en een zoekoptimalisatie bedrijf. Dat zijn twee aan elkaar verwante producten die elkaar aanvullen. Een mooie kans dus om samen te werken en zo relevante links naar de site verkrijgen.

2. Van email blasts naar social sharing

Veel mensen hebben overvolle mailboxen. Als een bedrijf dan een email blast (een eenmalige mail aan een grote lijst met email adressen) stuurt met een persbericht of promotie zal deze waarschijnlijk nauwelijks gelezen worden. De kans dat iemand de link zal overnemen op hun website is dan ook niet zo groot.

Social media is een effectievere methode dan email blasts. Google hecht steeds meer waarde aan links die gedeeld worden via social media. Het idee hierachter is dat wanneer een site gedeeld wordt via social media, de pagina relevant gevonden wordt.

Zorg er dus voor dat jouw content makkelijk te delen is en dat je proactief bezig bent met social media.

3. Van links kopen naar goede content

Het kopen van links heeft misschien ooit gewerkt, maar dat is echt verleden tijd. Het Webspam team van Google is te effectief geworden in het herkennen van gekochte links. Het is zeer riskant om nog links te kopen voor een website. In het ergste geval bant Google deze site misschien helemaal uit te zoekresultaten. Dit overkwam bijvoorbeeld het Amerikaanse warenhuis J.C. Penney.

Een alternatief voor het kopen van links is het verzorgen van kwalitatieve content waar mensen naar willen linken. Als de content goed genoeg is en deze via social media gepromoot wordt, dan zullen er backlinks naar worden gemaakt.

4. Van aanmelden bij alle naar aanmelden bij enkel de juiste directories

Voorheen was het aanmelden van de links bij webdirectories een belangrijke manier van linkbuilding. Zoals eerder in dit artikel al is aangegeven moet je echter gaan oppassen met het inzetten van deze methode. Google kan een website er op afrekenen wanneer deze voornamelijk links heeft vanuit slechte directories.

Daarom is het zaak om de juiste directories uit te kiezen. Het gaat om directories die goed onderhouden worden. Dus niet directories die zonder controle een link plaatsen. Juist degenen die kieskeurig zijn met het plaatsen van links worden door Google nog wel gewaardeerd.

5. Van toevoegen bij artikeldirectories naar aanbieden bij kieskeurige sites

Het schrijven van blogs kost veel tijd en het is belangrijk dat het wat oplevert voor jouw positie in zoekmachines. Het aanmelden van blog artikelen bij artikeldirectories was een populaire methode van linkbuilding. Maar net als bij webdirectories heeft Google nu enkel nog waardering voor kieskeurige artikeldirectories. Het gaat dus om het aanbieden van blogs bij de juiste artikeldirectories.

6. Van reageren naar actief participeren

Links achterlaten in een reactie op een blog of in een gastenboek van een website. Dat was de manier waarop veel linkbuildingbedrijven te werk gingen. Veel blogs en websites hebben echter dit soort reactiemogelijkheden op ‘nofollow’ gezet. Hierdoor heeft een link vanaf dit soort plekken geen enkele waarde voor Google.

Wat wel zin heeft is om actief te participeren op fora en communities. Dan kun je namelijk links plaatsen in discussies die relevant zijn aan het onderwerp van jouw website of pagina. Als je bovendien behulpzaam bent op dit soort communities zullen anderen je eerder belonen met een backlink naar jouw website.

7. Van backlink mining naar content mining

Voorheen was het verstandig om te kijken naar alle backlinks die concurrenten hadden (ook wel ‘backlink mining’ genoemd). Om de concurrent te kunnen verslaan kon je voorheen het beste zorgen voor backlinks op dezelfde sites. Omdat content steeds belangrijker wordt, zijn pure backlinks minder relevant.

‘Content mining’ is een nieuwe manier om jouw concurrenten de loef mee af te steken. Je kijkt naar welke content jouw concurrenten hebben en zorgt dat jouw website het beter doet! Dit is natuurlijk niet makkelijk, maar het kan wel veel opleveren.

8. Van link netwerken naar sociale netwerken

Een netwerk van links was een manier om verschillende relevante sites met elkaar te verbinden. Dit heeft echter steeds minder nut.

Een beter alternatief voor link netwerken zijn het opbouwen van sociale netwerken van mensen met een ‘invloedssfeer’ op het web. Dit zijn mensen met websites, blogs en social media accounts met genoeg volgers en bezoekers. Deze personen kunnen naar jouw site linken en kunnen jouw site delen binnen hun invloedssfeer (bijvoorbeeld hun Twitter volgers).

Aan de slag met linkbuilding nieuwe stijl

In de bovenstaande punten staat beschreven hoe de nieuwe manier van linkbuilding gaat. Het mag duidelijk zijn dat het belangrijk is om zo snel mogelijk links te gaan verdienen. Linkbuilding oude stijl brengt namelijk het risico met zich mee dat de positie van jouw site in de zoekresultaten zal kelderen. Dat zou zonde zijn van al het harde werk.

Linkbuilding nieuwe stijl is door de focus op content creatie en social media een stuk tijdrovender. Daar staat tegenover dat weinig van jouw concurrenten de moeite zullen nemen deze tijd te investeren. Dit betekent een grotere kans om de concurrentie voorbij te streven. Het is dus belangrijk om met de juiste strategie aan de slag te gaan. Alleen dan kun je er met de winst vandoor gaan.

Wanneer je hulp nodig heeft met jouw linkbuilding strategie, dan kun je vrijblijvend contact opnemen met IQ Leads. Wil je op de hoogte gehouden worden van de laatste blogs van IQ Leads? Like dan onze Facebook pagina.