content marketing

Contentmarketing: tips en best practices

Contentmarketing is een hip woord. Zeker met de komst van social media hoor je het als marketeer of adverteerder overal om je heen. Omdat voor velen het begrip ergens zweeft in de kosmos, lijkt het alsof het maken van content enkel is besteed aan influencers, designers of aan de briljantste koppen van dat grote bedrijf. Niets is minder waar! Contentmarketing is voor iedereen en goed in te zetten dóór iedereen. Wil je weten hoe? Lees dan dit heerlijke stukje content

Wat is contentmarketing?

Met contentmarketing laat je als adverteerder of bedrijf zien dat je precies begrijpt naar welke informatie de doelgroep op zoek is. Bedrijven of adverteerders kunnen hierop inspelen door content te maken die de vragen beantwoordt van de doelgroep. De inhoud helpt de consument om vervolgens jouw diensten of producten aan te schaffen. De content wordt vervolgens aangeboden via een doordachte contentstrategie, een weloverwogen mix van off- en online middelen.

Content wordt tegenwoordig vooral gekoppeld aan sociale media, omdat dit een belangrijke tool is voor adverteerders en bedrijven om dicht bij de doelgroep te komen. Maar content valt of staat niet enkel met Facebook- en Instagramposts. Of je nu op straat loopt en een mooie poster ziet of net niet op tijd weg zapt van de reclameblokken op tv, ook dat is contentmarketing. Content is overal!

Toch is er een verschil

Content is het basiselement van contentmarketing. Toch is het anders dan die eerder genoemde reclameblokken of posters. Belangrijk bij deze vorm van online marketing is dat je de doelgroep niet ‘stoort’. Via waardevolle content wil je de klant aan je binden. Uiteraard is het goed om advertenties in te zetten om de mensen naar jouw mooie foto’s en verhalen toe te leiden, zoals advertenties op social media en reclame op de radio. Maar als klanten eenmaal op jouw Instagrampagina zijn beland, wil je ook dat ze daar blijven, toch?

Hoe doe je dat? Consistentie is heel belangrijk. Met name voor socialmediakanalen zoals Instagram en Pinterest is het belangrijk dat je content er gelikt uitziet. Zijn de foto’s en video’s in dezelfde stijl en komt het overeen met wat jij als merk wil uitstralen? Daarnaast wil je een bepaald gevoel bij de consument losmaken. Een mooi voorbeeld is Coolblue. Een Instagramfilmpje van een verwonderde student die voor het eerst een wasmachine gebruikt, scoort veel beter dan een foto van een wasmachine met daaronder de handleiding van het ding.

Iedereen is contentmarketeer

Denk je nu dat mooie contentmarketing enkel aan Coolblue of andere grote jongens is besteed? Dan heb je het mis. Elke ondernemer kan zich ontpoppen tot een ware nano-influencer dankzij allerlei tools om mooie content te maken.

Maar als allereerste stap raad ik je aan om van tevoren te plannen wat je online zet. Heb je geen inspiratie voor je contentmarketingplan? Download de inhaakkalender! Als creatieve geest kun je vast wel iets verzinnen over Dress Red Day of sushi-dag. Zet je hersenspinsels in een tool zoals bijvoorbeeld Trello of Coosto. Dan gaat kostbare inspiratie niet verloren.

Gratis software

Ben je nu bang dat je nog 3 jaar lang cursussen moet gaan volgen om mooie plaatjes te kunnen maken? Dat is niet nodig, want lang leve het internet waarop van alles gratis of tegen een spotprijs te vinden is. Zoek je naar ‘contentmarketing’ op Google? Binnen een mum van tijd word je overvallen met displaybanners van diverse aanbieders, wat natuurlijk ook weer te beschouwen is als… Je snapt ‘m.

Gratis tools zoals Paint.net, Inpixio (foto’s bewerken) of Canva (huisstijl ontwerpen) zijn ook nog eens heel eenvoudig te gebruiken. Een kind kan de was doen. Kom je er toch niet helemaal uit? Op YouTube staan heel veel tutorials. Lang leve het internet! Wil je toch je socialmediakanaal nog iets meer sjeu geven? Zelf ben ik heel erg fan van Unsplash of Pexels. Ja, dat is echt gratis! Met Emojipedia kun je je copy net even wat meer aanscherpen en vrolijker maken. Wil je nog meer je contentmarketing inzetten als een pro? In de laatste alinea geef ik je nog een gouden tip 😉

Actie!

Klaar met je contentmarketing strategie? Super! Dan is het tijd om aan de slag te gaan en te posten op Facebook of Instagram. Dat geldt niet alleen voor jou, maar ook voor je fans van wie het de bedoeling is dat ze iets met jouw content gaan doen. Je wil natuurlijk dat de mensen bij je kopen, contactgegevens achterlaten of op zijn minst je post liken. Voeg daarom ook een Call to Action toe aan het product waar jij de contentmarketing voor inzet. Link naar je site, blog, webshop of bedenk een winactie. Zo haal je ook resultaat uit je inspanning.

Zo zie je maar dat het helemaal niet moeilijk is om mooie posts te maken tegen minimale (of misschien wel geen) kosten. Wil je nog meer advies op het gebied van uitstekende content? Neem dan contact op met het team van IQ Leads.