Social ads: onmisbaar voor jouw marketingstrategie
Wat zijn social ads?
Social ads zijn de advertenties die jij voorbij ziet komen wanneer je op social media door je feed scrolt. Bijvoorbeeld op Facebook, Instagram of YouTube. Op basis van jouw voorkeuren zie je advertenties voorbij komen waar jij mogelijk geïnteresseerd in bent. Bedrijven doen dit natuurlijk om jou als consument of werknemer over te halen om een product of dienst bij hen te kopen. Voor jou als ondernemer is dit natuurlijk de perfecte manier om je marketingstrategie uit te breiden. Sterker nog, via social media bereik je organisch maar 1 à 2% van al jouw bezoekers (en dus omzet) via gewone content. Advertenties worden aan veel meer mensen binnen jouw doelgroep getoond. Social ads zijn dus onmisbaar.
Wat zijn de voordelen?
Je weet dus nu wat social ads zijn, maar wat heb je als bedrijf nu precies aan deze advertenties? Lees verder om erachter te komen:
-
Zichtbaarheid en bekendheid
Laten we beginnen met het feit dat je met een social ads campagne zichtbaar bent op plekken waar jouw doelgroep zich bevindt. Door je bedrijf op social media kenbaar te maken, plant je als het ware een zaadje in het brein van je doelgroep. Zeker wanneer je ook reageert op vragen en opmerkingen van deze doelgroep, creëer je loyaliteit en klanttevredenheid onder de doelgroep. Wanneer ze van plan zijn om het product te kopen, zullen ze zich jouw advertentie herinneren en bij jou de aankoop doen.
-
Specifieke doelgroep
Een groot voordeel aan social ads is de mogelijkheid om jouw specifieke doelgroep te bepalen. Wanneer je bijvoorbeeld babykleren verkoopt, heeft het weinig zin om je te richten op tieners, twintigers en ouderen. Zij kopen tenslotte geen babykleren. Door jouw advertenties te richten op jonge ouders, zorgt het platform waar je op adverteert ervoor dat jouw advertentie alleen bij jonge ouders terechtkomt.
Je kan je doelgroep ook specificeren door geografische kenmerken of specifieke interesses toe te passen. Het heeft geen zin om je te focussen op een doelgroep verspreid door heel Nederland, terwijl je reserveringen voor jouw lokale restaurant wilt krijgen. En jouw advertenties over auto´s hebben een grotere kans van slagen als je die alleen aan autoliefhebbers laat zien. Verder heb je ook de mogelijkheid om je doelgroep te segmenteren op basis van opleidingsniveau, branche, aankoop- en browsergeschiedenis.
Met andere woorden, met social ads bereik je precies de mensen die je wil bereiken.
Onder de loop
Is jouw SEA goed ingesteld?
Onze SEA specialisten hebben een SEA checklist gemaakt waarmee jij zelf de resultaten van jouw campagnes kunt beoordelen.
Hoe werken social ads?
Goed, je weet nu alles over wat en waarom van social ads als toevoeging aan je social media marketing strategie. Dan nu de vraag: hoe? Lees vooral verder.
De doelstelling
Het is belangrijk dat je begint met het formuleren van je doelstelling. Wat wil je bereiken? Ben je een startende ondernemer die zijn of haar nieuwe bedrijf onder de aandacht wil brengen van de doelgroep? Of heb je een nieuw product en wil je dat gaan verkopen? Op basis van je doelstelling bepaal je op welke manier je jouw advertentie vorm geeft.
De content
Over weergave gesproken, de vorm van je content is ook relevant. Plaats je alleen een artikel met aantrekkelijke afbeelding, doe je er een leuk filmpje bij of wil je een winactie opzetten? Dit is uiteraard afhankelijk van je doelgroep en van het social media kanaal.
Beide punten zijn ook relevant voor de kosten. Er zijn namelijk drie kosten, die verschillen als het aankomt op je doelstelling en vorm van de content:
- CPM (cost-per-mile): dit type kosten is geschikt voor content waar je een grote zichtbaarheid mee wil bereiken. Met andere woorden, je betaalt wanneer iemand jouw advertentie voorbij ziet komen.
- CPC (cost-per-click): dit type kosten is geschikt voor content die de doelgroep naar je website trekt. Met andere woorden, je betaalt wanneer iemand op jouw advertentie klikt.
- CPA (cost-per-acquistion): wanneer er een bepaalde ”prestatie” wordt behaald, krijg jij kosten. Deze ”prestatie” kan een verkoop zijn, maar ook het volledig bekijken van een filmpje. Deze kosten liggen uiteraard hoger dan CPM en CPC.
Het budget
Bovenstaand zijn de mogelijke manieren van de kosten. Het is vervolgens van belang om je budget op te stellen. Het budget wordt door een aantal zaken beïnvloed:
- De doelgroep: hoe groter de doelgroep, hoe hoger je budget.
- De concurrentie: hoe groter de concurrentie, hoe hoger je budget.
- De periode: wanneer je de advertentie toont tijdens een belangrijke dag, zoals Kerstmis, Moederdag of Valentijnsdag, zal adverteren duurder worden. Je hebt tenslotte meer concurrentie.
- De tijd: wanneer je de advertentie toont op een piekmoment, zoals ‘s avonds of in het weekend, zal je budget hoger zijn.
- De match: wanneer de boodschap van je advertentie niet relevant is voor jouw doelgroep, nemen de kosten toe. Je haalt er tenslotte minder omzet uit.
- De herhaling: hoe vaker je de advertentie toont, hoe hoger je budget.
Dan is het natuurlijk de vraag: hoeveel is een klik voor jou waard? Oftewel, hoeveel is een lezer van je artikel of kijker van je video jou waard? Het antwoord op die vragen helpt jou te bepalen hoe ver je qua kosten wilt gaan. En dus in hoeverre adverteren op bepaalde kanalen zinvol is. Ook kun je met dit antwoord jouw lopende advertenties bijschaven.
Heb je twijfels over jouw social ads campagne? Bij IQ-Leads helpen we je graag.