De definitie van het crawl budget
Laten we beginnen met het uit de wereld helpen van een misvatting: het crawl budget heeft niks te maken met geld. Wanneer Google besluit om jouw website te gaan crawlen en indexeren, wordt jouw crawl budget bepaald. Een Googlebot scant tijdens het crawlen van jouw website meerdere pagina’s om erachter te komen waar nieuwe content en inhoud is geplaatst. Eén keer per maand komt de Googlebot langs voor een diepgaande crawlsessie, vrijwel iedere dag komt de bot langs voor een korte sessie.
De Googlebot gaat tijdens de crawlsessie langs zoveel mogelijk pagina’s, Google wil namelijk weten waar de inhoud is aangepast of zelfs volledig nieuwe inhoud is geplaatst. Toch is de tijd, oftewel het crawl budget van de Googlebot, niet oneindig. Met andere woorden: het crawl budget zal na het crawlen van een aantal pagina’s op zijn. De bot stopt dan ook met het crawlen van andere pagina’s. Wanneer pagina’s niet worden gecrawld zullen ze ook niet vindbaar zijn voor Googlegebruikers.
De Googlebot zal geen tijd besteden aan pagina’s waarvan deze denkt dat ze niet relevant zijn of waar de kwaliteit niet goed genoeg van is. Wanneer deze pagina’s niet worden gecrawld, is het later ook onmogelijk om de pagina vindbaar te maken voor bezoekers vanuit zoekmachines. Zorg er dus voor dat de relevantie en kwaliteit goed zijn. Daar zometeen meer over.