Website verbeteren

Iedereen wil met zijn website bovenaan in de zoekmachines komen. Zoekmachine optimalisatie is een tijdrovende klus en is een langetermijnstrategie, want je komt morgen niet op nummer één te staan. Maar hoe kom je dan wel aan de top van de zoekmachines? In dit blog geef ik je tips om jouw website te verbeteren en te gaan scoren in Google.

Stap 1: XML-sitemap

Er zijn miljoenen websites op het internet. Daardoor hebben bots en spiders van zoekmachines weinig tijd om jouw website te indexeren. Met een XML-sitemap geef je aan de bots en spiders een overzicht van alle pagina’s die jouw website bevat. Zo kunnen ze jouw website in één keer crawlen en positioneren in de zoekmachines. Is jouw website gebouwd in bijvoorbeeld WordPress of Magento? Dan zijn er plug-ins die je gemakkelijk kunt installeren. Deze genereren dan automatisch een XML-sitemap voor je. Is je website in een ander platvorm gebouwd? Door jouwwebsite.nl/sitemap.xml te bekijken kan je zien of er al een XML-sitemap is voor je website. Zo nee, dan kan je vragen aan je webbouwer of zij een plug-in kunnen installeren of een XML-sitemap voor je kunnen maken. Heb je een XML-sitemap? Plaats deze dan in het robots.txt-bestand of geeft een hem door aan zoekmachine Google via Google Search Console.

sitemap.

Stap 2: HTTPS

Veiligheid op internet wordt steeds belangrijker. Vroeger benaderde je websites met http://, maar tegenwoordig is er https://. HTTPS staat voor HyperText Transfer Protocol Secure en is een protocol voor het afhandelen van aanvragen tussen browser en webserver. In het geval van HTTPS wordt data vergrendeld verstuurd. Dit betekent dat het voor hackers een stuk moeilijker wordt om bijvoorbeeld wachtwoorden of creditcardgegevens te achterhalen. Dat is voor websitebezoekers dus een groot voordeel. Webbrowsers zoals Google Chrome, Safari, Mozilla Firefox en Microsoft Edge laten bezoekers zelfs een waarschuwing zien als ze een HTTP-website bezoeken. Als je HTTPS gebruikt, geeft Google je tegenwoordig pluspunten, want het is één van de ranking factoren uit haar algoritme.

Stap 3: Mobielvriendelijk

Als je thuis op de bank zit en iets moet opzoeken doe je dit vaak met een mobieltje of tablet. Als je dan op een website komt en moet inzoomen om tekst te lezen, ben je al vaak binnen drie seconden vertrokken van de website en ga je het volgende zoekresultaat bekijken. Om er voor te zorgen dat je bezoekers niet direct afhaken, moet jouw website dus mobielvriendelijk zijn. Dat is ook een van de ranking factoren bij zoekmachine. Sterker nog, Google laat op mobiel alleen de mobielvriendelijke websites zien. Om je website te verbeteren, is het dus noodzakelijk dat jouw website een goede mobiele weergave heeft.

Stap 4: Goede afbeeldingen

Het gebruik van goede afbeeldingen draagt bij aan het verbeteren van je website. Het is niet alleen belangrijk dat de afbeelding gaat over de inhoud van de tekst, maar hij moet ook een kleine bestandsgrootte hebben. Met een grote bestandsgrootte laadt de pagina met de afbeelding namelijk langzaam. Je wilt juist voorkomen dat je website langzaam laadt en je bezoekers je website verlaten. Zorg er daarom voor dat de afbeeldingen tussen de 20-100KB zijn.

linkbuilding gevisualiseerd.

Stap 5: Backlinks

Nog steeds is het verkrijgen van externe links (backlinks) een belangrijk onderdeel om hoog te komen in de zoekmachines. Links vanaf andere websites kan je vergelijken met mond-tot-mondreclame. Backlinks prijzen immers iemand aan die goed is. Je moet er dan wel op letten waar die link vandaan komt. Net als in het echt: als een bekend persoon jou aanbeveelt, zal dit meer waarde hebben dan een willekeurig persoon uit jouw woonplaats. Het opbouwen van een goed linkprofiel is een tijdrovend proces en het is goed om continu links te verkrijgen. Om nieuwe links te verkrijgen kan je het linkprofiel van je concurrenten bekijken. Staat er een vermelding op een website waar jij niet op staat, neem contact op met de beheerder en wellicht kan jouw website er ook tussen komen te staan.

Contact
Persoonlijk advies
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Advies over jouw website?
Maak een vrijblijvende afspraak
Ja, ik wil vrijblijvend advies