Wat is Lightspeed?
Hulp nodig met het juiste CMS kiezen?
Onze developer helpt jou graag met het kiezen van de juiste CMS. Plan een gesprek in met onze specialist en kom meer te weten over de verschillende opties.
7. De checkout: Betaalproviders, verzendproviders en meer
Er zijn 3 belangrijke elementen die moeten worden ingesteld in je Lightspeed-webshop om een klant te kunnen laten betalen in de shop:
Checkout
De checkout is van Lightspeed zelf en kan ook niet worden aangepast. Maar je hebt wel 3 soorten checkouts om uit te kiezen. Als je navigeert naar “instellingen -> Checkout” zie je onder het tabje “configuratie” deze mogelijkheden staan: multi-step-checkout, één-pagina-checkout en eenstaps-checkout. Bekijk ze vooral alle drie en maak je keuze.
Betaalprovider
Een betaalprovider selecteer je bij “instellingen -> betaalproviders”. Je bent volledig vrij in jouw keuze met welke betaalprovider je wilt gaan werken. Veel ondernemers kiezen voor Mollie. Dat is altijd een goede keuze, omdat Mollie configureerbaar is met de meest gangbare betaalmethodes zoals iDEAL, PayPal en MasterCard. Maar er zijn nog veel meer mogelijkheden. De keuze is uiteindelijk aan jou.
Verzendmethode
Een verzendmethode kies je bij “instellingen -> Verzendmethoden”. Hier kun je een eigen optie aanmaken of een account van PostNL koppelen. Ook zijn er verschillende apps in de Lightspeed-app store om door middel van een een API een verzendprovider te koppelen. Bijvoorbeeld DHL.
8. Producten toevoegen aan de Lightspeed-webshop
Nu we de basis van de webshop hebben neergezet, kunnen we producten toevoegen. En wel op twee manieren:
- handmatig: klik bij “producten” op “nieuw product”.
- automatisch: importeer een .CSV-bestand.
Als je handmatig een hoofdproduct hebt aangemaakt, krijg je allerlei invoervelden. Daaronder de titel, afbeeldingen en voorraad. Probeer deze zo compleet mogelijk in te vullen. In een hoofdproduct kan je ook meerdere varianten aanmaken. Zoals kledingmaten of verschillende kleuren. Veel ondernemers met een Lightspeed-webshop gebruiken varianten, maar dat is geen verplichting.
Door middel van een CSV-bestandsimport kun je in één keer al je producten toe te voegen. Maar let op, deze manier is erg foutgevoelig. Met één import kan de hele shop verkeerd staan. Laat dit daarom altijd door een specialist uitvoeren. Ook onze medewerkers hebben ervaring met .CSV-bestanden importeren.
Zoekmachines SEO
Onder het subkopje “zoekmachines SEO” moet je alle informatie zo duidelijk en netjes mogelijk neerzetten. Hoe jij dit invult, is namelijk precies hoe Google jouw producten gaat laten zien aan mensen die via Google zoeken naar jouw producten en/of informatie. Bij het blok “SEO Preview” zie je precies hoe jouw resultaat vertoond zal worden op Google. Belangrijk hier is om unieke informatie neer te zetten. Anders krijg je een soort strafpunten vanwege duplicate content. Dat betekent dat Google jouw producten minder tot helemaal niet meer zal vertonen.
9. De theme editor voor alle custom creativiteit
WAARSCHUWING: maak alleen gebruik van de theme editor als je een goede basiskennis hebt van HTML/CSS, bootstrap, JavaScript en Twig (code waarmee een Lightspeed-webshop geschreven wordt). In de theme editor kun je de code van een thema aanpassen naar wens.
Die veranderingen zullen echter niet worden meegenomen met een thema-update. Schrijf jouw aanpassingen dus niet alleen goed, maar ook overzichtelijk op én maak een backup van je code. Dan kun je die backup na de thema-update weer toepassen.
Werkt iets toch niet? Neem dan contact op met de Lightspeed-developers van IQ-leads.
Als je wijzigingen gaat maken binnen de theme editor zie je dat de basisstructuur van een Lightspeed-webshop en de thema-gerelateerde aanpassingen is verdeeld in verschillende:
- Lay-outs (geen extra items mogelijk)
- Pages (geen extra items mogelijk)
- Snippets
- Assets
Maar zoals al eerder aangegeven en om nogmaals te benadrukken: Als je te weinig kennis hebt van coderen, ga dan niet met de theme editor aan de slag! Blijf hier uit, dan kun je ook niets verkeerd doen.
10. We gaan live!
De laatste stap voor een Lightspeed-webshop is om hem live zichtbaar te maken. Dit doe je door je eigen domein toe te voegen bij “instellingen -> domeinnamen & e-mailadressen”. Daarna kun je aan de rechterkant in het overzicht op een knop drukken: “stel in als standaard”.
Als alle stappen goed zijn verlopen, heb je nu een werkende Lightspeed-webshop waar klanten op een makkelijke manier hun producten kunnen aanschaffen. Het thema zelf kun je qua uiterlijk altijd blijven aanpassen. Nog een laatste tip: verander niet teveel in de betaalmethodes en verzendproviders als deze goed werken.