Website redesign termen die je moet weten

25 Website redesign termen die je moet weten

Is jouw website toe aan een frisse look? Dan gaan wij een website redesign voor je maken. Daarbij gaan we van alles aan je vragen. Maar weet je wel wat alles betekent? Bereid je voor en lees dit blog!

Wij zitten regelmatig met prospects en bestaande klanten om tafel voor het opstellen van een redesign van hun bestaande website of voor het bouwen van een nieuwe website. Tijdens zo´n gesprek duiken we onder meer de techniek in en schuiven de betrokken personen aan om te werken naar een ultiem eindresultaat.

Nu vliegen er tijdens deze meetings de nodige website redesign termen door de kamer die voor sommige gesneden koek zijn en weer voor de anderen volledige hocus pocus. Wat natuurlijk logisch is, want ondernemers laten zelden een redesign uitvoeren, maar komen wel allemaal terecht bij onze experts. Waar wij niet alleen onze tafelgenoten graag een nadere uitleg geven over de betekenis van de vaktermen (en andersom zij ons het nodige weten te vertellen over hun business en diensten), doen wij dat ook graag met de rest van de wereld. Daarom hierbij een overzicht van 26 veel gebruikte website redesign termen die je voorbij hoort komen tijdens een vergadering over website (re)design.

Above the fold

Oftewel “boven de vouw”. Dit zijn alle elementen die je websitebezoeker te zien krijgt zonder dat deze hoeft te scrollen. Deze term komt oorspronkelijk uit de krantenindustrie. Net als bij kranten wil jij je meest belangrijke informatie boven de vouw plaatsen.

Analytics

Hierbij gaat het om de data die verzameld worden over je websitebezoekers. Met behulp van Google Analytics ben je in staat om te zien hoeveel mensen je website bezoeken, welke pagina’s ze bekijken, waar ze vandaan komen en meer. Google Analytics is daarom cruciaal voor het optimaliseren van je website.

data analytics sm.

Backend

Wanneer we over de backend praten hebben we het over het Content Management Systeem (CMS) of de server. In de backend worden alle wijzigingen gemaakt aan de website, de contentpagina’ s, blogs en dergelijke. De backend-code regelt alle technische zaken, zoals de redirects van pagina’s die niet langer op je website staan of de wijzigingen in je website template.

Call to action (CTA)

De call to action of CTA is een knop/button of een afbeelding die jouw bezoeker aanspoort om actie te ondernemen. Dit kan zijn: het inschrijven voor een blog, het aanmelden voor de nieuwsbrief, het downloaden van content, maar ook het aanvragen van een offerte of het maken van een afspraak.

Content Management Systeem

Het content management systeem of het CMS is een programma dat op de webserver staat. In principe heeft het CMS twee functies. Enerzijds kan je hier inloggen en wijzigingen doen aan je website zonder dat je technische kennis moet hebben. Zo kun je eenvoudig content plaatsen of afbeeldingen toevoegen. Anderzijds is dit de omgeving waar je ook de code kan aanpassen en wijzigen in je website-template kan doorvoeren. Een van de meest bekende CMS’en is WordPress.

Conversion rate

Conversion rate geeft belangrijke informatie over het presteren van je website. Conversion rate is het aantal websitebezoekers gedeeld door het aantal leads of contacten dat je krijgt via je website. Des te hoger je conversies, des te minder bezoekers heb je nodig om hetzelfde aantal leads te verzamelen. Een goede webbouwer probeert dan ook altijd een website voor je te ontwikkelen die niet alleen mooi en functioneel is, maar ook zoveel mogelijk conversies realiseert.

CSS

Dit staat voor Cascading Style Sheet, wat een bestand is die bepaalt hoe zaken op je website worden weergegeven. In deze bestanden zit informatie over kleur, font grootte, pagina marges, achtergronden en meer. CSS files worden aangeroepen door HTML-bestanden om zo je webbrowser te vertellen hoe zaken op je scherm geordend moeten worden.

hoe wij wordpress bouwen.

Flat Design

Flat design is een type website design. Kenmerkend aan dit type zijn het gebrek aan schaduw, schuine randen en hellingen. Flat design is vaak minimaal en eenvoudig.

Front end

Het front end-gedeelte van je website is het gedeelte wat je ziet wanneer je een website bezoekt op de computer of via een mobieltje. Wanneer een ontwerper de front end bouwt, dan is hij in essentie bezig met het grafische design te maken of het coderen van dit design in HTML en CSS.

FTP

Dit staat voor File Transfer Protocol. FTP is de manier waarop een designer of bouwer zijn computer verbindt met de webserver voor het overbrengen van files die uiteindelijk je website laten draaien.

Hosting

Hosting is een methode waarop je je website beschikbaar maakt voor het publiek op een webserver. Zie het als een computer die altijd verbonden is met het internet. Je hebt webhosting nodig om je website beschikbaar te maken voor het publiek. Binnen hosting heb je keuzes uit shared hosting, managed hosting en dedicated hosting.

  • Shared hosting is de goedkoopste oplossing waarbij je een server deelt met anderen
  • Bij managed hosting heeft een hosting provider engineers klaarstaan die jouw server managen.
  • Bij dedicated hosting krijg je een eigen server toegewezen, waarop enkel jouw website of websites draaien.
html.

HTML

Dit staat voor HyperText Markup Language. HTML is een simpele programmeurstaal die tegen webbrowsers – zoals Google Chrome, Safari en Microsoft Edge – zegt hoe zij foto’s, audio en video op je website moeten weergeven. Maar ook of een woord bijvoorbeeld schuingedrukt of vet moet zijn.

Infinite scrolling

Dit is een methode voor het laden van content op je website, waarbij nieuwe content laadt zodra een bezoeker naar beneden scrolt. Deze techniek zorgt ervoor dat er meer content op één pagina beschikbaar is zonder op de “lees meer”-knop of op “volgende” te moeten drukken.

Landingspagina

Een landingspagina kan verschillende betekenissen hebben. Sommige zien je homepagina als landingspagina, omdat dit de plek is waar de bezoeker meestal als eerste terecht komt. Adverteerders zien weer de pagina waarop bezoekers als eerste je website bezoeken als de landingspagina.

Vanuit een marketingstandpunt is de landingspagina een leadgeneratie-pagina, een pagina die maar één doel heeft en dat is iemand converteren van bezoeker naar lead. Dit gebeurt door het invullen van formulieren. Volgens marketeers heeft een landingspagina dus altijd een formulier.

contentmarketing.

Lokalisatie

Wanneer je internationaal opereert, wil je een lokale website per land. Dit gaat verder dan alleen het vertalen van de content. Bij het lokaliseren van je website houdt dit in dat je webbouwer aanpassingen doet die terug te zien zijn in de boodschap, foto’s en culturele verwijzingen die meer aansluiten bij de buitenlandse markt die je wilt bedienen.

zoekwoordenonderzoek.

Meta data

Meta data worden voornamelijk gebruikt voor het optimaliseren van de context in de zoekmachines. Er zijn twee type meta data: de “meta keywords” en de “meta description”. Deze hebben geen invloed op je ranking, maar kunnen wel zorgen voor hogere conversies. De meta data zijn namelijk de enige stukjes tekst die mensen in de zoekresultaten zien staan. Op basis van deze stukjes tekst besluiten ze of ze jouw website willen bekijken – of niet. Om dus überhaupt bezoekers te trekken, moeten jouw meta data aantrekkelijk zijn.

Mockup

Een mockup is een afbeelding die laat zien hoe jouw website eruit komt te zien, zodra die is gebouwd. Een mockup is nog geen werkende versie van jouw website, maar slechts een afbeelding van hoe de website er visueel uit gaat komen te zien.

Parallax scrolling

Parallax scrolling is wanneer een achtergrond afbeelding langzamer beweegt dan een voorgrond afbeelding of tekst, waardoor een illusie van diepte wordt gecreëerd wanneer een bezoeker naar beneden scrolt.

Responsive design

Responsive design is een design- en codeertechniek die ervoor zorgt dat je website mobielvriendelijk is. Het zorgt ervoor dat je website zichzelf aanpast aan het scherm waarop deze bekeken wordt. Een responsive website design is een must have voor elke moderne website omdat hiermee je website leesbaar wordt op mobiele apparaten. Wanneer je website niet responsive is, is deze slechter te hanteren op een mobieltje. Dat kost tegenwoordig klanten.

SEO

Velen zullen hiermee wel bekend zijn: Search Engine Optimization. Met een goede SEO-strategie zorg je ervoor dat je website/webshop en diensten/producten online goed gevonden worden in Google, Bing en andere zoekmachines. Hierdoor krijg je meer bezoekers naar je website toe.

Sitemap

Een sitemap is een uitlijning van hoe jouw websitecontent georganiseerd wordt. Het geeft de hiërarchie van je website weer, inclusief waar elke pagina binnen die structuur te vinden is. Een soort kaart met alle pagina´s van jouw website dus.

Template

Een template is een stuk code die aan het CMS vertelt hoe bepaalde pagina’s op je website weergegeven moeten worden. Een website bestaat vaak uit meerdere templates, omdat verschillende pagina’s een ander uiterlijk moeten hebben. Denk maar aan een blogpagina, een productpagina en de homepage.

De term template kan ook verwijzen naar een vooraf ontwikkeld websitethema in bijvoorbeeld WordPress.

UI-design

UI staat voor User Interface. UI is een manier om de pagina te beschrijven die bezoekers te zien krijgen. Wanneer een designer zich bezig houdt met UI-design, dan ontwerpt diegene pagina’s waarmee bezoekers interactie hebben. Eenvoudig gezegd: UI design gaat over de esthetiek en de lay-out van een website. Zoals waar de foto´s komen te staan en hoe groot die worden weergegeven.

UX-design

Dit staat voor User Experience en is een strategische manier om te kijken naar een webdesign. UX-design houdt rekening met de behoeftes van de bezoeker, de technologie of apparaat en met het uiteindelijke doel van je websitebezoeker. UX-design is simpel gezegd het prominenter en relevanter maken van het gewenste pad, zodat een bezoeker doet wat jij eigenlijk wilt dat die doet. Dit kan zij het navigeren via verschillende pagina’s, het downloaden van content, het doen van een aankoop etc.

Wireframe

Een wireframe is het vroege ontwerp van een website dat nog niet alle details heeft. Een mockup heeft dat wel. Wireframes kunnen pagina lay-outs zijn getekend op een white board, of digitale tekeningen bestaande uit lijnen, vakken en woorden zonder afbeeldingen of kleur. Het doel van een wireframe is het organiseren van content en het bepalen van de paginastructuur zonder daadwerkelijk alles grafisch te moeten ontwerpen.

Tot zover…

Met bovenstaande website redesign termen en uitleg heb je als het goed is een beter beeld gekregen van de verschillende zaken die aanbod kunnen komen bij het redesignen van je website. Tijd om jouw kennis toe te gaan passen!

Contact
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Redesign aanvragen
Moderne look & feel voor jouw website
Website redesign aanvragen