Een winactie op social media: dit heb je eraan

Tijdens het scrollen door jouw feed heb je het vast weleens voorbij zien komen. Een winactie op social media. Leuk om aan mee te doen. En voor de gever heel erg effectief als aanvulling op de social media marketing. Maar waarom? Lees vooral verder om erachter te komen.

De regels van een winactie op social media

Voordat we beginnen met de winactie zelf, even opletten. Wanneer je met behulp van een winactie wil adverteren op Facebook, zijn er een aantal regels waar je je aan moet houden:

  • Vraag niet aan mensen om de pagina te delen als voorwaarde. Althans, dit mag geen eis zijn om mee te dingen naar de prijs. Je mag wel vragen of je doelgroep wil delen, maar dit mag geen enkel gevolg hebben.
  • Geef duidelijk aan dat de deelnemer akkoord gaat met de algemene voorwaarden. Zo voorkomt Facebook aansprakelijkheid.
  • Geef ook aan dat je winactie niet door Facebook of een ander platform wordt gesponsord.
  • Stel een maximum aan het aantal deelnames en laat minderjarigen toestemming vragen aan een ouder of voogd.
  • Wees onpartijdig. Het is niet de bedoeling dat degene die jouw post het meest heeft gedeeld en geliked de prijs bij voorbaat al krijgt.
  • Wanneer je gegevens van deelnemers verzamelt, geef dan duidelijk aan wat je hiermee gaat doen. Met andere woorden: waarborg de privacy van je deelnemers.
  • De prijs mag één keer per jaar een waarde hoger dan € 4.500 hebben. Kleine kans dat je zo’n grote prijs uitdeelt, maar we geven het je toch even mee. In alle andere gevallen moet de waarde van je prijs lager zijn.
  • Je moet kansspelbelasting betalen. Want een winactie op social media is een kansspel. Maar geen paniek, voor prijzen met een waarde lager dan € 450 geldt deze belasting niet.

Dit geldt dus onder andere voor Facebook. Maar aangezien Facebook en Instagram onder hetzelfde moederbedrijf vallen, geldt dit ook voor adverteren op Instagram.

Houd je je hier niet aan? Dan kun je rekenen op problemen.

Dit zijn onder andere:

  • Eventuele extra kosten
  • Een blokkade van jouw account
  • Het verwijderen van de post
  • In heel extreme gevallen zelfs het verwijderen van je volledige account

De winactie op social media: dit levert het op

Nu we de juridische aspecten hebben behandeld, is het tijd voor het leuke gedeelte. Een goed uitgewerkte winactie is voor jouw social ads campagne eigenlijk onmisbaar. Het levert je namelijk een boel extra aandacht op. Mensen zullen de actie immers liken en delen, of je hier om hebt gevraagd of niet. Je actie komt dan terecht in de feed van steeds meer mensen die je actie ook gaan liken en delen.

Een ander bijkomend voordeel is dat jouw oudere berichten ook opnieuw aandacht krijgen. Je doelgroep, en daarbij je (potentiële) klanten worden hierdoor groter.

Het is wel mogelijk dat je mensen aantrekt die niet binnen jouw doelgroep vallen en dus geen aankoop bij jou zullen doen. Deze ‘’schade’’ werkt alleen niet op tegen de aandacht die je verwerft.

Een goed werkende winactie zorgt dus voor een toename van jouw bekendheid, en daarmee bekendheid van jouw merk. Wanneer je potentiële doelgroep groter wordt, wordt ook je omzet en dus winst vanzelf groter. Het succes van een winactie is uiteraard afhankelijk van je doelstelling. Deze doelstelling kan van alles zijn, maar daar lees je in de volgende alinea meer over.

Wil je zelf een winactie opzetten?
Maar weet je niet goed hoe?

Hoe je jouw winactie op social media opzet

Je bent nu wel overtuigd dat een winactie werkt toch? Mooi! Dan nu de vraag, hoe stel je een winactie op?

Stap 1: bepaal je doel

De eerste stap is je doelstelling bepalen. Wil je bijvoorbeeld meer volgers op jouw Facebook- of Instagrampagina? Of wil je het aantal likes op jouw pagina verhogen?

Stap 2: kies je doelgroep en prijs

Je hebt via Facebook de mogelijkheid om je doelgroep heel specifiek vast te stellen. Dit helpt jou om je actie bij de juiste mensen te krijgen. Je hebt bijvoorbeeld de mogelijkheid om te targeten op mensen in bepaalde provincies of met bepaalde interesses.

De juiste prijs is natuurlijk ook belangrijk om vast te stellen. Het heeft geen zin om een theeset weg te geven wanneer je auto-onderdelen verkoopt.

Stap 3: promoot je actie

Nadat jouw doel, doelgroep en prijs vaststaan, is de volgende stap het opzetten en promoten van je actie. Wanneer je hebt besloten dat je meer likes op jouw posts wil, zet je bij de winactie dat de prijs wordt weggeven op het moment dat jouw post een bepaald aantal likes heeft bereikt. De voorwaarde om mee te doen aan de winactie zou in dit geval dan zijn: like het bericht. Om je hele account bekender te maken, kan je ook vragen om eerdere posts te liken.

Je kan natuurlijk ook nog vragen om een reactie op het bericht.

Stap 4: bepaal de winnaar

Wanneer de deadline voor deelname is bereikt, is het tijd om de winnaar te bepalen. Idealiter doe je dat door middel van loting. Zo blijf je namelijk onpartijdig.

Stap 5: analyseer de resultaten

De laatste stap is het analyseren van je resultaten. Heeft de actie ook daadwerkelijk meer likes opgeleverd? Heeft je pagina meer volgers dan voor je actie? Heb je meer omzet gedraaid? Afhankelijk van jouw doel moet een van deze vragen met “ja” beantwoord worden. Vind jij het lastig om de resultaten te duiden? Of weet je niet zo goed hoe je de behaalde resultaten kunt vasthouden? Bij IQ Leads helpen we je graag.

Voorbeelden van winacties op social media

Weet je nu echt zeker dat je wilt starten met een winactie op social media? Leuk! Alleen is het nu nog de vraag: wat voor soort actie wil je op gaan zetten? Hieronder zie je een aantal voorbeelden. Uiteraard zijn er talloze andere mogelijkheden, maar het geeft je wel wat inspiratie.

  • Laat mensen in de reactie onder jouw actie aangeven welk product binnen jouw assortiment ze graag willen hebben. Om jezelf niet een poot uit te rukken is het verstandig om hier een maximum bedrag aan vast te plakken. De leukste en meest originele reactie wint een product van een bepaalde waarde.
  • Laat mensen een foto maken en deze plaatsen waarin ze met jouw product bezig zijn. De leukste foto wint bijpassende producten. In latere posts kan je deze foto’s ook gebruiken om jouw producten ‘’in actie’’ te laten zien. Uiteraard met toestemming van de maker.
  • Laat mensen in de reactie onder jouw actie aangeven waarom ze jouw producten gebruiken en waarom. De leukste en meest originele reactie wint een product van een bepaalde waarde.